برگزاری مسابقات قرآن بدون حضور مردم مقبولیتی ندارد/ گلایه از نامناسب‌ بودن زمان پخش مسابقات در رسانه ملی
کد خبر: 3839011
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۹
عباس سلیمی:‌

برگزاری مسابقات قرآن بدون حضور مردم مقبولیتی ندارد/ گلایه از نامناسب‌ بودن زمان پخش مسابقات در رسانه ملی

گروه مسابقات ــ مشاور قرآنی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه مسابقات قرآن بدون حضور مردم مقبولیتی ندارد،‌ گفت: رسانه ملی باید همزمان به وظیفه خود در زمینه انعکاس مطلوب مسابقات عمل کند و بهترین عملکرد را هم داشته باشد. اینکه جلساتی ضبط شود و در ساعاتی بسیار کم‌بیننده پخش شود موجب گلایه است؛ رسانه ملی وظیفه خدمت به قرآن و جامعه قرآنی را دارد و امیدوارم آقایان در این رابطه تجدیدنظر کنند.

برگزاری مسابقات قرآن بدون حضور مردم مقبولیتی ندارد / گلایه‌ای از نامناسب بودن زمان پخش مسابقات / برای آموزش قرآن معطل خروجی جلسات نمانیم

به گزارش ایکنا؛ طی روزهای گذشته بود که عباس سلیمی، پیشکسوت قرآنی و مشاور قرآنی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه (نهاد برگزارکننده مسابقات سراسری قرآن)، بازدیدی از مرحله مقدماتی این مسابقات که در آن ایام در شهر قم برگزار می‌شد به عمل آورد تا از نزدیک در جریان کم و کیف این مسابقات و شیوه جدید برگزاری آن، که البته امسال دومین سال اجرای آن است، قرار بگیرد. در ادامه گفت‌وگویی با این پیشکسوت قرآنی صورت گرفته تا از نظرات او در مورد تغییرات مسابقات قرآن و شیوه اجرای آن بیشتر جویا شویم.

عباس سلیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا،‌ با اشاره به اینکه در زمینه تعمیق معارف قرآنی باید از بسیاری از امور تحقیقی و پژوهشی و پرداختن به مفاهیم قرآن، ترجمه و تفسیر ذره‌ای غفلت نکنیم، گفت: البته اینها منافاتی با مسابقات قرآن، که به ویژه نقش سازنده‌ای در ترغیب جوانان و نوجوانان به قرآن کریم خواهد داشت، ندارد و نباید در این رابطه کوتاه بیاییم و آن را فرعی بدانیم.

وی افزود: همان مقدار که بحث علمی و پژوهش در رابطه با قرآن اهمیت دارد، بحث تلاوت و مسابقات هم مهم است و اصلاً بحث قرائت مبتنی بر نص قرآن است و فی نفسه موضوعیت دارد. «فَاقْرَءُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ» یکی از این موارد است. اینکه در این زمینه صحنه‌های رقابت سالمی را بین جوانان و نوجوان فراهم کنیم از وظایف قرآنیان به شمار می‌رود.

سلیمی در ادامه به بازدید خود از مرحله مقدماتی چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن در شهر قم که به صورت استودیویی برگزار می‌شود اشاره کرد و در مورد برداشت‌ها و ملاحظات خود از این مسابقات،‌ گفت: در این بازدید با دوستان صحبت شد، به هر حال نتیجه کلی که به دست من آمد بر اساس نظرات قاطبه اساتید و داوران، که مورد تأیید بنده نیز هست، این است که برگزاری مسابقه قرآنی بدون حضور مردم و علاقه‌مندان مقبولیت چندانی ندارد.

این پیشکسوت قرآنی کشورمان با تأکید بر اینکه باید فضای شهرها را تحت هر قالبی و با هر شکلی، از جمله مسابقات، قرآنی کنیم تا مردم و جوانان به سمت جلسات قرآنی ترغیب شوند، اظهار کرد: همزمان رسانه ملی باید به وظیفه خود در زمینه انعکاس مطلوب این مسابقات بپردازد و بهترین عملکرد را هم داشته باشد. اینکه جلساتی ضبط شود و در ساعاتی بسیار کم‌بیننده پخش شود موجب گلایه است. رسانه ملی وظیفه خدمت به قرآن و جامعه قرآنی را دارد و امیدوارم آقایان در این رابطه تجدیدنظر کنند و ساعات پربیننده و مناسبی را برای پخش مسابقات انتخاب کنند.

سلیمی بیان کرد: در حال حاضر این مسابقات، که در استودیو و بدون حضور تماشاگران برگزار می‌شود، آن شور و شعف قرآنی را ندارد. حضور مخاطب و مستمع می‌تواند به جلسات شور ببخشد و حضور خانواده‌ها می‌تواند شکوه و جلال خاصی به مسابقات بدهد و اثر تربیتی بر روی فرزندان داشته باشد.

مشاور قرآنی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه به ارائه پیشنهادی مبنی بر برگزاری جلسه هم‌اندیشی و تبادل نظر در مورد مسابقات اشاره و بیان کرد: مقرر شده است تا بر اساس پیشنهادی که تقدیم مسئولان شده، جلسه هم‌اندیشی و تبادل نظر صورت بگیرد و حتماً از نظرات اساتید و به ویژه داوران و عزیزان صاحب‌نظر استفاده خواهیم کرد تا شاهد برگزاری بهتر و همچنین مقبولیت و رضایت بیشتر مردم در این رابطه باشیم. البته در زمینه مسابقات دست‌اندرکاران آن نیز مطالعات و بررسی‌هایی داشته و اکنون نیز برای شیوه‌های جاری استدلال دارند. از این رو لازم است دیدگاه‌های متفاوت در یک‌ جلسه صمیمانه گفت‌وگو مطرح و بهترین شیوه مناسب اتخاذ شود.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو اظهار کرد: توصیه‌ای که دارم این است که با وجود احترام گذاشتن به همه تصمیم‌ها و برنامه‌هایی که سازمان‌ها، نهادها و تشکیلات مسئول و متولی خدمت به قرآن دارند، معطل برخی تصمیم‌گیری‌های اداری و سازمانی نمانند. آموزش قرآن به مردم رسالتی است که تحت هر شرایط و در هر زمان و مکانی واجب برای قرآنیان و علاقه‌مندان به قرآن است؛ اگر نبود این گونه نمی‌شد که پیامبر(ص) به حضرت علی(ع) بفرمایند: «يا علی تعلم القرآن و علمه الناس؛ فلك بكل حرف عشر حسنات، فان مت مت شهيدا؛ علی جان قرآن را بیاموز و به عموم مردم آموزش بده زیرا خداوند بزرگ در ازای هر حرفی که به مردم آموزش می‌دهی برای تو 10 پاداش منظور کرده است». سپس می‌فرمایند اگر عمر تو در مسیر آموزش قرآن به پایان برسد شهید از این دنیا رفته‌ای؛ در ادامه پیامبر می‌فرمایدک «علی جان قرآن را بیاموز اگر عمر تو در این مسیر به پایان رسد فرشتگان عرش الهی بر گرد مزار تو طواف می‌کنند همان گونه که مردم بر گرد خانه خدا و کعبه طواف می‌کنند». این مقام اساتید و معلمان قرآنی است و این تأثیر مسائل قرآنی و جایگاه قرآن نزد خداوند متعال است.

این پیشکسوت قرآنی کشورمان در بخش پایانی صحبت‌های خود اظهار کرد: با این اهمیت نباید معطل تصمیم‌گیری‌های کلان اداری و سیاست‌گذاری‌ها شویم؛ به همه آنها احترام می‌گذاریم اما تکلیف خود را در رابطه با نشر فرهنگ قرآن و آموزش قرآن به مردم به ویژه جوانان و نونهالان هرگز نباید فراموش کنیم. باید هم دعا کنیم و هم تدبیر و اقدام به منظور رفع تشتت در فعالیت‌های قرآنی داشته باشیم.

انتهای پیام 

captcha