عمده موانع برگزاری عمره برطرف شده است/ تغییر رفتار مأموران سعودی/ کارگزاران حج کاهش می‌یابند
کد خبر: 3839152
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۱
حجت‌الاسلام نواب در بازگشت از سفر حج:

عمده موانع برگزاری عمره برطرف شده است/ تغییر رفتار مأموران سعودی/ کارگزاران حج کاهش می‌یابند

گروه جامعه ــ نماینده ولی‌فقیه در حج و زیارت اعلام کرد: تا امروز موانعی برای سفر عمره وجود داشته است. این موانع عموماً برطرف شده و باید برای آن‌ها برنامه‌ریزی کنیم و اعلام شود که چه زمانی افراد متقاضی ثبت‌نام کنند.

موانع برقراری حج عمره برطرف شد / کاهش کارگزاران حج به نفع افزایش زوار در دستور کار استبه گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب، نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت، امروز، 10 شهریورماه، در بازگشت از سفر حج در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) با اشاره به موفقیت حج امسال، اظهار کرد: قبل از سفر پیش‌بینی حج سختی را با توجه به گرمای هوا و طولانی بودن سفر حج داشتم اما خوشبختانه امدادهای الهی به کمک زوار آمد؛ مثلاً بارانی که در عرفات باریدن گرفت هوای گرم آنجا را شکست، چنانکه بسیاری از حجاج دیگر در چادرها نبودند، بلکه توقف خود را در هوای آزاد انجام می‌دادند؛ در منا هم روال به همین شکل بود.

وی افزود: برنامه‌‌ریزی‌هایی که از قبل از سوی سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری انجام شده بود، تماماً به خوبی تدبیر و همه امور محقق شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین نواب ادامه داد: طولانی بودن سفر برای بسیاری از زائران دلچسب شده بود، به‌طوری که بسیاری از زائران بیان می‌کردند خداوند حج ما را به عمره پیوند زده است. عمره ماه محرم که زائران حج کمتر موفق به انجام آن می‌شدند به دلیل طولانی شدن سفر مقدور شده است و زائرانی که در مکه مانده‌اند به یاد سید و سالار شهیدان و یاران باوفای ایشان محرم شده و اعمال عمره مفرده را انجام می‌دهند.

نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت اظهار کرد: در مورد سختی‌های سفر هم که در صحبت‌های قبلی از آن یاد می‌شد به لطف خداوند در هر قدم می‌دیدیم که خداوند عنایتش با این مردم بوده است. امروز هواپیمای جمهوری اسلامی ایران که معمولاً در داخل کشور با تأخیر‌های مختلفی مسافران را جابه‌جا می‌کنند، رکورد زدند و تعجیل در پرواز و نشستن زودهنگامی داشتند و مشکلات به حداقل رسیده بود.

وی با اشاره به همکاری مناسب حجاج با مسئولان و کارگزاران حج اظهار کرد: زوار ایرانی زائران بسیار ارزشمندی بودند و با توجه به آموزه‌های اسلامی خود را برای پذیرش و انجام شعائر حج آماده و در جهت شعار امسال حج حرکت کردند.

وی با بیان اینکه امسال همچون سال‌های گذشته از برگزاری دعای کمیل در بین الحرمین در کنار تربت پاک حضرت رسول اکرم(ص) و ائمه معصومین(ع) محروم بودیم، اما درخواست کردیم از مسئولان عربستان تا مقدمات این کار فراهم کنند و سال آینده بتوانیم دعای کمیل را در بین‌الحرمین برگزار کنیم، گفت:‌ مقدمات این کار برای کشور میزبان سخت نیست، وضعیت امروز هم با گذشته تفاوت دارد و با این مساعدت می‌توانند زائران ایرانی را دلشاد کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین نواب با بیان اینکه برنامه حجاج و مسئولان حج در هتل‌ها و در میان کاروان‌ها انجام می‌شد، گفت: هر یک از معاونت‌ها چه در سازمان حج و زیارت و چه در بعثه، برنامه‌های واگذار شده را به نحو احسن انجام می‌دادند. امروز بیش از 80 درصد زوار به کشور بازگشته و یا در حال بازگشت هستند؛ تعداد اندکی نیز در مکه و مدینه باقی مانده‌اند که ان‌شاالله این افراد نیز طی روزهای آینده به کشور بازمی‌گردند.

وی در رابطه با وضعیت سلامت حجاج و تعداد افراد فوت شده نیز اظهار کرد: یکی از نکاتی که در رابطه با حج سال جاری وجود داشت میانگین سنی افراد بود؛ این میانگین بالا بود اما خدماتی که انجام گرفت مناسب بود. هر روز به هتل‌ها، مطب‌ها و درمانگاه‌ها سرکشی می‌شد و اگر مشکلی به وجود می‌آمد مسئولان هیئت پزشکی همراهی می‌کردند. خوشبختانه داروها به موقع رسیده بود و خدمات پزشکی مناسبی به زائران ارائه می‌شد.

وی یادآور شد: وضعیت ویروس‌های مختلف با توجه به حجم بالای زوار در عربستان بسیار نامناسب بود به ویژه در تجمعاتی که بسیار فشرده بود این ویروس‌ها منتقل می‌شد، اما در عین حال تمام مسائل تحت کنترل بود.

نماینده ولی‌فقیه در حج و زیارت با اشاره به اینکه برخی حجاج پیش از سفر وضعیت سلامت مناسبی نداشتند، گفت:‌ نباید به این افراد مجوز‌های پزشکی لازم داده می‌شد؛ متأسفانه تعداد 16 نفر از زوار فوت کردند که تمامی این افراد از قبل بیمار بودند. تعدادی از این عزیزان در حرم امن الهی به خاک سپرده شدند و تعدادی هم به کشور بازگشتند.

وی افزود: برخی از افراد که بیمار بودند و بیماری آنها به گونه‌ای نبود که بتوانند در عربستان باقی بمانند و اعمال آنها نیز انجام شده بود با اولین پرواز به کشور بازگشتند تا در کانون خانواده بهبودی حاصل کنند و امید به زندگی آنها بیشتر شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین نواب در رابطه با برقراری عمره نیز اظهار کرد: شرع مقدس هم حج را تشریح کرده و هم عمره را، عمره هم برای جمعی از مردم عزیز ما فرصت ارزشمندی است تا چنانچه استطاعت مالی حج تمتع را ندارند از این فرصت برای زیارت خانه خدا استفاده کنند. جمهوری اسلامی ایران هم برای مردم خود برنامه‌های مختلف عبادی دارد. از سوی دیگر هم مردم از تمامی این برنامه‌ها استقبال می‌کنند. در سفر اربعین بیش از سه میلیون شهروند ایرانی حضور پیدا می‌کنند، این جمعیت به اندازه جمعیت یک کشور دیگر است که همه آنها به عراق منتقل شده و به کشور بازمی‌گردند، لذا برای عمره هم درخواست‌های زیادی وجود دارد تا این فرصت ایجاد شود. تا امروز موانعی بر سر سفر عمره وجود داشته است. این موانع عموماً برطرف شده و باید برای آنها برنامه‌ریزی کنیم و اعلام شود که چه زمانی این افراد ثبت‌نام کنند.

وی افزود: افرادی که از قبل ثبت‌نام کرده‌اند به محض اعلام سازمان حج و زیارت بیایند و برای سفر خود برنامه‌ریزی کنند. اگر عمره محدود است؛ زمانی در سفر عمره مفرده 800 هزار زائر اعزام می‌کردیم اما شرایط ایجاب می‌کند که راه‌اندازی آن آرام آرام شکل گیرد و همکاری عربستان نشان داده شود. اگر این همکاری از طرف عربستان احراز شود قطعا مشتاق اعزام زائران زیادی هستیم که در صف این سفر قرار دارند. برای زائر ایرانی هر قدمی که بتوانیم برمی‌داریم اما باید به توان مجموعه خدمت‌رسان نیز توجه کنیم. باید نگاه کنیم که این کار در تراز جمهوری اسلامی ایران و زائران باشد.

وی دو اقدام جمهوری اسلامی ایران مبنی بر «نه بزرگی که رهبری به ترامپ گفتند و دیگری منهدم کردن پهباد آمریکایی» را موجب افتخار زائران ایرانی دانست و با اشاره به کاهش مأموران امر به معروف و نهی از منکر در عربستان در سفر حج 98 گفت: رفتارهایی که مأموران پیشتر در عربستان انجام می‌د‌ادند،‌ کار خوبی نبود؛ در همین مسجدالحرام نیروی امر به معروف و نهی از منکر اگر دوربین عکاسی دست کسی می‌دید فیلم آن را درمی‌آورد و آن را می‌سوزاند اما امروزه می‌بینیم که هر حاجی با موبایل خود از طریق شبکه‌های اجتماعی با خانواده و دوستان خود ارتباط زنده برقرار می‌کند. هزاران نفر با موبایل خود فیلمبرداری می‌کردند. هر چند این حرکت هم صحیح نیست چرا که طواف عبادت است نه ارتباط با خانواده اما این حرکات در آن زمان خیلی سخت بود اما در حال حاضر دیگر این گونه نیست.

حجت‌الاسلام والمسلمین نواب در رابطه با کارگزاران حج امسال نیز اظهار کرد: تلاش ما این است که تا آنجایی که امکان دارد این افراد تقلیل پیدا کرده و به جای استفاده از این افراد بتوانیم زائر با خود همراه کنیم، بسیاری از زائران حدود 13 سال در نوبت هستند و هر تعداد ما بتوانیم زائر اضافه کنیم این زمان کاهش پیدا می‌کند. سازمان حج و زیارت برنامه‌ریزی‌های خود را انجام داده و بسیاری از کارها را به زائر خدمه‌ها سپرده است. امیدواریم که این کار در سال‌های آینده انجام شود. ضمن اینکه برخی از اقدامات انجام می‌شود تا تعداد نیروی انسانی کاهش پیدا کند.

انتهای پیام

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
بازرگان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۶/۱۰ - ۱۷:۴۳
0
0
***بسم الله الرحمن الرحیم***
اللهم ارزقنی حج بیتک الحرام
فی عامی هذا و فی کل عام
captcha