رسانه ملی برخی واقعیت‌های اجتماعی را تحریف می‌کند
کد خبر: 3839155
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۱
سعید رجبی فروتن:

رسانه ملی برخی واقعیت‌های اجتماعی را تحریف می‌کند

گروه هنر ــ مدیرکل حوزه ریاست سازمان سینمایی و کارشناس شبکه نمایش خانگی گفت: رسانه ملی در بسیاری از برنامه‌هایش میزانسی در نظر می‌گیرد که واقعیات اجتماعی را تحریف یا سانسور می‌کند زیرا قصد دارد یک جامعه آرمانی را برای مخاطبانش ترسیم کند.

سعید رجبی فروتن، مدیر کل حوزه ریاست سازمان سینمایی و کارشناس شبکه نمایش خانگی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا با بیان این‌که اصول نظارت در شبکه نمایش خانگی همانند سینماست، اظهار کرد: آثار شبکه نمایش خانگی دو دسته‌اند، دسته اول آثاری‌اند که محصولات سینمایی هستند و از قبل پروانه ساخت و نمایش گرفته‌اند و پس از پایان اکران در شبکه نمایش خانگی عرضه می‌شوند و دسته دیگر آثاری‌اند که اختصاصاً برای شبکه نمایش خانگی تولید می‌شوند. 

وی افزود: آثار شبکه نمایش خانگی به سه شکل تله فیلم، سریال و برنامه‌های سرگرم کننده تقسیم می‌شوند که کیفیت ‌آن‌ها نیز در سه سطح ضعیف، متوسط و خوب تقسیم‌بندی می‌شوند، بنابراین کیفیت‌ برنامه‌ها یکسان نیست. در مقطعی ممکن است آثار کم کیفیت تولید شده باشند، اما این روند دائمی نیست، بلکه زمان‌هایی هم وجود دارد که آثاری با کیفیت تولید شده‌اند، برای ارزیابی شبکه نمایش خانگی نباید تنها یک مقطع خاص زمانی را بررسی کرد، بلکه باید محصولات شبکه نمایش خانگی را در ادوار گوناگون ارزیابی کرد. 

این مدیر سینمایی در پاسخ به این سؤال که با راه‌اندازی شبکه‌های پخش آنلاین سرانجام شبکه نمایش خانگی چه می‌شود بیان کرد: شبکه نمایش خانگی بعد از راه‌اندازی سرویس‌ها و شبکه‌های آنلاین شکل گسترده‌ای به خود گرفته است و محصولات نمایشی فراوانی در این شبکه‌ها عرضه می‌شود، به همین جهت فکر می‌کنم حالا زمان قضاوت در این زمینه نیست، زیرا باید زمان بگذرد تا قضاوت در این زمینه معقول‌تر باشد.
 
نظارت از قبل و بعد از ساخت آثار
مدیر کل سابق دفتر همکاری‌های سمعی و بصری و نمایش خانگی، درباره هیئت‌های نظارت در شبکه نمایش خانگی گفت: هیئت‌های بازبینی آثار در شبکه نمایش خانگی همانند سینما عمل می‌کنند. آثار شبکه نمایش خانگی ابتدا پروانه ساخت دریافت می‌کنند و در ادامه شورای پروانه نمایش بر روند ساخت نظارت می‌کند تا سازنده به متنی که برای آن مجوز دریافت کرده است پایبند بماند. در ضمن شبکه نمایش خانگی یک رابط به تیم تولید معرفی می‌کند تا این فرد بر ملاحظات شورای پروانه ساخت تأکید و نظارت داشته باشد. 
 
فروتن متذکر شد: ناظر را به این دلیل معرفی کردیم که گاهی فیلمنامه‌ای مجوز ساخت می‌گرفت، اما فیلمی که ساخت می‌شد، منطبق با آن نبود. برای همین این ناظر در زمان ساخت حاضر است تا این قبیل اتفاقات رخ ندهد. این موضوع به نفع سازندگان هم است، زیرا کاری که خلاف پروانه ساخت تولید شود، مسلماً اجازه نمایش نخواهد گرفت و سرمایه آن به هدر خواهد رفت اما وجود ناظر این مشکل را حل کرده است. 
 
مدیر کل سابق دفتر توسعه فناوری سینمایی یادآور شد: ما موظفیم تنها در زمان دریافت پروانه ساخت و نمایش نظرات خود را اعمال کنیم، حضور ناظر در پروژه‌ها خلاف آئین‌نامه است و ما وظیفه‌ای در این باره نداریم ولی یک رابط به سریال‌های در حال تولید معرفی می‌کنیم تا با مشکلات پس از ساخت دست به گریبان نشویم. 
 
اقتضائات کیفی رسانه‌ها
فروتن در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر این‌که بر چه اساسی برخی موازین دینی و اسلامی در شبکه نمایش خانگی کمتر از تلویزیون است، بیان کرد: پایبندی در رسانه ملی به موازین شرعی و عرفی سیال است، مثلاً آثاری که قرار است برای ایام نوروز پخش شود ممکن است در دیگر ایام سال اجازه پخش نگیرد، حتی‌ گاهی معیار‌ها با ساعت پخش هم تغییر می‌کند و این شرایط به دلیل اقتضائات رسانه ملی شکل گرفته است. 

وی اضافه کرد: تلویزیون یک رسانه عمومی است که در همه خانه‌های وجود دارد و می‌توان گفت میهمانی است که خودش را به خانواده‌ها تحمیل کرده است، اما در شبکه نمایش خانگی وضعیت اینگونه نیست و خانواده‌ها انتخابگر‌ند و تماشاگر اثر مورد نظرش را انتخاب می‌کند البته در شبکه نمایش خانگی شرایط سنی هم اعلام می‌شود و ما با این دسته‌بندی به مخاطبان می‌گوییم که هر اثری برای کدام گروه سنی مناسب است. 
 
تأکید تلویزیون به روی ملاک‌های شرعی
 
فروتن با تاکید بر اینکه تلویزیون بر ملاک‌های شرعی بیش از ملاک‌های عرفی تأکید دارد، گفت: در سینما تلاش می‌شود موازین شرعی، عرفی و استاندارد‌های جامعه در کنار هم قرار گیرند تا سینمای رنگی واقعی‌تر داشته باشد، اما در تلویزیون سعی می‌شود تصویری ارائه شود تا جامعه آرمانی برای مخاطبان ترسیم شود تا بتوان از آن طریق الگوسازی کرد. 

وی در جواب به این انتقاد که شبکه نمایش خانگی و سینما نسبت به اتفاقات جامعه موج سواری می‌کنند اظهار کرد: با این تعبیر موافق نیستم زیرا در رسانه ملی وقتی قرار است مصاحبه‌ای در خیابان انجام شود، کادر به گونه‌ای بسته می‌شود که هیچ بدحجابی در صحنه گفت‌وگو نباشد و این رفتار نمود بارز تحریف و سانسور واقعیت است، به همین جهت سینما و شبکه نمایش خانگی به دلیل اینکه فضای بازتری که دارند بهتر به این موضوعات می‌پردازند و این امر مصداق موج‌سواری نیست.
 
گفت‌وگو از داوود کنشلو
 
انتهای پیام
captcha