برگزاری آیین ملی «چاووش خوانی» در بوانات فارس
کد خبر: 3839194
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۷
در اولین روز محرم صورت گرفت؛

برگزاری آیین ملی «چاووش خوانی» در بوانات فارس

گروه فرهنگی ـ همزمان با آغاز ایام محرم، هشتمین آیین ملی «چاووش خوانی» در شهرستان بوانات استان فارس برگزار شد.

به گزارش ایكنا از فارس، حسین پوراسد، مسئول اداره میراث فرهنگی شهرستان بوانات امروز، 10 شهریورماه ضمن تسلیت فرا رسیدن ایام محرم از برگزاری هشتمین آیین ملی «چاووش‌خوانی» در سوریان مرکز این شهرستان خبر داد.
وی افزود: با هدف احیا و معرفی این میراث ناملموس ارزشمند، سنت دیرینه چاووش‌خوانی در اولین روز محرم در شهر سوریان بوانات برگزار شد .
پوراسد افزود: چاووش‌خوانی یکی از آیین‌های قدیمی و سنتی در پاسداشت حلول ماه محرم است و در اقدامی یکپارچه، چاووش‌خوانان و پیر غلامان استان از سه مسجد امام حسین(ع)، مسجد صاحب‌الزمان(عج) و مسجد جامع به طرف حسینیه امام صادق(ع) حرکت و در بین راه به گروهی از چاووش‌خوانان و همراهان که به عنوان سفیران محرم با چاووش‌خوانی و اهدای بیرق مشکی به اهالی و بازاریان جهت نصب در سردرب منازل و مغازه‌ها خبر از شروع ماه محرم و عزای حسینی می‌دهند، می‌پیوندند.
مسئول اداره میراث فرهنگی شهرستان بوانات اضافه کرد: چاووش‌خوانان و هیئت‌های عزاداری با برافراشتن 5 بیرق بزرگ که یکی از آن‌ها به نشانه قیام امام حسین(ع) به رنگ سرخ و چهار بیرق دیگر به رنگ مشکی به نشانه عزای حسینی است، این مراسم مذهبی را اجرا می‌كنند.
یادآور می‌شود، هشتمین آیین ثبت ملی چاووش‌خوانی بوانات با همکاری امام جمعه و فرمانداری، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرداری، اتاق اصناف، هیئت‌های مذهبی و کانون مداحان شهرستان بوانات برگزار شد و در پایان مراسم از پیر چاوشان و نو چاوشان حسینی تجلیل به عمل آمد.
انتهای پیام

captcha