عاشورا را یك واقعه دست‌نیافتنی معرفی نكنیم/ اجرای بزرگترین تعزیه میدانی كشور
کد خبر: 3839493
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۶

عاشورا را یك واقعه دست‌نیافتنی معرفی نكنیم/ اجرای بزرگترین تعزیه میدانی كشور

گروه فرهنگی ـ تهیه‌كننده بزرگترین تعزیه میدانی كشور با بیان اینكه نباید عاشورا را یك واقعه دست‌نیافتنی معرفی كرد و باید با رویكرد معنوی آن را دید، گفت:‌ اگر نسل امروز عاشورا را دست نیافتنی ببیند، از آن فاصله می‌گیرد.

به گزارش ایكنا از فارس، مجتبی دستان، تهیه کننده بزرگترین تعزیه میدانی كشور ظهر امروز، 11 شهریورماه در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز بر لزوم پرهیز از بدعت‌ها در انتقال فرهنگ عاشورا تأكید كرد و گفت: برخی از مداحان برای گرم کردن کار خود بدعت‌هایی انجام می دهند و هنر ما این است که بدعت‌ها را کنار بگذاریم.
وی بیان كرد: نمی‌خواهیم عاشورا را طوری معرفی کنیم که دست نیافتنی باشد زیرا عاشورا یک واقعه است و باید با رویکرد معنوی آن را دید و اگر نسل امروز عاشورا را دست نیافتنی ببیند، از آن فاصله می‌گیرد.
دستان با بیان اینکه مقام معظم رهبری در ابتدای هرسال راهكار فرهنگی کشور را دنبال می‌کنند، گفت: انتخاب سوژه از پیام رهبر معظم انقلاب صورت می‌گیرد، پس ‌از آن کمیته تحقیقات شکل می‌گیرد و نویسنده کار را به تحریر درمی‌آورد و همچنین گروه ادبیات کار نگارشی را انجام می‌دهند و از قسمت‌های دیگر کار نیز بر عهده دانشگاه‌های دیگر است.
تهیه کننده بزرگترین تعزیه میدانی كشور، یكی از كارهای فرهنگی تأثیرگذار را اجرای تعزیه دانست و گفت: قریب 200 سال است كه تعزیه در روستای صحرارود فسا اجرا می‌شود اما اجرای این تعزیه میدانی با سبك و سیاق جدید از سال 80 آغاز شده است.
دستان ادامه داد: از دیرباز سنت حسنه‌ای در مردم این منطقه وجود داشته که متعلق به خود آنان است، از یک پسربچه هفت‌ساله تا پیرمرد 90 ساله در این کار سهیم هستند، درواقع تعزیه حبل‌المتین این مردم است.
وی با بیان اینكه این روستا دارای 5 هزار و 700 نفر جمعیت است، گفت: مردم منطقه صحرارود را به نام تعزیه می‌شناسند و حتی مردم این منطقه وقتی بخواهند خود را معرفی كنند می‌گویند از جایی هستیم كه تعزیه میدانی برگزار می‌شود.
دستان با تصریح اینكه این تعزیه یک خروجی فرهنگی داشت و جوانان خوبی تا امروز توانست تحویل اجتماع دهد، گفت: یکی از بهترین خوبی‌هایی که تعزیه داشته این است كه میزان جرم و جنایت در روستای صحرارود به حدی کاهش پیدا کرده است که حتی دفتر شورای حل اختلاف در روستا تعطیل شد.
تهیه‌كننده بزرگترین تعزیه میدانی كشور از فعالیت 16 كمیته تخصصی برای برگزاری این تعزیه خبر داد و گفت: برای تعزیه امسال 186 بازیگر وجود دارد و یك هزار و 200 نفر نیز كل مجموعه را یاری می‌دهند.
وی با بیان اینكه حدود 18 تعزیه میدانی صحرارود تاكنون برگزار شده است، گفت: در سال 92 این تعزیه توسط میراث فرهنگی به‌عنوان بزرگترین تعزیه میدانی کشور به ثبت معنوی رسیده است.

«خورشید در حجاب»؛ عنوان بزرگترین تعزیه میدانی كشور در سال جاری
دستان با تصریح اینكه تعزیه امسال با عنوان «خورشید در حجاب» و با محوریت مقاومت حضرت زینب(س) اجرا می‌شود، زمان برگزاری آن را پنج‌شنبه، 21 شهریورماه جاری مصادف با 12 محرم از ساعت 16 اعلام كرد.
تهیه‌كننده بزرگترین تعزیه میدانی كشور ادامه داد: داستان این تعزیه از گودال قتلگاه شروع شده و بحث اسارت خاندان عصمت و طهارت و آن سخنرانی و خطبه تاریخی حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) مطرح می‌شود.
دستان اظهار كرد: این تعزیه در زمینی به مساحت 25 هكتار اجرا می‌شود كه سن اجرای آن یك هكتار وسعت دارد و زمان آن حداكثر 50 دقیقه است و بهترین سیستم صوتی استان فارس نیز بعد از بیمارستان نمازی، متعلق به این تعزیه است.
وی با بیان اینكه در بحث علمی این تعزیه كم نگذاشتیم، گفت: امسال در اجرای تعزیه از موسیقی زنده استفاده كرده و برای اولین بار از ارتش در این زمینه كمك گرفتیم.
وی با تأكید بر اینكه باید به تماشاچی خود القا کنیم كه تاریخ تکرارشدنی است، گفت: می‌توانیم شبیه مقاومت حضرت زینب(س) را امروز در عرصه خود ببینیم و نیاز است که تماشاچی تاریخ را ملموس ببیند و اگر در زمان‌های گذشته مقاومت را در خاندان آل طه دیده است، یك نسخه امروزی مقاومت را هم باید ما به آن ارائه دهیم.
انتهای پیام

captcha