آبی که مرهمِ دردها می‌شود
کد خبر: 3839590
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۱
گزارش ایکنا از حضور کاروان سلامت در مناطق محروم خراسان جنوبی/

آبی که مرهمِ دردها می‌شود

گروه اجتماعی ــ در روستاهای مرزی نهبندان زندگی‌ می‌کنند، جایی که نه آبی به راحتی پیدا می‌شود و نه امکاناتی که رسم معمول زندگی ما آدم‌هاست. هرکدام دردی دارند، یکی چشمانش سوی دیدن ندارد و دیگری از درد پا شب‌های زیادی است که خواب ندارد. آن یکی سال‌هاست درد دندان امانش را بریده اما نداری باعث شده تا با آن بسوزد و بسازد، اما کاروانی با نام نذر آب آمده تا به این دردها پایان دهد.

مرهم آب انسانیت و مهربانی مرز نمی‌شناسد و اقلیم ندارد. همین می‌شود که گروهی از پزشکان داوطلب هلال احمر سختی پیمودن ۱۶۰۰ کیلومتر راه را از اردبیل به جان می‌خرند و راهی دیار کویری خراسان‌ جنوبی می‌شوند تا مرهمی باشند بر زخم‌های بی‌شمار مرزنشینان خراسان‌ جنوبی.

هر کدام دردی دارند، یکی چشمانش سوی دیدن ندارد و دیگری از درد پا شب‌های زیادی است که خواب ندارد. آن یکی سال‌هاست درد دندان امانش را بریده اما نداری باعث شده تا با آن بسوزد و بسازد. آنچه می‌خوانید گزارش ایکناست از مهربانی‌هایی که مرهم می‌شود بر درد هموطنانمان.

یکی از اهالی روستای سفالبند ماخونیک در بخش مرزی درح، همراه 10 نفر دیگر از اهالی این روستا به محل استقرار کاروان سلامت «نذر آب 2» در دبیرستان شهید احراری درح آمده است. رنج بیماری شش سال است که او را آزار می‌دهد، اما ناتوانی مالی مانع مراجعه او به پزشک شده است. حضور کاروان سلامت پزشکان داوطلب هلال احمر اردبیل را مرهمی بر درد چند ساله‌اش می‌داند و برای آن‌ها دعای خیر می‌کند.

مرهم آب

موج خوشحالی

یکی دیگر از اهالی هم وقتی از جنب و جوش اعضای کاروان سلامت برای رسیدگی به مراجعه‌کنندگان می‌گوید، خوشحالی در چهره‌اش موج می‌زند. سه سال است که درد دیسک کمر امانش را بریده و به دلیل ناتوانی و دوری از مرکز استان نتوانسته به‌طور مستمر درمانش را ادامه دهد اما حالا شکرگزار است که علاوه بر ویزیت، داروها را هم رایگان دریافت کرده است.

مراجعه‌کنندگان با کمک جوانان داوطلب هلال احمر سربیشه نزد پزشکان می‌روند و وقتی برمی‌گردند برق رضایت در چشمانشان دیده می‌شود. برخی که سال‌هاست نتوانسته‌اند به پزشک مراجعه‌ای داشته باشند، سیر تا پیاز درد خود را با پزشکان مطرح می‌کنند تا با نسخه آن‌ها از میزان دردشان کاسته شود.

در بخشی از فضای مهیا شده، پزشک زنان و زایمان کاروان سلامت اردبیل با طیب خاطر به حرف‌های بیماران گوش می‌دهد و هر آن چه را لازم است می‌پرسد و بعد نسخه‌ای برای درمان درد آن‌ها می‌نویسد.

نصیری‌زاده که برای اولین بار به‌ عنوان پزشک داوطلب هلال احمر راهی منطقه‌ای خارج از استان خود شده با دیدن مردمان منطقه درح و حضور بین آن‌ها، معتقد است برای رفع مشکلات بیماری‌های مربوط به بانوان این منطقه بیش از گذشته باید اقدام شود.

او نازایی و سرطان را از بیماری‌های زنان مراجعه‌کننده به خود می‌داند و از مسئولان هلال احمر خراسان‌جنوبی برای فراهم ساختن زمینه خدمت به مردم این منطقه تشکر می‌کند.

مرهم آب

بصیری، روانشناس بالینی کاروان، نیز با سابقه 20 سال فعالیت در این حوزه، اعتیاد، وسواس، شب ادراری، مشکلات روحی و روانی، کم‌خوابی و استفاده بدون تجویز از قرص اعصاب را از مواردی مطرح می‌کند که در مراجعه بیماران شش تا 40 ساله منطقه با آن مواجه شده است.

وی راه‌اندازی مراکز مشاوره و سلامت روان در سربیشه برای پیگیری روند درمان این بیماران را مورد تأکید قرار می‌دهد.

پزشک دیگری نیز که همراه دو عضو پزشک خانواده‌اش برای خدمت به مردم محروم این منطقه حضور یافته، تأکید می‌کند: باید با هدف پیشگیری از بیماری‌های موجود در این روستاها بیش از گذشته آموزش‌های لازم به مردم ارائه شود.

پرداخت زکات علم

هادی کیخسروی که از دوران جوانی عضو داوطلب هلال احمر بوده است، حضورش به‌ عنوان پزشک در فعالیت‌های هلال احمر را از سال 93 اعلام می‌کند و هدف از حضور در کاروان سلامت را پرداخت زکات علمش از طریق درمان بیماران می‌داند.

این روزها انسانیت در نایابی است که تنها می‌توان آن را در وجود انسان‌هایی یافت که بوی ناب خدا را می‌دهند، پزشکانی که برای درمان بیماران محروم از امکانات بدون هیچ چشمداشتی به مناطق محروم می‌آیند، همان انسان‌های نایابی هستند که جامعه به آن‌ها نیاز دارد.

مرهم آب

مرهم آب

مرهم آب

مرهم آب

زهرا حمیدی
انتهای پیام

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۶/۱۲ - ۱۰:۴۸
0
0
گزارش خوبی بود ولی در عین حال ناراحت کننده. چرا پزشکان خود استان خراسان جنوبی بیشتر به این مناطق نمی روند؟
captcha