رسالت ایکنا در به سرانجام رساندن ادغام دو اتحادیه قرآنی به پایان رسید
کد خبر: 3839861
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۲
شوشتری بیان کرد:

رسالت ایکنا در به سرانجام رساندن ادغام دو اتحادیه قرآنی به پایان رسید

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ سیدمحمدجواد شوشتری، مدیرعامل ایکنا، با اشاره به اینکه این خبرگزاری از ابتدای بحث ادغام به دنبال اجرای رسالت خود بدون سوگیری و به شایستگی بوده است، گفت:‌ بعد از صدور بیانیه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی که باید فصل‌الخطاب پرداختن به حواشی این موضوع شناخته شود، دیگر جای پرداخت ایکنا به حاشیه‌ها وجود ندارد.

لطفاً خانم صادقین منتشر کنند ///// خودداری ایکنا از انتشار اخبار اتحادیه‌های قرآنی

به گزارش ایکنا؛ روند پرچالش و پیچ و خم ادغام دو اتحادیه مؤسسات قرآنی کشور به چند سال پیش بازمی‌گردد، جریانی که ایکنا براساس رسالت رسانه‌ای خود، کوشید تا اخبار و تحولات مربوط به آن را پیگیری و تا حصول نتیجه دنبال کند. در حالی که به نظر می‌رسید این فرایند با صدور بیانیه منتشرشده از سوی رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی به پایان برسد و بساط این کشمکش فرسایشی جمع شود تا مدیران امور قرآنی کشور گام‌‌های بلندتری برای اجرای صدها برنامه زمین‌مانده با هدف حرکت در مسیر توسعه حقیقی فرهنگ قرآنی بردارند، اما همچنان شاهد حواشی این موضوع هستیم. برای اطلاع از رویکرد ایکنا در مورد پیگیری ادغام دو اتحادیه قرآنی و موضع‌گیری آن بعد از صدور بیانیه رسمی شورا، گفت‌وگویی با سیدمحمدجواد شوشتری، مدیرعامل خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، صورت گرفته که در ادامه آمده است:

سیدمحمدجواد شوشتری، مدیرعامل ایکنا، با اشاره کوتاهی به پیشینه‌ فرایند ادغام دو اتحادیه مؤسسات قرآنی، گفت: روند ادغام دو اتحادیه مؤسسات قرآنی که یکی عهده‌دار حمایت از مؤسسات دارای مجوز از سازمان تبلیغات اسلامی بود و دیگری نهاد بالادستی مؤسسات تحت نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به حساب می‌آمد به اوایل دهه 90 بازمی‌گردد. البته همین صدور مجوز برای فعالیت مؤسسات قرآنی از سوی دو نهاد، خود داستان دیگری است که هنوز به سرانجام نرسیده است که در اینجا قصد پرداختن به آن را ندارم. به هر حال پیشنهاد ادغام دو اتحادیه، مطرح و هر دو طرف برای وحدت‌بخشی و هماهنگی فعالیت‌های مردمی با دولت و حاکمیت از آن استقبال کردند. این اصل واضح و مشخصی است که تعدد نمایندگی مؤسسات در بسیاری موارد سبب بروز مشکلات عدیده‌ای از جمله در حوزه تخصیص بودجه، نوع تعامل مؤسسات با دولت، سردرگمی مسئولان از عدم وجود مسئول واحد، نبود نظارت درست و... شده و به مؤسسات و فعالیت‌های قرآنی آسیب رسانده است. بنابراین در حالی که اعضای هیئت‌ مدیره هر دو اتحادیه از سویی و مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نیز سازمان تبلیغات اسلامی از سوی دیگر به اصل بحث ادغام دو اتحادیه و ضرورت وحدت‌بخشی به این کانال ارتباطی میان حوزه مردمی و نهادهای حاکمیتی معتقد بودند، اما این روند ادغام به درستی عملیاتی نشد.

وی ادامه داد: شورای توسعه فرهنگ قرآنی نیز هرچند بسیار دیرهنگام و پس از حواشی فراوان ازجمله تجمع جمعی از مدیران مؤسسات قرآنی در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و دادن اولتیماتوم دوهفته‌ای، به این امر ورود پیدا کرد تا این موضوع هرچه زودتر به نتیجه رسد و بیانیه‌ای در این خصوص منتشر شد.

شوشتری افزود: ایکنا از ابتدای این جریان و از زمان طرح نخستین مطالب در زمینه ادغام، تلاش کرد تا با انتشار اخبار،‌ گفت‌وگو با هر دو طیف برای احصای نظراتشان و سلسله گفت‌وگوهایی با فعالان بخش مردمی و صاحب‌نظران این عرصه، برپایی چند نشست تخصصی در خبرگزاری، ضمن اطلاع‌رسانی این موضوع مهم که دغدغه بسیاری از فعالان قرآنی نیز بود، به شفاف‌سازی در این خصوص بپردازد.

او به نظرات مثبت بسیاری از کارشناسان و فعالان قرآنی از هر دو طیف در مورد رویکرد ایکنا در این موضوع به ویژه مدیران دلسوز مؤسسات قرآنی در شهرستان‌ها، اشاره و بیان کرد: این رسانه امیدوارانه کوشید با تحلیل موقعیت‌های مختلف این جریان، رسالت خود را بدون جانبداری و سوگیری که بارها آن را مورد تأکید قرار داده و بسیاری نیز آن را تأیید کرده‌اند، به انجام رساند. در این راه دو رسانه تخصصی دیگر یعنی شبکه قرآن و معارف سیما و رادیو قرآن نیز در بخش‌های خبری و تحلیلی خود بارها به موضوع ادغام دو اتحادیه قرآنی پرداخته و همسو با این خبرگزاری حرکت کردند.

وی تصریح کرد: همه ما به گمان اینکه صدور بیانیه از سوی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، حسن ختامی بر این داستان خواهد بود، به دنبال ختم به خیر شدن این موضوع بودیم، اما بعد از بیانیه همچنان شاهد شکل‌گیری فضای حاشیه‌‌ای پیرامون موضوع ادغام هستیم.

مدیرعامل ایکنا با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد مشکلات ادغام دو اتحادیه قرآنی ریشه در مباحثی خارج از فضای ادغام داشته باشد، اظهار کرد: بر همین اساس و با توجه به برداشتی که حاصل شده، ایکنا از این پس اخبار و حواشی بحث ادغام دو اتحادیه مؤسسات قرآنی را منتشر نخواهد کرد و صرفاً اخبار و بیانیه‌هایی را که از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی که حاکی از پایان این مناقشه است رسانه‌ای می‌کند.

شوشتری در پایان از خداوند منان فضای آرام و توأم با همدلی را برای جامعه قرآنی خواستار شد و با اشاره به اینکه این فضا ترسیم‌شدنی است،‌ گفت: امیدوارم وضعیت فعالان قرآنی برای همیشه در شرایط مطلوب باشد و ایکنا نیز رسالت خود را برای ارتقا و توسعه فرهنگ قرآنی به انجام رساند.

انتهای پیام

انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۶/۱۳ - ۱۴:۰۸
0
0
احسنت به ایکنا
به نظرم الان که بحث ادغام به کشمکش شخصی رسیده است، پرداختن رسانه ها به این موضوع، هدر دادن ظرفیت رسانه و وقت جامعه قرآنی است و ایکنا سیاست هوشمندانه ای اتخاذ کرده.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۶/۱۳ - ۱۴:۱۳
0
0
متاسفانه دو طرف دعوای ادغام، طی چند سال گذشته، از ظرفیت ایکنا صرفا به عنوان یک ویترینی برای اعتراضات و دعواهای خودشان استفاده کرده اند و
این رویکرد عدم انتشار مجادلات دوطرف ادغام، رویکرد مؤثری است که میتواند آتش این جدال را خاموش یا حدااقل آرام کند
مجتبی
|
Singapore
|
۱۳۹۸/۰۶/۱۳ - ۲۱:۰۶
0
0
سلام
موضع منطقی دکتر شوشتری موجب عزت جامعه قرآنی خواهد شد.
انشاءالله دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی و بلكه همه فعالان و زحمتکشان عرصه قرآن، بیانیه شورای عالی انقلاب فرهنگی را فصل‌الخطاب قرار دهد.
قاری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۶/۱۶ - ۰۰:۰۲
0
0
درستش هم همین بود. در این مملکت مشکل دیگه ای نیست که همه حرف جامعه قرآنی شده اتحادیه؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۶/۱۶ - ۰۸:۰۵
0
0
امیدواریم این تصمیم ایکنا از روی سیاست داخلی خبرگزاری باشد نه از روی فشار عده ای که دنبال اینند که چراغ خاموش و بدون سرو صدا منافع شخصی و جناحیشان تامین شود...
هر چند این تصمیم خبرگزاری از سر فرسایشی و چالشی شدن موضوع ادغام اتخاذ شده و به نوعی اعتراض محسوب میشود که چرا این موضوع پس از این همه وقت و هزینه، هنوز به نتیجه ای نرسیده ولی بنظر میرسد که سیاست منطقیتر خبرگزاری در مواجهه با چنین چالشی، انعکاس فعالانه و تحلیل صحیح خبر بر اساس عدالت و مصالح مردم و نظام باشد نه اعلام بیطرفی و خداحافظی
captcha