شهید بهشتی؛ مبدع اقتصاد تعاونی/ ادغام وزارت تعاون اشتباه بود
کد خبر: 3839879
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۷:۲۶
به مناسبت هفته تعاون/ موسوی‌لارگانی بیان کرد:

شهید بهشتی؛ مبدع اقتصاد تعاونی/ ادغام وزارت تعاون اشتباه بود

گروه اقتصاد ــ نایب‌رئیس فراکسیون تعاون مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در وزارتخانه‌هایی که در هم ادغام شدند با این مشکل مواجه هستیم که وزیری می‌آید که به بخش خاصی عنایت بیشتری دارد و فعالیت‌های وی عمدتاً‌ در آن بخش همانند کار، رفاه یا تعاون گُل می‌کند.

شهید بهشتی؛ مبدع اقتصاد تعاونی/ ادغام وزارت تعاون اشتباه بود

فرارسیدن هفته تعاون فرصت مناسبی برای بررسی وضعیت این بخش از اقتصاد کشور به ویژه موانع و مشکلات توسعه آن است. مطابق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، اقتصاد کشور از سه بخش دولتی، خصوصی و تعاونی تشکیل شده است و براساس اسناد بالادستی باید سهم تعاون در اقتصاد ایران به ۲۵ درصد از کل اقتصاد کشور برسد اما در شرایط کنونی و براساس دیدگاه بسیاری از کارشناسان اقتصادی، این رقم نهایتاً شش درصد است. بنابراین اهداف ما در زمینه اقتصاد تعاونی محقق نشده است. مسلم است که اقتصاد تعاونی نقش بسیار مهمی در کاهش فقر و فاصله شدید طبقاتی به عنوان یکی از تأکیدات دین مبین اسلام دارد، اما از آنجا که هنوز اهداف قانون اساسی درباره توسعه بخش تعاون محقق نشده، ضرورت دارد که مسئولان اقتصادی کشور به ویژه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برنامه‎های جدی را برای توسعه این بخش مهم از اقتصاد کشور طراحی و اجرا کنند. در این راستا و به مناسبت فرارسیدن هفته تعاون و برای بررسی بیشتر وضعیت این بخش از اقتصاد کشور، با نایب‌رئیس فراکسیون تعاون مجلس شورای اسلامی به گفت‎وگو نشستیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدناصر موسوی‌لارگانی، عضو کمیسیون اقتصادی و نایب‌رئیس فراکسیون تعاون مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به فرارسیدن هفته تعاون، ضمن تسلیت فرارسیدن ایام شهادت اباعبدالله الحسین(ع) و تبریک هفته تعاون به همه تعاونگران به ویژه اعضای اتاق تعاون ایران که مشغول خدمت‌رسانی به این بخش هستند، اظهار کرد: تعاونی‌ بخش مهمی از اقتصاد است. قبل از پیروزی انقلاب اسلامی هم به نوعی در کشور ما فعالیت دسته‌‌جمعی در اقتصاد کشور وجود داشته است اما این شکل از اقتصاد یعنی به صورت تعاونی و منطبق بر آیات قرآن کریم، بعد از انقلاب اسلامی شکل گرفت و مبدع بحث تعاون هم مرحوم شهید آیت‌الله بهشتی بودند.

جایگاه تعاون در قانون اساسی کشور

وی به نقش تعاونی‌ها در رونق اقتصادی و تحقق اقتصاد مقاومتی پرداخت و ادامه داد: بسیاری از تعاونی‌ها در کشور ما به شکل موفقیت‌آمیزی عمل کرده‌اند و برخی از آن‌ها هم متأسفانه آن‌گونه که باید و شاید نتوانسته‌اند در عرصه فعالیت خود به موفقیت دست پیدا کنند. معتقدم که اگر بخش تعاون حمایت شود قطعاً آن فرمایش مقام معظم رهبری که موضوعاتی همانند اقتصاد مقاومتی و همچنین رونق تولید و حمایت از کالای ایرانی و تولید کالاهای باکیفیت داخلی را که مورد پسند مردم باشد مطرح کردند نیز محقق خواهد شد، چراکه این توان در میان تعاونی‌ها وجود دارد.

موسوی‌لارگانی اظهار کرد: بخش تعاون با وجود اینکه در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مورد توجه قرار گرفته و تأکید شده است که باید به سهم 25 درصدی از اقتصاد ملی برسد اما متأسفانه به دلیل اینکه چه در زمانی‌که وزارتی با عنوان وزارت تعاون وجود داشت و چه زمانی‌که وزارت تعاون، کار و رفاه در هم ادغام شدند، آن جدیتی را که باید مسئولان در مورد بخش تعاون و حمایت مناسب از این بخش از اقتصاد داشته باشند نداشتند. بنابراین شاهد تحقق اهداف خود در زمینه رونق بخش تعاون نبودیم.

جدیتی برای حمایت از تعاون وجود ندارد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه مسئولان اقتصادی کشور باید توجه جدی‌تری به تعاون داشته باشند، یادآور شد: مسئولان اقتصادی کشور باید مطالبه‌گر باشند و به ویژه در زمینه واگذاری‌ها که مطابق با اصل 44 قانون اساسی انجام شده است باید بخش تعاون را به بازی می‌گرفتند و از آن حمایت کافی را به عمل می‌آوردند تا این بخش به سهم مناسب‎تری رسیده و نقش جدی‎تری در اقتصاد کشور داشته باشد. البته این موضوع به مسئولان بخش تعاون در خود وزارتخانه هم مربوط است.

متأسفانه تاکنون اهداف و آرمان‌های ما در زمینه سهم تعاون در اقتصاد ملی محقق نشده است و در خوش‌بینانه‌ترین حالت ممکن می‌توانیم بگوییم هم‌اکنون شش درصد از اقتصاد کشور ما در اختیار بخش تعاون قرار دارد

منتخب مردم فلاورجان در خانه ملت با بیان اینکه جایگاه واقعی بخش تعاون در اقتصاد کشور محقق نشده است، تأکید کرد: اگر این جدیت در میان آنان وجود داشت و پیگیری لازم را می‌کردند نباید بعد از چهل سال که از عمر انقلاب اسلامی می‌گذرد بخش تعاون در چنین وضعیت نامناسبی قرار می‌داشت بلکه باید آن جایگاه اصلی تعاون را برای این بخش ایجاد می‌کردیم.

سهم تعاون از اقتصاد ملی شش درصد است

نایب‌رئیس فراکسیون تعاون مجلس شورای اسلامی درباره سهم کنونی تعاون در اقتصاد ملی نیز گفت: متأسفانه تاکنون اهداف و آرمان‌های ما در زمینه سهم تعاون در اقتصاد ملی محقق نشده و در خوش‌بینانه‌ترین حالت ممکن می‌توانیم بگوییم هم‌اکنون شش درصد از اقتصاد کشور ما در اختیار بخش تعاون قرار دارد.

موسوی‌لارگانی با اشاره به موانعی که بر سر راه توسعه بخش تعاون وجود دارد، بیان کرد: ابتدا باید گفت که ما در عرصه قانونی در این زمینه با مشکلی مواجه نیستیم، بلکه از جمله موانعی که در این زمینه وجود دارد عدم اجرای قوانین مرتبط با بخش تعاون است. همچنین آن نظارتی را که باید بر اجرای قوانین در حوزه تعاون وجود داشته باشد شاهد نیستیم و همین موارد هم باعث شده است تا آن جایگاه مورد نظر ما محقق نشود.

وضعیت توجه وزارت تعاون به اقتصاد تعاونی

منتخب مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رشد تعاون در کشور ما دارای سیر نزولی است، ادامه داد: امروزه به دلیل عدم اجرای مناسب قوانین با وضعیت غیرقابل قبولی در حوزه تعاون مواجه هستیم و به جای اینکه هر سال که از عمر انقلاب اسلامی می‌گذرد، رونق این بخش از اقتصاد کشور سیر صعودی داشته باشد، متأسفانه سیر نزولی پیدا کرده است.

در وزارتخانه‌هایی که در هم ادغام شدند با این مشکل مواجه هستیم که وزیری می‌آید که به بخش خاصی عنایت بیشتری دارد و فعالیت‌های وی عمدتاً‌ در آن بخش همانند کار، رفاه یا تعاون گُل می‌کند

موسوی‌لارگانی در پاسخ به پرسشی درباره انتقادات برخی از تعاون‌گران مبنی بر اینکه وزارت تعاون، بیش از آنکه به بخش تعاون توجه داشته باشد توجه خود را معطوف به بخش کار و تأمین اجتماعی کرده است، اظهار کرد: در این مورد معتقدم که متأسفانه مسئولانی که الان در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مسئولیت بخش تعاون را برعهده دارند و یا قبلاً در دولت‌های قبلی چنین مسئولیتی را بر عهده داشته‌اند، آن اعتقاد قلبی را که باید به بخش تعاون داشته باشند نداشته‌اند و در واقع پیگیری لازم را و کمک برای اینکه بخش تعاون به حق قانونی خود برسد انجام نداده‌اند و لذا این بخش به میزان زیادی مغفول واقع شده است.

مشکلات در وزارتخانه‌های ادغامی

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به مشکلات وزارتخانه‌های ادغام شده گفت: البته لازم است به این نکته هم اشاره کنم که در وزارتخانه‌هایی که در هم ادغام شدند با این مشکل مواجه هستیم که وزیری می‌آید که به بخش خاصی عنایت بیشتری دارد و فعالیت‌های وی عمدتاً‌ در آن بخش همانند کار، رفاه یا تعاون گُل می‌کند.

شهید بهشتی؛ مبدع اقتصاد تعاونی/ ادغام وزارت تعاون اشتباه بود
منتخب مردم فلاورجان در خانه ملت با بیان اینکه اقتصاد تعاونی در کشور ما مظلوم واقع شده است، تأکید کرد: در وزارت صنعت، معدن و تجارت هم مشاهده می‌کنیم که گرایش برخی از مسئولان این وزارتخانه به بخش بازرگانی یا بخش صنعت بیشتر است. به نظرم همه این موارد باعث مغفول ماندن برخی از بخش‌ها و از جمله تعاون در اقتصاد کشور شده و متأسفانه تعاون نسبت به بخش‌های دیگر با مظلومیت بیشتری مواجه شده و نگاه و نظر مسئولان، این بخش از اقتصاد کشور را مورد غفلت قرار داده است.

تفکیک وزارتخانه‌ها منجر به معجزه اقتصادی نمی‌شود

نایب‌رئیس فراکسیون تعاون مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به این پرسش که آیا ادغام وزارت تعاون اشتباه بود و آیا می‌توان دوباره آن را تفکیک کرد و وزارتخانه مستقلی تشکیل داد؟ یادآور شد: با توجه به اینکه قرار است 25 درصد از اقتصاد کشور در اختیار بخش تعاون قرار گیرد بنابراین با یک قائم مقام و یا معاون امور تعاون در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مشکل حل نمی‌شود اما الان دیگر بالاخره هزینه‌ای برای ادغام سه وزارتخانه صورت گرفته است و به نظرم اگر قائم‌‌مقام توانمندی در این وزارتخانه برای بخش تعاون گذاشته شود و دولت هم اختیارات تام به وی بدهد کفایت می‌کند.

موسوی‌لارگانی به هزینه‌های تفکیک وزارتخانه‌ها نیز اشاره کرد و گفت: علت چنین دیدگاهی این است که معتقدم نباید به دلیل راه اشتباهی که رفته‌ایم و هزینه سنگینی هم که برای ادغام این وزارتخانه‌ها پرداخت کرده‌ایم دوباره هزینه زیادی را به اقتصاد کشور تحمیل کرده و به شرایط سابق برگردیم. بنده در زمینه ادغام وزارت صنعت، معدن و تجارت که اکنون به دنبال تفکیک آن هستند حقیقتاً موافق نیستم و علت مخالفتم هزینه‌های سنگینی است که برای ادغام وزارتخانه‌ها صورت گرفته است و اینکه تفکیک آنها هم هزینه‌های زیادی را در پی دارد.

منتخب مردم فلاورجان در خانه ملت در پایان بیان کرد: از سوی دیگر با رفتن یک معاون و وزیر شدن همان شخص یا شخص دیگری قطعاً معجزه‌ای رخ نخواهد داد و سخنانی هم که گاه مطرح می‌شود که اگر این وزارتخانه‌ها تفکیک شوند مشکلات معیشتی مردم هم برطرف خواهند شد سخنان درستی نیست، مگر اینکه معجزه الهی شود، وگرنه با رفتن یک فرد و آمدن فردی دیگر و عوض شدن یک جایگاه، نمی‌توان انتظار داشت که تغییراتی اساسی در وضعیت معیشتی مردم ایجاد شود.

انتهای پیام

captcha