انتقاد ناشران مالزی از تحمیل هزینه‌های دولتی بر چاپ قرآن
کد خبر: 3839998
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۸

انتقاد ناشران مالزی از تحمیل هزینه‌های دولتی بر چاپ قرآن

گروه بین‌الملل ــ ناشران قرآن در مالزی از قوانین دولت این کشور، که هزینه‌های زیادی را برای چاپ قرآن به آنها تحمیل می‌کند، ناراضی هستند.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از فری مالیژا تودی، قانونی که از سوی اداره نظارت بر چاپ قرآن وابسته به وزارت کشور مالزی صادر شده انتقاد ناشران این کشور را در پی داشته است.
 
بر اساس این قانون، هر نسخه قرآن چاپی باید برچسب تأیید این اداره را داشته باشد.

این قانون که نخستین بار در سال 2011 اعلام شد، ناشران را ملزم می‌کند هر برچسب را به قیمت یک رینگیت مالزی خریداری کنند و بر روی قرآن‌ها بچسبانند تا نشان دهند هیئت نظارت وزارت کشور مالزی آن را تأیید کرده است.
 
در سال 2017 در پی اعتراض ناشران، دولت مالزی قیمت این برچسب‌ها را کاهش داد اما ناشران همچنان ناراضی هستند. به علاوه، این قانون ناشران را ملزم می‌کند قرآن‌ها را در یک قالب مشخص که برگرفته از قوانین چاپ قرآن عربستان سعودی است چاپ کنند و با پرداخت مبلغی آن را به تأیید شورای نظارت برسانند.
 
ناشران می‌گویند این هزینه‌ها نوعی مالیات اجباری بر چاپ قرآن است که قیمت تمام شده چاپ را بالا می‌برد و به ضرر ناشران و خریداران است.

یک ناشر می‌گوید: اگر بخواهیم 10 هزار نسخه قرآن چاپ کنیم حتی پیش از چاپ و فروش، باید 5 هزار رینگیت پیش‌پرداخت بپردازیم؛ این قانون باعث افزایش هزینه چاپ قرآن می‌شود.
 
البته پیش از این نیز محدودیت‌های دیگری از جمله لزوم استفاده از خط عثمان طاها در چاپ قرآن به تبعیت از عربستان از سوی وزارت کشور مالزی وضع شده بود.
 
انتهای پیام
captcha