عملیات «آویویم»؛ تأکیدی بر توازن قدرت حزب‌الله در مقابله با اسرائیل
کد خبر: 3840763
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۱

عملیات «آویویم»؛ تأکیدی بر توازن قدرت حزب‌الله در مقابله با اسرائیل

گروه بین‌الملل ــ اقدام حزب‌الله لبنان در هدف قرار دادن خودروی زرهی اسرائیل در عملیات موسوم به «آویویم»، تأکیدی بر توازن قدرت نظامی در مقابله با رژیم صهیونیستی و صداقت سیدحسن نصرالله در پاسخ به خوی تجاوزگری این رژیم بود.

عملیات «آویویم»؛ تأکیدی بر توازن قدرت حزب‌الله در مقابله با اسرائیل
به گزارش ایکنا؛ بامداد یکشنبه، سوم شهریورماه، صدای انفجاری قوی در ضاحیه جنوبی شهر بیروت شنیده شد که مربوط به دو پهپاد اسرائیلی بود؛ یکی از این پهپادها بدون هیچ آسیبی در جنوب بیروت افتاد، اما یکی از آن‌ها که حاوی مواد منفجره بود به ساختمان مرکز رسانه‌ای جنبش حزب‌الله لبنان اصابت کرد.

این حمله پهپادی رژیم صهیونیستی تلفات جانی نداشت و تنها بر اثر این حمله سه نفر زخمی شدند، اما خسارت‌های مادی زیادی به ساختمان مرکز رسانه‌ای حزب‌الله وارد آمد.

از آنجا که محل سکونت و دفاتر بسیاری از علمای شیعه و به‌ویژه مسئولان حزب‌الله لبنان و همچنین سفارت‌خانه‌های ایران، کویت، یمن، مراکش، دفتر سازمان ملل و آژانش بین‌المللی حمایت از آوارگان فلسطینی و دفاتر برخی شبکه‌ها، مراکز مختلف خبری و رسانه‌هایی از قبیل العالم، المنار، ان.بی.ان، الایمان، النور، الرساله، البشائر و البصائر در این منطقه قرار دارد، این حمله پهپادی اسرائیل بسیار مورد توجه محافل رسانه‌ای جهان قرار گرفت.
 
از سوی دیگر، این حمله پهپادی اسرائیل نقض آشکار قطعنامه ۱۷۰۱ سازمان ملل متحد بود که در تاریخ ۱۱ آگوست ۲۰۰۶ در سازمان ملل تصویب و خواستار پایان دادن به جنگ ۳۳ روزه میان اسرائیل و لبنان شد.

عملیات «آویویم»؛ تأکیدی بر توازن قدرت حزب‌الله در مقابله با اسرائیل
این حمله در حالی صورت گرفت که این رژیم شنبه‌شب(دوم شهریورماه) نیز به یکی از ساختمان‌های محل اقامت نیروهای حزب‌الله در جنوب دمشق حمله کرد که در نتیجه آن دو تن از نیروهای حزب‌الله به نام‌های «حسن زبیب» و «یاسر ضاهر» به شهادت رسیدند و تعدادی نیز زخمی شدند.

واکنش حزب‌الله

حزب‌الله لبنان در واکنش به حمله پهپادی اسرائیل در بیانیه‌‌ای هدف این دو پهپاد را انجام عملیات انفجاری دانست و اعلام کرد: هدف و مأموریت این دو پهپاد اقدامات جاسوسی نبوده است، چرا که کارشناسان مقاومت پس از بررسی‌های یکی از پهپاد‌ها به این یافته رسیدند که حاوی بمبی به وزن ۵,۵ کیلوگرم و مواد منفجره از نوع C۴ بوده که به طور دقیقی جاسازی شده بود.
 
موازنه وحشت

پس از این حمله پهپادی اسرائیل که از آگوست 2006 و در پی قطعنامه 1701 شورای امنیت یک عملیات بی‌سابقه محسوب می‌شود، همگان این انتظار را داشتند که حزب‌الله سریعاً به این تجاوز اسرائیل پاسخ دهد و نظامیان اسرائیلی را هدف قرار دهد، اما جنبش مقاومت اسلامی لبنان روش صبر راهبردی و موازنه وحشت علیه نظامیان رژیم اسرائیل و شهرک‌نشینان صهیونیست را اتخاذ کرد و از طریق ایجاد رعب و وحشت حدود یک هفته ارتش اسرائیل را در حالت آماده‌باش کامل و شهرک‌نشینان را در حالتی از ترس و وحشت قرار داد.

سیدحسن نصرالله عصر سوم شهریورماه و پس از حمله پهپادی اسرائیل به ضاحیه جنوبی بیروت، در سخنانی به شدت به رژیم صهیونیستی درباره این حمله هشدار داد و اعلام کرد که حزب‌الله با همه امکاناتی که در دست دارد هرگز اجازه نخواهد داد این گونه تعرض‌ها و تجاوزها تکرار شود.

عملیات «آویویم»؛ تأکیدی بر توازن قدرت حزب‌الله در مقابله با اسرائیل
دبیرکل حزب‌الله لبنان همچنین به اسرائیلی‌ها هشدار داد که منتظر پاسخ مقاومت باشند و تأکید کرد که مقاومت لبنان هرگز به تکرار این روند، هرچقدر هم هزینه داشته باشد، اجازه نخواهد داد.

اگرچه سیدحسن نصرالله چند روز بعد در نشستی درون‌حزبی، از عجله نکردن حزب‌الله برای پاسخ دادن به این تجاوز اسرائیل خبر داد و تأکید کرد این مقاومت است که تعیین می‌کند کی و کجا این ضربه را وارد کند.

ناامیدی از شورای امنیت

با وجود این که وزارت خارجه لبنان در بیانیه‌ای از نماینده دائم خود در سازمان ملل خواست فوراً شکایت‌نامه‌ای را در محکومیت این نقض حاکمیت لبنان تقدیم شورای امنیت کند، اما سیدحسن نصرالله معتقد بود که شکایت از این موضوع به شورای امنیت فایده‌ای برای لبنان نخواهد داشت و باید با تکیه بر حفظ موازنه رعب و وحشت به این حمله پاسخ داد و وعده خود را در 10 شهریورماه عملی کرد.

حمله حزب‌الله

سرانجام زمان وعده داده شده از سوی سیدحسن نصرالله فرارسید و نشان داد که دبیرکل جنبش مقاومت اسلامی لبنان در وعده‌های خود صادق است، به‌طوری که حزب‌الله در روز یکشنبه(10 شهریورماه) ساعت 16:15 دقیقه به وقت لبنان با یک فروند موشک ضد زره به یکی از خودروهای زرهی حمل نفرات ارتش اسرائیل در شمال سرزمین‌های اشغالی فلسطین حمله کرد که براساس منابع خبری حزب‌الله، یک تن از نیروهای ارتش اسرائیل که گفته می‌شود فرمانده لشکر ارتش رژیم صهیونیستی در منطقه شمال فلسطین اشغالی است، کشته و چند تن دیگر زخمی شدند.
 
با وجود آن که صهیونیست‌ها مدعی بودند این حمله تلفاتی نداشته است، اما شبکه ماهواره‌ای المنار خبر داد که بالگردهای اسرائیلی زخمی‌های این حمله را به بیمارستان «سیف» در منطقه «صفد» واقع در منطقه «الجلیل» در شمال فلسطین اشغالی منتقل کردند.

ابعاد پاسخ قاطع حزب‌الله

این پاسخ قاطع حزب‌الله لبنان از چند جهات قابل تأمل است، نخست این که جنبش مقاومت خیلی سریع و عجولانه به این اقدام تجاوزکارانه صهیونیست‌ها پاسخ نداد، بلکه پس از یک هفته ایجاد ترس و دلهره در میان نظامیان و شهر‌ک‌نشینان صهیونیست این حمله را انجام داد که تعمیق و ایجاد ترس و وحشت در میان شهرک‌نشینان یکی از دستاوردهای این حملات است.

دوم این که حزب‌الله در این حمله به صورت جدی اعتماد صهیونیست‌ها به نتانیاهو را هدف قرار داد، به‌طوری که نتانیاهو در حمله پهپادی به ضاحیه جنوبی بیروت در پی بهره‌برداری سیاسی و تبلیغاتی برای انتخابات آینده بود، اما حمله حزب‌الله نه تنها صداقت کلام سیدحسن نصرالله را اثبات کرد، بلکه تمامی نقشه‌های نتانیاهو برای کسب آرای ساکنان اراضی اشغالی فلسطین در انتخابات آینده را نقش بر آب کرد.

عملیات «آویویم»؛ تأکیدی بر توازن قدرت حزب‌الله در مقابله با اسرائیل

سوم این که برخلاف اسرائیل که در واکنش به حمله حزب‌الله، حملات خمپاره‌ای بی‌اساسی به سمت شهرک‌های مارون الراس، عیطارون و يارون در مناطق مرزی لبنان داشت، مقاومت اسلامی لبنان خیلی دقیق و حساب شده و بدون این که به یک غیرنظامی آسیب برساند، یک خودروی زرهی نظامی را هدف قرار داد که این مسئله قدرت موشک‌های نقطه‌زن حزب‌الله را نشان می‌دهد.
 
چهارم این که حزب‌الله لبنان در این حمله که در نزدیکی پادگان «آویویم» در شمال فلسطین اشغالی رخ داد، نشان داد که دیگر حمله به خطوط قرمز را تحمل نخواهد کرد و در مقابل شهادت نیروهایش به دست رژیم صهیونیستی از داخل لبنان به سرعت اقدام به پاسخگویی و عملیات مقابله به مثل دست خواهد زد.
 
از دیگر دستاوردهای این حمله حزب‌الله این است که نظامیان رژیم صهیونیستی از بیم پاسخ مجدد مقاومت لبنان، ۵ کیلومتر از مرز لبنان با فلسطین اشغالی عقب‌نشینی کرده‌اند و حتی برخی از شهرک‌های صهیونیست‌نشین نیز از ترس منازل مسکونی خود را تخلیه کرده‌‌اند که این نقطه ضعف برای رژیم نتانیاهو محسوب می‌شود.
 
اسرائیل در حملات خمپاره‌ای خود به مناطق مرزی لبنان حتی به یک نفر آسیب نرساند، چرا که می‌دانست اگر به یک نفر آسیب برساند، شمال فلسطین اشغالی آماج موشک‌های مقاومت خواهد شد. این در حالی است که حزب‌الله لبنان اعلام کرد که این حمله را در واکنش به شهادت دو مبارز مقاومت اسلامی لبنان در سوریه انجام داده و پاسخی دیگر به تجاوز پهپادهای اسرائیلی خواهد داد که همین مسئله اسرائیلی‌ها را در حالتی از ترس و وحشت قرار داده است.
 
تحلیل عبدالباری عطوان
 
عبدالباری عطوان، تحلیلگر برجسته عرب و سردبیر روزنامه اینترنتی «رأی الیوم»، در تحلیل حمله حزب‌الله به خودروی زرهی اسرائیل نوشت که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، در انتخابات آینده به واسطه حزب‌الله لبنان و ایران شکست خواهد خورد، اگرچه وی در ابتدا در مقاله‌ای تأکید کرده بود که حزب‌الله باید پاسخ قوی‌تری به اسرائیل می‌داد.
 
خوشحالی محور مقاومت
 
این عملیات با استقبال و خوشحالی برخی شخصیت‌ها و نهادهای جهان اسلام مواجه شد، به‌گونه‌ای که علاوه بر خوشحالی مردم و نهادهای مختلف جمهوری اسلامی ایران و گروه‌های مقاومت در فلسطین، عراق، سوریه و لبنان، حزب «الرفاه» کشور آفریقایی موریتانی در بیانیه‌ای اعلام کرد که ما بر افتخار و مباهات‌ورزی خود به مقاومت لبنان به‌ سبب عملیاتش در آویویم و توانمندی‌هایش برای پاسخ به دشمن تأکید و احساس غرور می‌کنیم.
 
علی شمخانی، نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی، در واکنش به عملیات حزب‌الله لبنان علیه نظامیان رژیم صهیونیستی گفت: اقدام تلافی‌جویانه حزب‌الله لبنان در آغاز ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، بار دیگر طنین غرورآفرین شعار «هیهات منا الذله» را جهانی کرد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی از حزب‌الله لبنان به عنوان جریانی اصیل، هوشمند و دارای پشتواته مردمی قوی یاد و اظهار کرد: صیانت از منافع و عمل بر اساس مصالح مردم لبنان رویکردمحوری حزب‌الله در اتخاذ تصمیمات سیاسی و دفاعی است.

شیخ عبدالامیر قبلان، رئیس شورای عالی اسلامی شیعیان لبنان، نیز از عملیات منحصر به فرد مقاومت علیه دشمن صهیونیستی تمجید و تأکید کرد که لبنان در سطح مردمی و ارتش و مقاومت با یکدیگر منسجم و به هم پیوسته است و به الگویی در رویارویی با اشغالگران و بازدارندگی در برابر تجاوزگری آن تبدیل شده است.
 
«حازم قاسم»، سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس)، نیز گفت که مقاومت لبنان حق داد از ملت این کشور در برابر متجاوزان دفاع کند و «ابومجاهد»، عضو ارشد جنبش جهاد اسلامی فلسطین، نیز اعلام کرد که حزب‌الله توانست با وجود همه تدابیر پیشگیرانه رژیم صهیونیستی به تجاوزات آن پاسخ دهد.

دیگر گروه‌های مقاومت فلسطین مانند «شورای علمای فلسطین» و «کمیته‌های مقاومت مردمی فلسطین» نیز پاسخ نظامی حزب‌الله لبنان به تجاوزات رژیم صهیونیستی را تبریک گفتند و جبهه خلق برای آزادی فلسطین نیز در بیانیه‌ای تأکید کرد که پیامد این عملیات، فرسایش و تضعیف اقتدار و قدرت ارتش رژیم صهیونیستی و وجهه و متزلزل شدن اعتماد جامعه صهیونیستی به ارتش آن است، در حالی که اعتماد مردم حامی مقاومت به مقاومت افزایش یافته است، دیگر زمانی که اسرائیل بدون وجود بازدارندگی واقعی در لبنان و غزه عربده می‌کشید، پایان یافته است.

صهیب سعید شعبان، رئیس دفتر سیاسی جنبش «توحید اسلامی» لبنان، نیز تأکید کرد این عملیات منحصر به فرد بزرگترین واکنش به تجاوزگری اسرائیل بود.

مخالفت با صدور بیانیه علیه حزب‌الله
 
آمریکا که از پاسخ قاطعانه حزب‌الله به اسرائیل بسیار خشمگین و ناراحت است، روز پنجشنبه (۱۴ شهریورماه) به پیش‌نویس بیانیه‌ای که از سوی فرانسه تقدیم شورای امنیت شد، اعتراض کرد و اصرار داشت که حزب‌الله در آن مستقیماً محکوم شود و همچنین تأکید داشت که از هرگونه اشاره ولو ضمنی به مسئولیت اسرائیل در این تنش خودداری شود که سایر اعضای شورای امنیت با درخواست آمریکا موافقت نکردند که در نهایت بیانیه‌ای درباره تنش میان حزب‌الله لبنان و ارتش اسرائیل صادر نشد.

عملیات «آویویم»؛ تأکیدی بر توازن قدرت حزب‌الله در مقابله با اسرائیل
در پیش‌نویس این بیانیه، تمامی موارد نقض در خط آبی، چه از هوا و چه از زمین، محکوم و از تمام طرف‌ها قاطعانه خواسته شده بود که به توقف اقدامات خشونت‌آمیز پایبند بمانند.

حمایت قاطع میشل عون از حزب‌الله

میشل عون، رئیس‌جمهور لبنان، در دیدار با «یان کوبیچ»، فرستاده دبیرکل سازمان ملل، رژیم صهیونیستی را مسئول عواقب هرگونه نقض حاکمیت و تمامیت ارضی لبنان دانست و تأکید کرد که حمله پهپادی اسرائیل به ضاحیه جنوبی بیروت نقض قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت است.

«نبیه بری»، رئیس پارلمان لبنان، نیز در دیدار با یان کوبیچ بر پایبندی لبنان به قطعنامه ۱۷۰۱ سازمان ملل تأکید و اعلام کرد: تنها طرفی که باید درباره نقض روزانه قطعنامه ۱۷۰۱ از او سؤال شود، اسرائیل است.

تأکید «میشل عون» بر مقابله با تجاوزات اسرائیل در حالی است که براساس اعلام برخی منابع خبری، «مایک پامپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا، طی نامه‌ای به «میشل عون»، در خصوص کارخانه تولید موشک حزب‌الله هشدار داده و گفته است که باید پیش از حمله اسرائیل به این کارخانه، آن را تعطیل کند.

عملیات «آویویم»؛ تأکیدی بر توازن قدرت حزب‌الله در مقابله با اسرائیل
از سوی دیگر تأکید رئیس‌جمهور لبنان بر گزینه مقاومت، پس از آن صورت می‌گیرد که «سعد حریری»، نخست‌وزیر لبنان و دیگر مقامات جریان المستقبل به جای محکومیت تجاوز اسرائیل، علیه حزب‌الله موضع‌گیری کردند، به‌ طوری که حریری در گفت‌وگو با شبکه «آمریکایی «سی‌ان‌بی‌سی» مدعی شد که حزب‌الله فقط مشکل لبنان نیست، بلکه مشکلی منطقه‌ای است که باید حل شود. این در حالی است که سعد حریری چند روز پیش در مواضعی کاملاً متفاوت، حضور دو پهپاد اسرائیل در آسمان جنوب بیروت را تجاوز آشکار به حاکمیت لبنان و نقض صریح قطعنامه ۱۷۰۱ سازمان ملل متحد دانسته بود، اما اکنون حزب‌الله را مسئول تنش و آن را مشکل منطقه‌ای توصیف می‌کند.
 
در پایان این نوشتار باید تأکید کنیم که نتانیاهو با حمله پهپادی به ضاحیه جنوبی بیروت نه تنها نتوانست از این موضوع برای انتخابات آینده سرزمین‌های اشغالی فلسطین بهره‌برداری سیاسی و تبلیغاتی کند، بلکه وی اکنون در موضعی بسیار ضعیف قرار گرفته که احتمال شکست او بسیار زیاد است.
 
از سوی دیگر، مقامات رژیم صهیونیستی می‌پنداشتند که این حملات پهپادی نیز همچون بسیاری از حملاتی که اسرائیل طی یک سال اخیر به خاک سوریه داشته، بی‌پاسخ می‌ماند، اما اقدام حزب‌الله در هدف قراردادن خودروی زرهی اسرائیل نشان داد که سیدحسن نصرالله تهدید و وعده خود را عملی می‌کند.
 
امروز اسرائیل می‌داند که هرگونه پرواز متجاوزانه‌ای که بر حریم هوایی لبنان داشته باشد، با پاسخ قوی جنبش مقاومت اسلامی لبنان مواجه خواهد شد و حزب‌الله این جرئت و قدرت را دارد که به هرگونه حمله اسرائیل قاطعانه پاسخ دهد.
 
جواد پارسامهر
 
انتهای پیام
 
captcha