قرآنیان بدعت‌ها و خرافات واردشده به حادثه عاشورا را پالایش کنند
کد خبر: 3840906
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۳:۲۹
صلحجو:

قرآنیان بدعت‌ها و خرافات واردشده به حادثه عاشورا را پالایش کنند

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ پیشکسوت قرآنی کشور گفت: امروز بزرگترین رسالت قرآنیان این است که حرکت سیدالشهدا(ع) را که آثار زیاد و بزرگی در تاریخ داشته و متأسفانه به برخی مسائل ناصحیح آلوده شده است پالایش کنند.

محمدرضا صلحجو، پیشکسوت قرآنی کشور، در گفت‌و‌گو با  ایکنا؛ درباره جایگاه قرآن کریم در ایام عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع) اظهار کرد: ماجرای قیام سیدالشهدا(ع) و حماسه حسینی یعنی تاریخ عاشورا و این واقعه بسیار مهم بازتاب‌ها و تأثیر بسیار زیادی در تاریخ اسلام و تاریخ جهان داشته است، یعنی واقعه بسیار بزرگی بود که ابعاد وسیعی داشت و باید در در تاریخ اسلام و جهان آن را ارزیابی کرد.

وی با بیان اینکه این واقعه مهم تاریخی از جنبه‌های مختلف مورد توجه و بررسی دانشمندان مختلف قرار گرفته است، تصریح کرد: این حرکت هم جنبه معرفتی، تاریخی، علمی و هم جنبه عاطفی و احساسی و شور دارد و از جهت انقلاب‌شناسی و ابعاد مختلف می‌تواند مورد توجه قرار گیرد و آن را بررسی کرد.

راز تداوم واقعه کربلا

صلحجو بیان کرد: در حوزه دینی، که حوزه اسلامی و شیعی است، باید متوجه این امر باشیم که زمانی نگاه درون‌دینی به حادثه کربلا داریم و گاهی نیز با نگاه برون‌دینی این قضیه بسیار مهم را در نظر می‌گیریم. اگر بخواهیم از دید برون‌دینی به این موضوع نگاه کنیم، باید در نظر بگیریم که این حادثه در چه ظرف زمانی و مکانی رخ داد و سپس، این موضوع را مورد توجه قرار دهیم که حادثه کربلا چگونه تداوم پیدا کرد و آثار و تبعات آن در سایر وقایع تاریخی که پس از آن اتفاق افتاد چگونه بود و تمامی این موارد قابل بررسی و موشکافی است.

وی در ادامه افزود: اگر از همین دیدگاه به موضوع بنگریم باید اشاره کرد که این حادثه رویدادی است که در آن علی‌الظاهر 72 نفر در برابر چند هزار نفر قرار گرفتند و به ظاهر نیز شکست خوردند، اما هنگامی که به ادامه این حرکت و تأثیراتی که بعدها از خود به جای گذاشت می‌نگریم، مشاهده می‌کنیم که درست برعکس ظاهر قضیه است، یعنی این حادثه عظیم باعث شد تمام اهداف و نقشه‌هایی که بنی‌امیه برای محو اسلام و بدنام کردن خاندان پیامبر(ص) داشتند، به عکس جواب دهد و موجب شود تا بنی‌امیه و عمالشان رسوا شوند و به عکس آرمان حسینی و اهداف امام حسین(ع) و آئینی که ایشان دنبال می‌کرد، یعنی زنده کردن دین جد یزرگوارشان، محقق شود.

پیشکسوت قرآنی کشور اظهار کرد: امروز که نزدیک به هزار و چهارصد سال از آن حادثه عظیم می‌گذرد، شاهد آنیم که کسی در دنیا وجود ندارد که از بنی‌امیه به عنوان قومی که به دنبال تحقق ارزش‌های اسلامی بودند طرفداری کند، ولی امروز تقریباً هیچ ملتی در دنیا نیست که از ماجرای سیدالشهدا(ع) اطلاع نداشته باشد و آن را ارج ننهد.

عزاداری حسینی؛ حرکت شاخص شیعه

وی با بیان اینکه در تمامی اقوام مختلف دنیا مناسک و سنت‌های مختلفی وجود دارد، گفت: اگر از این دید نیز بخواهیم به موضوع بنگریم  باید اشاره کرد که این سنت‌ها در اقوام مختلف معمولاً اهداف متعالی ندارند، ولی در حرکت سیدالشهدا(ع) هدف متعالی و الهی وجود دارد. امروز سنت‌ها و حرکت‌های مختلف آئینی در اقوام مختلف جهان اصلاً قابل مقایسه با حرکت شیعیان در ایام عاشورا نیست.

صلحجو در ادامه تصریح کرد: همچنین، اگر بخواهیم از نگاه درون‌دینی به مسئله عاشورا و قیام امام حسین(ع) بنگریم، خواهیم دید پرداختن به این حادثه عظیم و شور فراوانی که در این ایام در ملت ایجاد می‌شود، فرصت بسیار بزرگ و عظیمی است که در اختیار ملت ما قرار دارد. اصلاً امکان ندارد که بتوان با هیچ انگیزه و هدف دیگری در یک روز تمام ملت را به صحنه آورد و هدف متعالی را با شعائر و آداب و رسوم ویژه دنبال کنیم. این انگیزه را سیدالشهدا(ع) به ما داده است که در این چند روز همه مردم متوجه یک حقیقت هستند و همه علما باید از این فرصت به بهترین نحو استفاده کنند.

پیشکسوت قرآنی کشور افزود: در روزهایی که جمعیت بسیار زیادی، اعم از متدینان و مردم عادی و کسانی که چندان توجهی به این امور ندارند، در یک جا جمع می‌شوند قرآنیان می‌توانند از این فرصت بهترین استفاده را ببرند. وقتی این جمعیت در مجالس و هیئت‌های مختلف در اختیار ایشان قرار می‌گیرد، باید اهداف و ارزش‌های قرآنی را ترویج دهند.

تلاوت قرآن در جلسات عزاداری

وی ادامه داد: حداقل برنامه‌های قرآنی که می‌توان در این ایام انجام داد این است که در اوایل جلسات عزاداری، آیات نورانی قرآن کریم تلاوت شود و روحانیون عزیز نیز مطالب خود را از قرآن برداشت کنند و مسائل سیدالشهدا(ع) را در مسیر آیات قرآنی تفسیر کنند تا به این ترتیب قرآن بیشتر مطرح شود، چون سیدالشهدا(ع) برای احیای قرآن قیام کرد.

پیشکسوت قرآنی کشور اظهار کرد: از طرفی قرآنیان باید جلوی انحرافات و بدعت‌های ناصحیحی را که وارد این حرکت می‌شود بگیرند. قرآنیان باید خط نگهدار و رصد کننده اعتقادات مردم باشند؛ زیرا ایشان بیشتر با سرچشمه آیات الهی آشنا هستند. آنان باید معارف قرآنی را به بهترین نحو بیاموزند و سپس، اعتقادات دینی را که امروز در جامعه رایج است با قرآن کریم تطبیق دهند و آن‌هایی را که با قرآن مطابقت ندارد آرام آرام با فرهنگ‌سازی از بین ببرند و خرافات را بزدایند. بزرگترین رسالت قرآنیان امروز این است که حرکت سیداشهدا(ع) را، که آثار زیاد و بزرگی در تاریخ داشته و متأسفانه به برخی مسائل ناصحیح آلوده شده است، پالایش کنند.

صلحجو در پایان سخنان خود تصریح کرد: قرآنیان وظیفه دارند اعتقادات دینی و مذهبی جامعه به ویژه اعتقادات مربوط به حادثه عاشورا را با قرآن تطبیق دهند و در میان آن‌ها مسائلی را که با آیات قرآن سازگاری ندارد پالایش کنند.
انتهای پیام

captcha