آیا نذری‌های محرم را به مناطق محروم ببریم/ عواقب تجملاتی شدن نذری‌ها
کد خبر: 3840923
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۱
سعیدی آریا پاسخ داد؛

آیا نذری‌های محرم را به مناطق محروم ببریم/ عواقب تجملاتی شدن نذری‌ها

گروه جامعه ــ کارشناس دینی کشورمان با تأکید بر اینکه نذری ایام محرم باید بین شرکت‌کنندگان در مراسم توزیع شود، تصریح کرد: اگر کسی بتواند تعظیم شعائر را به مناطق محروم ببرد، ثواب بیشتری را کسب می‌کند.

حجت‌الاسلام محمد سعیدی آریا، کارشناس دینی کشورمان، در گفت‌و‌گو با ایکنا؛ به مباحث مطرح شده در خصوص نذری و خیرات ماه محرم و نحوه اختصاص آن به فقرا و نیازمندان پرداخت و گفت: نذر یک عنوان شرعی است و فرد با خدای خود عهد می‌بندد که اگر به خواسته‌اش برسد خیرات و نذری را ادا کند.

وی با اشاره به اینکه در طول تاریخ نذری دادن بیشتر برای تعظیم شعائر بوده است و برای اینکه مجلس عزاداری امام حسین(ع) به بهترین وجه برگزار شود و تعظیم شعائر صورت‌ گیرد پذیرایی از عزاداران هم انجام شده است، گفت: تفاوت‌های قابل توجهی در نذری‌های مناطق مختلف کشور وجود دارد و حتی در برخی از شهرها شیرینی‌ها و حلواهای خاصی مختص این ایام پخته می‌شود.

اگر نذری‌ها تجملاتی شود، منحصر به ثروتمندان می‌شود

این سخنران مذهبی کشورمان با اشاره به استحباب خیرات برای فقرا در مراسم‌های ماه محرم، گفت: اینکه نذورات ایام محرم باید بین شرکت‌کنندگان در مراسم توزیع شود امری قطعی است، ولی توصیه شده که فقرا هم از این نعمت بهره ببرند.

وی به افرادی که نذری می‌دهند توصیه کرد که مراقبت کنند نذری آنها حالت زرق و برق و اسراف پیدا نکند و افزود: اسراف فقط به معنای دورریز کردن غذا نیست بلکه گاهی زیاده‌روی در تجمل و داشتن حالت زرق و برق هم نوعی اسراف است.  

حجت‌الاسلام سعیدی آریا ادامه داد: یک میهمانی را تصور کنید که در آن یکی از اعضای خانواده میهمانی را بسیار پرخرج و سنگین برگزار می‌کند، آن وقت دیگران هم مجبور می‌شوند چنین کنند و به این ترتیب کم‌کم آن مهمانی کلاً برچیده می‌شود یا اعضای خانواده برای اینکه بتوانند چنین مهمانی سنگینی برگزار کنند مجبور می‌شوند تعداد مهمان‌ها را کم کنند.

وی افزود: در نذری دادن هم بر محترمانه و پاکیزه بودن نذری توصیه شده است، اما باید مراقب باشیم اسراف‌های از سر تجمل و چشم و هم‌چشمی در آن وارد نشود. اگر تجمل وارد نذری‌ها شود نذری دادن منحصر به ثروتمندان خواهد شد که این هم امر مناسبی نیست، در حالی که اگر فرهنگ سادگی وجود داشته باشد، هم می‌توان تعداد نذری‌ها را افزایش داد و هم نذری از حالت مادی خارج و به یک پذیرایی معنوی(همچنان که باید باشد) تبدیل می‌شود.

در نذری دادن ظرافت‌های اخلاقی را رعایت کنیم

حجت‌الاسلام سعیدی آریا به این مسئله مهم اشاره کرد که نذری امام حسین(ع) تبرک است و خوردن آن نه برای سیر شدن که برای تبرک گرفتن است و گفت: در نذری دادن باید ظرافت‌های اخلاقی را رعایت کنیم. نذری یک هیئت نباید چنان باشد که منجر به تعطیل شدن هیئت دیگری شود. در گذشته اگر هیئتی جمعیت کمی داشت هیئت‌های دیگر «کمکی» به آن هیئت می‌فرستادند تا جمعیت هیئت زیاد شده و تعطیل نشود و همه تلاش‌های برای یک هدف که بزرگداشت محرم بود صورت می‌گرفت.

وی ادامه داد: نحوه نذری دادن هیئت‌ها نباید طوری باشد که هیئتی که پول کافی ندارد احساس حقارت کند یا اعضای آن حس کنند فاصله زیادی با سایر هیئت‌ها دارند. حواسمان باشد اگر تفاوت‌ها را زیاد کنیم، دیگران نمی‌توانند به این وادی وارد شوند.

این کارشناس دینی کشورمان به افراد متمول که در هیئت‌ها هزینه می‌کنند پیشنهاد کرد که بخشی از هزینه خود را به هیئت‌‌های کوچک‌تر اختصاص دهند و گفت: با هدیه دادن بخشی از هزینه به هیئت‌هایی که وضعیت مالی خوبی ندارند هم تعظیم شعائر صورت می‌گیرد و هم در وضعیت هیئت‌ها توازن ایجاد می‌شود.

آیا همه نذری‌ها را به مناطق محروم ببریم؟

حجت‌الاسلام سعیدی در پاسخ به این سؤال که آیا بهتر نیست توزیع نذری امام حسین(ع) در مناطق بسیار فقیر مانند روستاهای محروم سیستان و بلوچستان صورت گیرد؟ گفت: گاهی به دنبال انفاق به مردم هستیم که این امر یک دستور دینی است اما گاهی به دنبال تعظیم شعائر هستیم. اگر تمامی نذری‌ها از تهران حذف و به مناطق محروم برده شود، شاید در تهران کسی از گرسنگی نمیرد مثل ماه‌های دیگر سال که نذری وجود ندارد، ولی هدف از نذری دادن در ایام محرم تعظیم شعائر است و می‌خواهیم به نام اباعبدالله این نذری‌ها توزیع شود.

وی افزود: بهترین راه برای برقراری توازن در امر نذری دادن این است که هیئت‌های مذهبی به نام امام حسین(ع) به مناطق محروم بروند و نذورات به نام امام حسین(ع) در آنجاها توزیع شود. گستردگی هیئت‌های عزاداری در سراسر کشور اقدام مهمی است که منجر به تعظیم شعائر می‌شود.

حجت‌الاسلام سعیدی آریا به این مسئله هم پرداخت که برخی از عبادت‌ها باید در ملأعام و علنی انجام شود و گفت: عزاداری عبادت است و گفته شده عبادت بهتر است مخفیانه باشد. نماز هم عبادتی است که بهتر است بین خالق و مخلوق باشد اما توصیه شده که نماز به جماعت خوانده شود و عزاداری هم عمومی باشد. برخی از موضوعات باید اجتماعی انجام شود و اجتماعی شدن آن هدف و موضوعیت دارد که می‌توان به عزاداری و نذری دادن برای امام حسین(ع) اشاره کرد.

وی تصریح کرد: اگر کسی بتواند تعظیم شعائر را به مناطق محروم ببرد ثواب بیشتری کسب می‌کند، چرا که هم تعظیم شعائر کرده و هم به فقرا رسیدگی کرده است؛ این یک هنر است وگرنه نباید تعظیم شعائر تعطیل شود و پذیرایی از عزاداران باید برقرار باشد. همچنان که در مهمانی دادن به اعضای خانواده هدف صله ارحام است اما مستحب است که فقرای فامیل را دعوت کنیم و گفته شده برکت سفره متعلق به حضور فقرای فامیل است.

انتهای پیام

captcha