شاخص‌های حقوق شهروندی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تدوین شد
کد خبر: 3840984
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۳

شاخص‌های حقوق شهروندی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تدوین شد

گروه جامعه ــ دستیار امور حقوق شهروندی وزیر ارشاد از تدوین شاخص‌های حقوق شهروندی در معاونت‌های تخصصی این وزارتخانه خبر داد.

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی معاونت حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی علی‌اصغر کاراندیش مروستی، معاون وزیر و دستیار امور حقوق شهروندی وزیر ارشاد، از تدوین شاخص‌های حقوق شهروندی در معاونت‌های تخصصی این وزارتخانه خبر داد و گفت: منشور حقوق شهروندی دربردارنده حق‌های بشری و متضمن زندگی خوب در جامعه کنونی ایران است.

وی افزود: این سند که مجموعه‌ای از مفاد قانون اساسی، قوانین عادی، مقررات و معاهدات حقوق بشری بین‌المللی است، توسط ریاست محترم جمهور در آذر ماه سال ١٣٩٥ رونمایی، ابلاغ و لازم‌الاجرا شده است.

دستیار امور حقوق شهروندی وزیر ارشاد ادامه داد: تدوین شاخص‌های کمی و کیفی به منظور پایش و ارزیابی فعالیت دستگاه‌های اجرائی در حوزه حقوق شهروندی در بند هفت بخش الف بیانیه مقدماتی ریاست محترم جمهور در منشور به عنوان برنامه‌های دولت برای پیشبرد اهداف منشور حقوق شهروندی بیان شده است .

کاراندیش افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وظایف و اهداف بسیار مهمی در دولت دارد و معاونت‌ها و مراکز آن، نقش قابل توجهی در ساختار اداری نظام جمهوری اسلامی ایران و نقش غیرقابل انکاری در جامه عمل پوشاندن به منشور حقوق شهروندی را داراست.

وی افزود: بند شش بخش الف بیانیه مقدماتی رئیس جمهور در منشور حقوق شهروندی به گسترش مطالعات و بررسی‌های علمی و کاربردی به منظور شناسایی چالش‌ها و موانع فراروی تحقق حقوق شهروندی و یافتن راهکارهای عملی در نظام حقوقی ایران اشاره دارد و همچنین ریاست محترم جمهور در بند ١١ به التزام مدیران و مسئولان اجرائی به رعایت حقوق شهروندی در همه برنامه ریزی‌ها و سیاستگذاری‌ها و تصمیمات و اقدامات تاکید کرده‌‌اند .

دستیار امور حقوق شهروندی وزیر ارشاد ادامه داد: به همین منظور کارگروه علمی حقوق شهروندی متشکل از جمعی از استادان دانشگاه و صاحب‌نظران عرصه حقوق شهروندی در وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی نسبت به تدوین شاخص های حقوق شهروندی اقدام کرده است.

وی تصریح کرد: طرح تدوین شاخص‌های حقوق شهروندی با تدقیق در وظایف و اهداف ساختار وزارتخانه، در پی تطبیق رسالت وزارت فرهنگ با منشور حقوق شهروندی و قانون اهداف و وظایف وزارتخانه برآمده‌ و این مهم طی جداولی مشخص شده است. همچنین معیارهایی با استفاده از منشور حقوق شهروندی برای هریک از عملکردهای معاونت‌ها و ادارات معین شده که با توجه به این معیار‌ها باید عملکرد خود را تنظیم کرده یا آن را ارتقا بخشند.

کاراندیش افزود: در این طرح، ساختار داخلی وزارتخانه مطالعه شده است که طی دو مرحله کار صورت گرفته است : قسمت اول شامل تطبیق عملکردها و استخراج معیار‌های منشور حقوق شهروندی در موارد: 1.معاونت‌ قرآن و عترت، 2. معاونت حقوقی، امور مجلس و استان‌ها، 3. معاونت امور فرهنگی، 4. معاونت توسعه مدیریت و منابع و 5. مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال و قسمت دوم، سایر معاونت‌ها شامل «امور هنری»، «امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی» و«سازمان سینمایی و امور سمعی و بصری».

وی همچنین اعلام کرد: در جهت اجرای طرح پیشرو ابتدا اقدام به استخراج اهداف و وظایف هریک از معاونت‌ها، ادارات کل و مراکز نامبرده شده، سپس نحوه اجرا و اعمال این سیاست‌ها و وظایف در نهادهای مزبور بررسی شده و میزان انطباق این عملکردها با منشور حقوق شهروندی و قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تحلیل شدهاست.

کاراندیش اضافه کرد: در این طرح در جداول اختصاصی برای هر معاونت و مرکز مواد مربوط منشور حقوق شهروندی که با عملکرد مزبور معاونت یا مرکز مرتبط است، مشخص شده و ماده یا بند مرتبط قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مقابل عملکرد مزبور مشخص شده است.

لازم به ذکر است؛ معیارها و شاخص های حقوق شهروندی طی مراسمی با حضور معاونین و نمایندگان معاونت‌ها و مراکز اعلام و اطلاع رسانی خواهد شد.

انتهای پیام

captcha