بدترین ورشکستگی «بی‌دینی» است
کد خبر: 3841020
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۰
حجت‌الاسلام رفیعی بیان کرد:

بدترین ورشکستگی «بی‌دینی» است

گروه اندیشه ــ حجت‌الاسلام رفیعی با بیان اینکه اگر دین انسان از دسترس برود انسان فقیر می‌شود، تصریح کرد: بدترین ورشکستگی این است که دین انسان از دست برود.

به گزارش ایکنا؛ مراسم سوگواری ایام عاشورا با حضور حجت‌الاسلام ناصر رفیعی، شب گذشته، ۱۷ شهریور، در مسجد اعظم شهر قم برگزار شد. رفیعی به بحث درباره عوامل رشد فکری پرداخت و گفت: یکی از راه‌های رشد و شناخت و ترقی دشمن‌شناسی است؛ خصوصا شناخت شیوه‌ها و حربه‌های دشمن. دشمن دو دسته شیوه دارد: آشکار و مخفی. بعضی دشمنان آشکار و روشن هستند، ولی برخی پنهان هستند. اتفاقا در روایت آمده است از دشمنی که دشمنی خود را اظهار می‌‌کند، کمتر بترسید. به همین دلیل خطر منافق از مشرک بیشتر است. در قرآن 300 آیه درباره منافقین داریم. به همین خاطر پیامبر(ص) به امیرالمؤمنین(ع) فرمود کار تو سخت‌تر از من است؛ چون پیامبر(ص) با مشرکین سر و کار داشت و مرز توحید و بت‌پرستی روشن بود؛ اما امیرالمؤمنین(ع) با منافقین روبرو بود.

وی افزود: دشمن مخفی از دشمن آشکار خطرناک‌تر است. در روایت دیگری آمده است: هیچ‌وقت دشمن را کوچک نشمارید ولو ضعیف باشد. علی(ع) به مالک اشتر می‌فرماید: وقتی دشمن پای قرارداد را امضا کرد بیشتر از او بترس. دلیلش این است که دروغ می‌گویند. این دشمن حربه‌هایی دارد که باید این حربه‌ها را شناخت. یکی از این حربه‌ها این است که هزینه می‌کند تا جلوی راه خدا را بگیرد. حتی ممکن است هیئت علم کند، مسجد درست کند تا جلوی راه خدا را بگیرد. گاهی دشمن می‌آید حدیث جعل می‌کند. یک کتابی نوشته شده به نام «اخبار و آثار ساختگی»، من این کتاب را صددرصد تایید نمی‌کنم ولی در این کتاب مواردی از داستان‌سرایان نقل شده که مطالبی به اسم دین از خودشان تولید می‌کردند.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: دومین حربه دشمن ابتذال است. ابوالفرج اصفهانی در یکی از آثار خود به بحث موسیقی پرداخته است. در آن کتاب ذکر کرده که در زمان امام سجاد(ع) کارناوال‌های موسیقی به مدینه الرسول می‌آمد. در نهایت شهر پیامبر به ابتذال کشیده شد و کسی از این وضعیت منع نمی‌کرد. یکی دیگر از حربه‌های دشمن شبهه‌افکنی است. با این کار ذهن‌ها را تخریب می‌کند.

وی افزود: چهارمین حربه دشمن این است که مردم را از دین جدا کند. در قرآن کریم آمده است: «وَلَا يَزَالُونَ يُقَاتِلُونَكُمْ حَتَّى يَرُدُّوكُمْ عَنْ دِينِكُمْ؛ آنان پيوسته با شما مى‌جنگند تا اگر بتوانند شما را از دينتان برگردانند»(بقره/217). دین‌زدایی یکی از حربه‌های دشمن است که برای آن هزینه می‌کند. امروز این نکته خیلی مهم است. برخی با حرف‌های به ظاهر معقول و محکمه‌پسند مطالب دینی را زیر سوال می‌برند و تلاش دارند دین را سبک جلوه دهند.

وی تصریح کرد: یک نفر هرسال مکه می‌آمد یک سال نتوانست بیاید. امام صادق(ع) وضعیت او را جویا شد. به حضرت گفتند وضعیت مالی‌اش خوب نیست. حضرت فرمودند: من می‌پرسم وضعیت دین او چگونه است، نه وضعیت مالی‌اش. به حضرت فرمودند: بله، هنوز دیندار است. حضرت فرمودند: به خدا سوگند، او غنی است. اگر دین از دسترس برود انسان فقیر می‌شود. بدترین ورشکستگی این است که دین انسان از دست برود. به همین خاطر در روایات آمده است اگر کسی دینش حفظ شود دنیایش حفظ می‌شود.

انتهای پیام

captcha