حوزه پذیرای نقد منصفانه است/ پرهیز از مرید و مرادبازی
کد خبر: 3841179
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۰
آیت‌الله اعرافی:

حوزه پذیرای نقد منصفانه است/ پرهیز از مرید و مرادبازی

گروه حوزه‌های علمیه ــ مدیر حوزه‌های علمیه با تأکید بر اینکه نقدهای منصفانه و پیشنهادها به مدیریت و بزرگان حوزه را پذیرا هستیم، تصریح کرد: برخی مرید و مرادبازی‌‌ها در حوزه وجود دارد که باید مراقب باشیم.

اعرافیبه گزارش ایکنا، آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور، در مراسم افتتاحیه سال تحصیلی جدید حوزه‌های علمیه که امروز، 23 شهریور، در مدرسه فیضیه برگزار شد، گفت: خداوند منان را سپاسگزاریم که بار دیگر درهای علم و علم‌آموزی را بر روی طلاب و استادان گشود و به ما توفیق داد تا سال جدیدی را بعد از ایام عزاداری سالار شهیدان شروع کنیم.

وی افزود: حوزه آنگاه می‌تواند در مورد رسالت‌های خود قیام کند که حوزه‌ای جامع و ناظر به همه رسالت‌های خود باشد و زمانی می‌تواند رسالتش را در عصر جدید انجام دهد که هم به تحصیل و هم اخلاق بپردازد. نباید هیچ چیزی بهانه برای کاستن از دانش‌اندوزی و اهتمام به غور علمی و فراگیری دانش باشد.

اعرافی با بیان اینکه طلاب باید بدانند اساس حوزه علم و دانش است و معارف الهی باید در حوزه فراگرفته شود و عمق یابد و در ایران و جهان منتشر شود، افزود: اولین رکن حوزه علم‌آموزی، تعلق علمی و پاسداشت سنت بزرگ علمی در طول تاریخ علمی حوزه است و با هیچ بهانه حق نداریم که از عمق علمی فاصله بگیریم.

مدیر حوزه‌های علمیه ادامه داد: تحصیل، تحقیق و پیشرفت عمیق علمی باید به عنوان مهم‌ترین وظیفه طلاب تلقی شود و در کنار آن تهذیب، تزکیه و سیاسی و اجتماعی بودن به معنای دقیق و انقلابی عمل کردن و رابطه خوب با توده مردم به ویژه مستضعفان نیز باید لحاظ شود، زیرا اگر در بُعد اخلاقی عمیق نشویم، دانش ما هم می‌تواند موجب ظلمت بیشتر انسان شود.

این استاد حوزه با اشاره به نقش بزرگ استادان در همه قلمروها، بیان کرد: گردانندگان اصلی حوزه پس از مراجع، استادان معظم هستند و سررشته علم، اخلاق و تربیت حوزه در دست استادان است و باید عمق و گسترش پیدا کند؛ نقش استادان در اخلاق، عمق علمی در پایان نامه‌ها و تحقیقات حوزه و هدایت طلاب به سمت قله‌های بلند علمی نقش درجه اول است.

اعرافی با بیان اینکه مدیران و برنامه‌ریزان خادم و ریل‌گذار این مسیر هستند و به فکر و راهنمایی استادان نیاز دارند، اظهار کرد: اصالت، هویت، آداب و سنن حوزه‌ای مقوله بسیار مهمی است که باید پاس داشته شود؛ معتقد به تحول، پیشرفت و نوزایی هستیم. به بهره‌ بردن از تجارب دیگران باور داریم، ولی نه به قیمت اینکه حوزه از روح تاریخی و معنوی و رسالت خود تهی شود؛ حوزه در طول قرون نهاد ممتاز و اثرگذار بوده و افتخاری در عرصه‌های علم و دانش و هدایت جامعه بوده است.

وجود مرید و مرادبازی در حوزه

وی افزود: ضمن آنکه به اخلاق، رشد فکری و معرفتی به منزله شاخص باید بپردازیم، فراموش نکنیم که در عرصه اخلاقی آسیب‌هایی هست که باید مراقب باشیم؛ مواردی در درون مدارس، مریدبازی و اقدامات ناصواب و با ادعای دروغین مطرح می‌شود؛ دعوت به خویش به جای ارزش‌ها و مرید و مرادبازی کم و بیش در حوزه وجود دارد؛ باید مبانی اخلاق و معرفت را تقویت کنیم، ولی در دام عرفان‌های کاذب و مرید مرادبازی‌های غیرصحیح و خارج از مدار شرع قرار نگیریم.

وی با تأکید بر رعایت شئون حوزه در تمامی برنامه‌ها، اظهار کرد: گاهی شاهدیم کسانی به انگیزه ابتکار و ابداع روش‌های جدید به سمت کارهایی می‌روند که با شئون حوزه سازگار نیست.

اعرافی با بیان اینکه حفظ جایگاه والای رهبری، مرجعیت و نهادهای مهم و بزرگ حوزه ضرورت است، تصریح کرد: معتقد به پذیرش نقد و اشکال هستم و شورای عالی و نهادهای حوزه هم پذیرای نقد و نظر هستند، ولی جایگاه شورای عالی، جامعه مدرسین و مرجعیت باید مصون بماند و مورد توجه باشد؛ زیرا از ارکان و پایه حوزه هستند. البته این مسئله به این معنا نیست که پیشنهادی به بزرگان ارائه نشود و مدیران هم پذیرای نقد نباشند.

مدیر حوزه‌های علمیه با تأکید مجدد بر رعایت سنن حوزه و تعامل با بزرگان، گفت: بهره‌وری و کاهش تعطیلات از دیگر موارد مهم است؛ تقویم سطوح یک و دو حوزه در مواردی بیشتر از نهادهای علمی دیگر است؛ در تعطیلات امسال بیش از 20 هزار طلبه در نقاط مختلف کشور در دوره‌های مختلف تخصصی، تکمیلی و ... حضور داشتند و این سیاست باید دنبال شود. همچنین روزهای پنجشنبه باید در سطوح عالی فعال‌تر شود.

حوزه آماده پاسخ به نیازهاست

اعرافی با ذکر اینکه حوزه آماده پاسخ به نیازهای جامعه است، بیان کرد: با توجه به مصوبات شورای عالی، حوزه آمادگی بیش از پیش دارد تا نیازهای جامعه را پاسخ دهد؛ همچنین مطالبه‌گری حوزه و نقد برنامه‌های کشور و اعلام موضع حوزه از فعالیت‌هایی است که باید صورت بگیرد.

وی ادامه داد: افتخار حوزه آن بود که استادان حوزه در کنار طلاب در کنار مردم بودند. اهتمام به تبلیغ و مهاجرت علمی از دیگر موضوعات مهم و مورد توجه در حوزه است؛ بسیاری از روستاها روحانی ندارد یا حواشی شهرها نیازمند هزاران روحانی است؛ طرح روحانی مستقر و هجرت طرح‌های خوبی است، ولی با مشکلاتی روبروست و باید این کمبودها با مهاجرت به شهرها و روستاها برطرف شود. لذا تمرکز از حوزه قم باید زدوده شود.

نقد غیرمنصفانه از حوزه

وی با بیان اینکه باید تولیدات علمی حوزه و زحمات آن منصفانه نقد شود، اظهار کرد: گاهی زحمات حوزه مورد بی‌انصافی قرار می‌گیرد؛ انتشار چکیده 4 هزار کتاب در زمینه علوم انسانی در 30 جلد از تولیدات حوزه است. البته نباید بگوییم حوزه نقص و کاستی هم ندارد.

اعرافی با اشاره به اینکه معیشت طلاب سخت شده است، تأکید کرد: بزرگان باید این معیشت را دریابند؛ شهریه استادان حوزه کمتر از یک کارگر است و امیدواریم رهبری و مراجع هر طور صلاح می‌دانند عمل کنند. همچنین همبستگی در حوزه و حضور در صحنه‌های سیاسی و اجتماعی باید در حوزه تقویت شود.

وی در خاتمه سخنانش به طرح سؤالی در مورد نقش و وظایف حوزه براساس سند و الگوی پیشرفت و بیانیه گام دوم انقلاب پرداخت و افزود: طلاب آثار خود را بفرستند و مسیر ارسال تولیدات اعلام خواهد شد.

انتهای پیام

captcha