بحارالانوار؛ نرم‌افزاری برای جست‌وجوی موضوعی درباره سیدالشهدا(ع)
کد خبر: 3841465
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۵

بحارالانوار؛ نرم‌افزاری برای جست‌وجوی موضوعی درباره سیدالشهدا(ع)

گروه فناوری اطلاعات ــ نرم‌افزار معجم بحارالانوار یکی از نرم‌افزار‌هایی است که امکان جست‌وجوی موضوعی درباره سیدالشهداء(ع) را در متن این کتاب گران‌سنگ فراهم کرده است.

به گزارش ایکنا؛ این‌روزها با‌ وجود اینکه قرن‌هاست از عاشورای حسینی می‌گذرد و هر دوره به فراخور شرایط در مورد این واقعه جانگداز سخن به میان می‌آید، اما باز هم گویی هنوز به عمق عرفان این جریان نرسیده‌ایم، زیرا حرکت سیدالشهدا(ع) و هفتاد و دو تن از یارانش چنان ابعاد وسیع عرفانی و عقلانی را به شکلی توأمان به تصویر کشید که هر قدر در مورد آن قلم بزنند و سخن بگویند اندک است و شاید رساترین وصف همین باشد که تمامی ابعاد یک انسان کامل، در کربلا به منصه ظهور رسید.
 
در این میان امکان جست‌وجو و کاوش موضوعی در منابع یکی از خواسته‌های مهم و مورد مطالبه‌ای است که بسیاری از محققان و علاقه‌مندان به این موضوع برای کشف هرچه‌ بیشتر ابعاد واقعه عاشورا به دنبال آن‌اند. امروز با پیشرفت تکنولوژی و جست‌وجوی موضوعی در منابع، توسط قالب نرم‌افزار‌های موضوعی قابل انجام است و «معجم موضوعی بحارالانوار» یکی از نرم‌افزار‌هایی است که امکان جست‌وجو درباره سید الشهداء(ع) را در متن این کتاب گران‌سنگ حدیثی فراهم آورده است.
 
معجم موضوعی بحار الأنوار ۲ شامل متن کامل ۲۰ عنوان کتاب در ۱۶۶ جلد ازجمله بحارالانوار، سفینة البحار و مستدرک سفینة‌البحار است که به همراه ترجمه‌های موجود در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است. در این نرم‌افزار ضمن ارائه موضوعات کلی و جزیی، جست‌وجو‌های پیشرفته‌ای در اختیار کاربر قرار می‌گیرد. همچنین نزدیک به ۱۸ هزار موضوع کلی (کلید واژه) و بیش از ۱۲۲ هزار موضوع جزیی از متن کتاب بحار در این نرم‌افزار استخراج شده است؛ لذا با کمک این نرم‌افزار می‌توان به جست‌وجوی متن و روایات درباره شخصیت و سیره سید الشهداء(ع) بپردازیم.

در ادامه به شیوه استفاده از این نرم‌افزار و جست‌وجوی مطالب به اختصار می‌پردازیم. پس از اجرا و مشاهده صفحه اول نرم‌افزار، وارد بخش معجم موضوعی می‌شویم. بر سربرگ کلیدواژه کلیک می‌کنیم. در این قسمت فهرستی از موضوعات کلی که از احادیث و متن کتاب استخراج شده نمایش داده می‌شود.
 
 
در قسمت جست‌وجو موضوع مورد نظر را تایپ می‌کنیم. برای مثال در قسمت جست‌وجو کلمه (سیدالشهداء) را تایپ کنید. همانطور که می‌بینید، کلیدواژه مورد درخواست، پیدا شده و در سمت چپ آن تعداد نمایه‌ها ۸۶۰ عنوان و تعداد موضوعات فرعی آن ۳۰۰۷ عنوان دیده می‌شود. اگر بر روی این کلیدواژه دوبار کلیک کنید سربرگ نمایه باز می‌شود و نمایه‌های مربوط به کلیدواژه (سید الشهداء) را می‌بینید. نمایه‌ها، مفاهیم جزیی‌تری نسبت به کلید واژه هستند.
 

سربرگ موضوع به ارائه موضوعات کاملاً جزیی و ناظر به متن کتاب، می‌پردازد. در این قسمت هر موضوع به متنی از کتاب اشاره دارد و با خواندن آن به محتوای متن پی می‌بریم. در این نرم‌افزار گویا سعی بر استخراج مفاهیم اصلی متون شده و به مفاهیم جزیی و حاشیه‌ای اشاره نشده است؛ لذا پیشنهاد می‌شود متن کتاب را هم مرور کنید تا این نوع مفاهیم را از دست ندهید.
 
 
در سربرگ نشانی می‌توانید آدرس متنی که موضوع را از آن استخراج کرده‌اید مشاهده کنید. همچنین این بخش فهرستی از نمایه‌ها و کلیدواژه‌های مرتبط با این متن را ارائه می‌دهد. بر روی آدرس دو بار کلیک کنید تا متن کتاب نمایش داده شود.
 
 
در سربرگ متن، حدیث یا عبارت مورد نظر را مشاهده می‌کنید. از این عبارت موضوع و نمایه و کلیدواژه استخراج شده است. در این نرم‌افزار گویی سعی بر استخراج معنا و مفهوم اصلی عبارت بوده و به استخراج جزئیات متن نپرداخته است؛ لذا پیشنهاد می‌شود اگر متن مورد نظر را مناسب دیدید، سایر عبارت‌های موجود در این فصل از کتاب را هم مطالعه کنید.

انتهای پیام
captcha