حق مطلب قرآن در مجالس عزاداری ادا نمی‌شود/ قاریان به جزء 30 بپردازند
کد خبر: 3841553
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۲
هاشم روغنی:

حق مطلب قرآن در مجالس عزاداری ادا نمی‌شود/ قاریان به جزء 30 بپردازند

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ پیشکسوت قرآنی کشور با بیان اینکه حق مطلب در رابطه با قرآن در مجالس عزاداری سیدالشهدا(ع) ادا نمی‌شود، گفت: قاریان و تالیان قرآن در این مجالس بیشتر سوره‌های جزء 30 را برای مردم تلاوت کنند، زیرا بیشتر با آن‌ها مأنوس هستند.

هاشم روغنی، پیشکسوت قرآنی کشور، در گفت‌و‌گو با ایکنا؛ درباره ضرورت پرداختن به امر قرآن کریم در ایام و مراسم عزاداری حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) اظهار کرد: یکی از شرایطی که امام حسین(ع) یک شب از اشقیای زمان خود فرصت خواستند تا به دعا و راز و نیاز با پروردگار خویش بپردازند، عشق ایشان به قرآن و نماز و ارتباط با حق‌تعالی بود.

وی با بیان اینکه راویان حکایت کرده‌اند که در شب عاشورا در خیمه‌های اباعبدالله(ع) و یاران باوفای ایشان از هر نقطه صدای تلاوت قرآن و ذکر و زمزمه با خدای متعال شنیده می‌شد، ادامه داد: تلاوت قرآن از اهمیت بالایی برخوردار است و اگر نبود، امام حسین(ع) در فرمایش خود این قدر به تلاوت قرآن تأکید نداشتند و شب آخری که از دشمن مهلت خواستند نیز در حقیقت برای پرداختن به قرآن و وداع با آن بود.

این قاری بین‌المللی قرآن کریم تصریح کرد: تلاوت قرآن باید در مجالس ما به ویژه مجالسی که در ایام عزاداری ماه محرم‌الحرام برگزار می‌شود جا بیفتد. البته هستند مجالسی که اهتمام به قرآن در آن‌ها بسیار خوب و ملموس است که برای مثال می‌توان به هیئت بنی‌فاطمه مشهد اشاره کرد که همواره در برپایی مجالس خود اهتمام ویژه به قرآن داشته و دارد و خوب است که این برنامه‌ها در تمامی هیئت‌های مذهبی ما پیگیری و دنبال شود.

روغنی در ادامه افزود: البته برای اینکه ذوق و شوق مردم برای حضور در جلسات قرآنی بیشتر شود و مردم همانند مجالس اهل بیت(ع) در مجالس و محافل قرآنی نیز با همان انگیزه حضور پیدا کنند، باید ابتدا هرچه بیشتر تلاش کنیم تا علاقه‌مندان به ساحت مقدس قرآن کریم با زبان عربی بیشتر آشنا شوند.

پیشکسوت قرآنی کشور تصریح کرد: وقتی مردم عربی را نمی‌شناسند، با وجود اینکه کلامی که تلاوت می‌شود کلام الهی قرآن است، با آیات نورانی کلام خدا به ویژه تلاوت سوره‌هایی که تا به حال به گوش آن‌ها نخورده است آشنایی چندانی ندارند و به همین دلیل نمی‌توانند با این آیات مأنوس شوند.

این قاری بین‌المللی قرآن کریم بیان کرد: پیشنهاد می‌کنم برای اینکه مردم بیشتر جذب تلاوت قرآن شوند و زمینه برای حضور حداکثری ایشان در محافل قرآنی فراهم شود، قاریان و تالیان قرآن بیشتر سوره‌های جزء 30 را برای ایشان تلاوت کنند زیرا مردم بیشتر با آن‌ها مأنوس هستند.

روغنی با بیان اینکه مردم سوره‌های جزء 30 را بیشتر شنیده‌اند و به راحتی با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کنند، تصریح کرد: مردم با سوره‌هایی مانند سوره‌ مبارکه بقره، نساء و دیگر سوره‌های بزرگ قرآن زیاد مأنوس نیستند و شاید ارتباط بسیار کمتری با آن‌ها برقرار کنند.

پیشکسوت قرآنی کشور با پرداختن به اینکه باید کاری کنیم تا مردم هرچه بیشتر با قرآن مأنوس شوند، گفت: البته برای ایجاد انس بیشتر مردم با قرآن به ویژه سوره‌های بزرگ قرآن کریم در جلسات قرآنی می‌توان از راهکارهای امروزی مانند توزیع قرآن همراه با ترجمه در بین مردم در هنگام تلاوت یا گیرنده‌هایی که همزمان با تلاوت آیات، ترجمه و حتی خود آیه را برای مردم نمایش می‌دهد استفاده کرد.

روغنی با اشاره به اینکه امروز در مجالس ما به ویژه مراسم مربوط به اهل بیت(ع) آن طور که باید و شاید به امر قرآن کریم پرداخته نمی‌شود، بیان کرد: حق مطلب در زمینه قرآن کریم و آیات نورانی کلام‌الله مجید به درستی در این مجالس ادا نمی‌شود. قرآن کریم ثقل اکبر است و باید طوری در رابطه با آن کار کرد که حق مطلب به خوبی ادا شود و مردم نیز هرچه بیشتر با آیات الهی مأنوس شوند.
انتهای پیام

captcha