نقش ادبیات و نهضت انسانی امام حسین(ع) در ظهور موعود
کد خبر: 3841661
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۳
زائری تبیین کرد:

نقش ادبیات و نهضت انسانی امام حسین(ع) در ظهور موعود

گروه جامعه ــ حجت‌الاسلام و المسلمین زائری گفت: امام مهدی(عج) هنگام ظهور می‌فرماید: ای مردم دنیا، من همانم که جدم حسین است، یعنی در زمان ظهور مردم دنیا امام حسین(ع) را می‌شناسند و یکی از مؤلفه‌های ادبیات جهانی امام مهدی(عج)، امام حسین(ع) است، چراکه ادبیات و نهضت امام حسین(ع) انسانی، بین‌المللی و جهان‌شمول بود.

نقش ادبیات و نهضت انسانی امام حسین(ع) در ظهور موعودبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا زائری، پژوهشگر دینی، در هفتمین شب از سلسله‌نشست‌های «عاشورا و امروز ما» که چهارشنبه بیستم شهریورماه در محل خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد با ذکر خاطره‌ای از مواجهه خود با یک لبنانی اظهار کرد: هنگامی که این فرد کار من را در بیروت معطل گذاشته بود برحسب عادت به او گفتم که مگر مسلمان نیستی و چون مطمئن بودم که پاسخ مثبت می‌دهد آماده بودم در ادامه به او قرآن و حدیث را یادآوری کنم.

زائری افزود: در کمال ناباوری آن فرد گفت: «نه»، این مواجهه به اندازه چند ترم درس جامعه‌شناسی برای من نکته داشت، تا پیش از آن با ادبیات محفلی با دیگران صحبت می‌کردم و بلد نبودم چگونه باید با کسی که صراحتاً می‌گوید مسلمان نیستم از مشترکات اخلاقی سخن بگویم. ادبیات محفلی با ادبیات انسانی و جهان‌شمول تفاوت دارد. پزشکان، مهندسان و هر صنفی به اقتضای زندگی اجتماعی برای خود ادبیاتی دارند. ایراد این است که بخواهیم این ادبیات محفلی را به طور وسیع در مواجهه با سایر آدم‌ها به کار بریم.

مدیرمسئول مجله خیمه تأکید کرد: کسی که قرار است پیام دین را به مخاطب برساند باید با ادبیات غیرمحفلی صحبت کند، نمی‌توانیم در تریبون نماز جمعه با ادبیاتی که خودمان از حجاب داریم، درباره باحجاب و بی‌حجاب صحبت کنیم چون افراد غیردیندار و غیرهمفکر نیز خطبه‌های نماز جمعه را می‌شنوند. نمی‌توانیم درباره ورود زنان به ورزشگاه‌ها با ادبیات و تلقی خودمان با دیگران صحبت کنیم. 

این پژوهشگر دینی اظهار کرد: پژوهشی روانشناسی در سال ۲۰۱۱ در آمریکا انجام شد، دو گروه باید آزمایش را اجرا می‌کردند، یک گروه باید شنونده می‌بود و گروه دیگر باید با ضرب دست، آهنگ ترانه‌های معروف را روی میز می‌نواخت، از شخصی که بر میز می‌نواخت سؤال می‌شد که چند درصد حدس می‌زند طرف مقابل، آهنگ او را تشخیص دهد. فاصله معناداری بین حدس اولیه و نتیجه نشان داده شد. آن کسی که ضرب آهنگ را بر میز می‌زند آهنگ و موسیقی ذهنی خود را می‌شنود و فکر می‌کند طرف مقابل حتماً این را درک می‌کند. تمام اختلال ارتباطی اینجا رخ می‌دهد.

انصاف؛ هسته دین و تولیدگر ادبیات انسانی

زائری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: تقریباً به جرئت می‌توان ادعا کرد جز امام موسی صدر و شهید بهشتی نمونه دیگری در بین سخنگویان دینی کشورمان نداریم که به ادبیات انسانی و جهان‌شمول رسیده باشند. بالاترین فضیلت اخلاقی از دید اسلام انصاف است، یعنی با دیگران جوری رفتار کنیم که دوست داریم با خودمان رفتار کنند. انصاف در تعاملات، انصاف در گفتار و انصاف در زندگی، اینها هسته دین است و در عین حال امری فرادینی. انصاف یعنی سهمی برای «دیگری» قائل شدن، این «دیگری» را اهل بیت(ع) خوب می‌فهمند چرا که اگر دیگری نباشد من نیستم.

دانش‌آموخته دکترای ادیان ادامه داد: دین اسلام، زندگی اجتماعی و دینداری را منوط به دیگری می‌داند، شخصی نزد امام سجاد(ع) رسید و گفت دعا کنید محتاج مردم نشوم، حرف او در ظاهر بد نیست چرا که اگر دقت کرده باشید امروز هم خیلی این دعا را بیان می‌کنیم، اما امام سجاد(ع) فرمود: این دعای خوبی نیست، در دین ما مردم برای مردم هستند، به جای آن دعا می‌کنم محتاج نامردان نشوی.

وی اظهار کرد: سهمی برای دیگری قائل شدن یعنی اینکه امام علی(ع) می‌فرماید دعای هیچ انسانی را ناچیز نشمارید گاهی دعای یهودی در حق شما مستجاب می‌شود. ادبیات ائمه(ع) در مواجهه با غیرمسلمانان و غیرهمفکران آموزنده بود. هشام، یار امام صادق(ع) با ابن ابی‌العوجاء که کافر بود، در بحث تندی کرد. ابن ابی‌العوجاء گفت صبر کن! من با آقای تو در مسجد مدینه سخت‌ترین حرف‌ها را می‌زنم و او برآشفته نمی‌شود، کمی از آقایت یاد بگیر!

ادبیات و نهضت انسانی امام حسین(ع)

زائری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ادبیات سیدالشهدا(ع) در عاشورا، ادبیات انسانی، جهانشمول و بین‌المللی بود. این جمله امام(ع) که اگر دین ندارید، آزاده و شرافتمند باشید، جمله مهمی است. همچنین وصیت ایشان در روز عاشورا به امام سجاد(ع) بسیار آموزنده است، زیرا در شرایطی که همه فکر می‌کردند آخرین وصیت ایشان به فرزند، انتقام‌گیری یا جمله‌ای درون‌دینی باشد، فرمود: فرزندم! بترس از ظلم بر کسی که یاوری جز خداوند ندارد.

مدیر سابق مجموعه فرهنگی شهدای هفتم تیر به بازگویی خاطره‌ای از سیدعمار حکیم پرداخت و اظهار کرد: ایشان برای من تعریف کرد که سال‌هاست یک پزشک عراقی از سوی دولت کانادا در قطب شمال و در خانه‌ای اسکیمویی زندگی می‌کند، او در آن شرایط هر شب مجلسی کوچک و خانوادگی برای اباعبدالله(ع) برگزار می‌کند و کتیبه‌های حسین(ع) را بر دیوار خانه قطبی خود نصب کرده است.

نقش ادبیات انسانی امام حسین(ع) در ظهور موعود

این فعال فرهنگی فضای مجازی تصریح کرد: ادبیات و نهضت انسانی امام حسین(ع) در حال جهانی شدن است و امام زمان(عج) نیز از همین ظرفیت برای ظهور استفاده می‌کند. زمانی که برج‌های بلند در شهر مکه ساخته شد بعضی دوستان با ناراحتی از آن صحبت می‌کردند، به آن‌ها گفتم ناراحت نباشید چه بسا این کار خداست زیرا هنگام ظهور هزاران دوربین در هر کدام از طبقات برج‌ها صحنه را به دنیا مخابره می‌کنند.

زائری افزود: وقتی امام حسین(ع) در آن زمان چنان ادبیات انسانی داشت، پس وظیفه ما قرن بیست‌ویکمی‌ها برای تولید ادبیات انسانی در تبلیغ دین وسیع‌تر است. وقتی قرار است امام زمان(عج) بیاید و همه او را ببینند و صدای ایشان را بشنوند حتماً ادبیات ایشان جهانی است، ایشان هنگام ظهور می‌فرماید: یا اهل‌العالم انّ جدی‌الحسین؛ ای مردم دنیا! من همانم که جدم حسین است، یعنی در زمان ظهور مردم دنیا امام حسین(ع) را می‌شناسند، یعنی یکی از مؤلفه‌های ادبیات جهانی امام مهدی(عج)، امام حسین(ع) است، چون ادبیات و نهضت امام حسین(ع) انسانی بود.

وی همچنین گفت: پیش‌تر فکر می‌کردیم که صحبت امام زمان(عج) با مردم جهان اعجازی فراتر از عقل بشر خواهد بود، در حالی که امروز پیشرفت علمی نشان می‌دهد ایشان به شکلی طبیعی و با استفاده از تکنولوژی با مردم دنیا سخن خواهد گفت. بر اساس احادیث مردم در زمان ظهور به کف دست خود نگاه(اشاره به موبایل) و ظهور را تماشا می‌کنند.

انتهای پیام

captcha