خروجی آموزش و پرورش باید تربیت افراد نقاد و مشارکت‌جو باشد
کد خبر: 3841928
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۲
اسحاق جهانگیری:

خروجی آموزش و پرورش باید تربیت افراد نقاد و مشارکت‌جو باشد

گروه جامعه - معاون اول رئیس جمهور در آیین تکریم و معارفه وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه نیروی انسانی باید کانون استدلال منطقی باشد، گفت: خروجی نظام آموزش و پروش باید افراد نقاد، پرسشگر، متفکر و مشارکت‌جو باشد.

خروجی آموزش و پرورش باید انسانی نقاد، پرسشگر و مشارکت‌جو باشدبه گزارش ایکنا؛ مراسم تکریم و معارفه وزیر پیشین و فعلی آموزش و پرورش امروز شنبه، ۲۳ شهریورماه، با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور، سیدمحمد بطحایی، وزیر سابق آموزش و پرورش، سیدجواد حسینی، سرپرست سابق این وزارتخانه و حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش، در سالن حجاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

معاون اول رئیس‌جمهور در این مراسم اظهار کرد: زمانی از استعفای آقای بطحایی خبردار شدم که با استعفای وی موافقت شده بود. تعجب کردم که ایشان به فکر حضور در مجلس شورای اسلامی افتاده است. زمانی که رئیس‌جمهور تصمیم گرفتند آقای حسینی به عنوان سرپرست انتخاب شود خوشحال شدم. آقای حسینی اعلام کرد که اگر دولت یک روز نیاز به کمک او داشته باشد، دریغ نخواهد کرد و هر زمان که نیاز به معرفی وزیر باشد، کنار خواهد رفت. در طول این سه ماه هم به خوبی در جلسات هیئت دولت شرکت کرد و این وزارتخانه را پیش برد.

وی ادامه داد: آقای حاجی میرزایی به زعم من مدیر موفق راهبردی دولت به شمار می‌رود. وی صاحب فکر و برنامه است؛ مدیری است که قدرت هماهنگی برای استفاده از توانایی‌ها و امکانات را دارد. وی مورد اعتماد رئیس‌جمهور و اکثریت قاطع مجلس با کسب ۲۰۰ رأی است. امیدوارم با حمایتی که دولت از وی خواهد کرد بتواند برنامه‌ها را به نحو مطلوبی پیش ببرد.

معاون اول رئیس‌جمهور افزود: خوشبختانه به دلیل جایگاه آموزش و پرورش در جمهوری اسلامی، شاهد وفور اسناد بالادستی هستیم و تأکید مهمی بر اجرای آن‌ها وجود دارد. معمولاً برنامه‌های جامعی برای عبور از تنگنا‌ها و رسیدن به چشم‌انداز روشنی در نظام آموزش و پرورش تدوین می‌شود.

در سال گذشته با تحریم قاطع آمریکا در زمینه فرآورده‌های نفتی مواجه شدیم، اما با این حال دولت در تخصیص بودجه آموزش پرورش تلاش بیشتری کرد تا این سهم بیش از سایر دستگاه‌ها باشد
وی با بیان اینکه بعد از انتخابات سال ۹۲ به دنبال آن بودیم که اولویت‌های مهم کشور را شناسایی و براساس آن در راستای حل و فصل مشکلات کشور تلاش کنیم، گفت: یکی از آن اولویت‌ها مسائل بین‌المللی بود. فعالیت در عرصه بین‌الملل به خوبی پیش می‌رفت تا زمانی که رئیس‌جمهور آمریکا توافق را بر هم زد. در چنین شرایطی شاهد جنگ نابرابر و ظالمانه اقتصادی علیه کشورمان بودیم. طبیعتاً این موضوع مقابله امنیتی را به دنبال خواهد داشت. امروز در وضعیتی هستیم که دشمنان روزبه‌روز از اهداف خود مأیوس شدند و اکنون اعلام کرده‌اند می‌خواهیم کاری کنیم که ایران پای میز مذاکره بیاید. دشمنان تلاش دارند بر منابع درآمدی ما فشار بیاورند. از طرفی بخش قابل توجهی از بودجه کشور درآمد حاصل از فروش نفت است. اگر صرفاً به فروش نفت متکی باشیم، با کاهش بودجه مواجه خواهیم شد.

جهانگیری ادامه داد: اکنون پس از گذشت یک سال شاخص‌های اقتصادی ارتقا یافته است و مردم ایران بار دیگر در این شرایط اقتصادی وحدت خود را نشان داده‌اند. در چنین شرایطی براساس تجربه جهانی اولویت ما باید توسعه نیروی انسانی کشور باشد. پس از جنگ‌های بزرگ، کشور‌های شرق آسیا اعلام کردند زمانی که از زیر آوار جنگ بیرون آمده‌اند، بیش از اینکه به توسعه فیزیکی روی بیاورند به توسعه علمی و توسعه آموزش و پرورش خود توجه کرده‌اند.

وی با تأکید بر اینکه توسعه نیروی انسانی از مهم‌ترین ابعاد توسعه است، گفت: همچنین باید به سایر بخش‌ها نیز باید توجه داشت. آموزش و پرورش مهم‌ترین نقش در توسعه نیروی انسانی را ایفا می‌کند. هزینه کردن در این راستا هزینه‌ای سرمایه‌ای است و نباید هزینه مصرفی تلقی شود. مهمترین ارزش افزوده جامعه از آموزش و پرورش نشئت می‌گیرد. نهاد آموزش و پرورش می‌تواند سایر بخش‌ها را به حرکت وادارد، در عصری که دانایی نام گرفته و در آن تغییر و تحولات به سرعت رخ می‌دهد، مدرسه با ثبات در این زمینه نمی‌تواند نقش‌آفرینی کند.

به گفته جهانگیری، نیروی انسانی باید کانون استدلال منطقی و دستیابی به چشم‌انداز‌ها باشد و خروجی‌های نظام آموزش و پرورش باید افراد نقاد، پرسشگر، متفکر و مشارکت‌جو باشند.

وی با بیان اینکه شش سال از دولت روحانی را در تحریم قرار داشتیم، گفت: در سال گذشته با تحریم قاطع آمریکا در زمینه فرآورده‌های نفتی مواجه شدیم، اما با این حال دولت در تخصیص بودجه آموزش پرورش تلاش بیشتری کرد تا این سهم بیش از سایر دستگاه‌ها باشد. امیدوارم با وجود محدودیت‌ها و پیگیری‌های وزیر آموزش و پرورش، سهم بیشتری به آموزش و پرورش اختصاص یابد.

وی بیان کرد: فاصله مدارس‌کپری با مدراس‌ هوشمند زیاد است، باید تلاش کنیم این فاصله کم شود. دولت نیز باید منابع لازم را برای کاستن این فاصله در اختیار آموزش و پرورش بگذارد. ظرفیت‌های بسیاری وجود دارد تا در اختیار آموزش و پرورش قرار گیرد که از جمله آن‌ها ظرفیت‌های خیران مدرسه‌ساز است.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه رویکرد آموزش و پرورش به مسائل باید با حساسیت دنبال شود، گفت: به رسمیت شناختن کودکی و نوجوانی از جمله آنهاست. کودک حق دارد بازی کند، از نشاط و شادی برخوردار باشد، ورزش کند و با مهر با او برخورد شود. وقتی این حقوق را به رسمیت نمی‌شناسیم، شاهد حوادثی خواهیم بود که باید از آبروی نظام مایه بگذاریم. ما به عنوان مسئولان اجرایی و دولتمردان، مسئول کل ملت ایران هستیم. باید تلاش کنیم زمینه رنج کودکان، نوجوانان و جوانان رفع شود. با نه گفتن به مطالبات آن‌ها مشکلات حل نمی‌شود، پاسخ صحیح به مطالبات با حفظ جایگاه جمهوری اسلامی باید رویکرد اصلی ما در مواجهه با نیاز‌های این قشر باشد.

وی در پایان بیان کرد: معلمان موتور محرکه نهاد آموزش هستند. معلم نیازمند زندگی شرافتمندانه‌ای است تا ذهن او از مسائل مالی فارغ باشد و تمرکز بر تربیت نسل آینده کشور داشته باشد. معلمان از مهمترین و اثرگذارترین گروه‌های جامعه هستند.

در این مدت برای نخستین بار توانستیم مشارکت معلمان در تعیین نمایندگان را فراهم کنیم، در این زمینه معلمان مستقیما نمایندگان خود را برای مراجعی که نیازمند بودند، انتخاب می‌کردند؛ امیدواریم این اقدام با قوت ادامه یابد
بنابرگزارش ایکنا؛ در بخشی از این مراسم، سیدمحمد بطحایی، وزیر سابق آموزش و پرورش، طی سخنانی اظهار کرد: در شهریورماه ۹۶ در همین سالن فعالیت خود را آغاز کردم. در این مدت علی‌رغم سختی‌هایی که بود، تلاش کردیم در مسیر مثبت گام برداریم. در روز‌های آغازین خدمتم، هفت دانش‌آموز هرمزگانی و یک نفر از همکاران ما جان خود را از دست دادند. همچنین در یک پیش‌دبستانی غیرانتفاعی در زاهدان چهار کودک جان باختند. تمامی این موارد اتفاقات دردناکی بود که آن را فراموش نخواهم کرد.

وی ادامه داد: در مدت ۲۲ ماهی که تصدی وزارت آموزش و پرورش را داشتم، با تلاش‌های همکارانم دستاورد‌های کم‌نظیری محقق شد و توانستیم قدم‌های بیشتری را در راستای ارتقای آموزش و پرورش برداریم. در این مدت برای نخستین بار توانستیم مشارکت معلمان در تعیین نمایندگان را فراهم کنیم. در این زمینه معلمان مستقیماً نمایندگان خود را برای مراجعی که نیازمند بودند، انتخاب می‌کردند؛ امیدواریم این اقدام با قوت ادامه یابد.

وزیر سابق آموزش و پرورش گفت: در راستای مدرسه‌محوری گام‌های خوبی برداشته و ساز و کار‌های مختلفی پیش‌بینی و اجرا شدند. افرادی که شایستگی لازم را داشتند می‌توانستند با طی کردن فرایندی در راستای مدیریت مدرسه گام بردارند. اگر امروز صحبت از مافیای کنکور حتی در مقطع ابتدایی می‌شود و نگاه نقادانه در زمینه آزمون‌ها وجود دارد، نتیجه گفتمانی است که همکاران ما در راستای آن تلاش کردند. مدرسه مکانی است که دانش‌آموزان باید زندگی کردن در آن را بیاموزند، نه تست زدن در کنکور را.

بطحایی با بیان اینکه به لطف‌ خداوند و جدیت همکاران توانستیم دستاورد‌های خوبی را در این زمینه شاهد باشیم، ادامه داد: ارتباط با خانواده‌ها یکی از ارکان مهم آموزش و پرورش به شمار می‌رود. بدین جهت زیرساخت‌های لازم برای ارتباط با خانواده‌ها فراهم شد. امیدوارم این مسیر بتواند قوی‌تر از گذشته ادامه پیدا کند. همچنین تلاش‌های بسیاری در راستای افزایش کارکرد‌های اجتماعی سند تحول بنیادین صورت گرفت و بیش از ۸۰ درصد برنامه‌ها به انجام رسیده و یا در دست اجراست.
 
نیازمند ترویج گفتمان تعلیم و تربیت در نظام آموزش پرورش هستیم، تا این گفتمان به گفتمان برتر تبدیل و استقلال آموزش و پرورش حفظ شود
سیدجواد حسینی، سرپرست سابق وزارت آموزش و پرورش، نیز در‌ این مراسم طی سخنانی گفت: مدت سه ماه سرپرستی بنده طولانی نبود، اما در این مدت تلاش کردیم فرصت مهم برنامه‌ریزی تابستان برای سال جدید تحصیلی را از دست ندهیم و انسجام درونی و فرهنگ نظام آموزش و پرورش دچار وقفه نشود و شاهد مهری پرشکوه باشیم.

حسینی ادامه داد: در این مدت کوتاه ایجاد نشاط و امید، افزایش حقوق دانشجومعلمان، ساماندهی نیروی انسانی، تلاش در راستای سهیم شدن فرهنگیان در ارزش افزوده صندوق فرهنگیان، مقدمات ساخت باشگاه بازنشستگان در استان‌ها، پایان مدارس خشتی و گلی، آماده‌سازی مدارس سیل‌‌زده، رتبه‌بندی‌ مدارس و تحقق اجرای میز سند تحول بنیادین از جمله هدف‌گذاری‌های ما در آموزش و پرورش بود‌.

وی افزود: نیازمند ترویج گفتمان تعلیم و تربیت در نظام آموزش پرورش هستیم تا این گفتمان به گفتمان برتر تبدیل و استقلال آموزش و پرورش حفظ شود. همچنین باید تلاش‌ کنیم لشکر اقتصادی بزرگ اما نهفته و بالقوه در نظام تعلیم و تربیت را بیدار کنیم. همه می‌دانیم که نهال اصلی تحول در جامعه آموزش و پرورش است و سازمان تحول آن مدرسه و کارگزاران فکور آن معلمان هستند. آنچه در جامعه می‌گذرد، از گذشته مدارس ناشی شده است.

به گفته سرپرست سابق وزارت آموزش و پرورش، معلمان به عنوان نقطه مرکزی نظام تحول و برنامه‌ریزی نظام تعلیم و تربیت باید مورد توجه قرار گیرند.

یادآور می‌شود، در پایان این مراسم ضمن تقدیر از وزیر و سرپرست سابق آموزش و پرورش، حکم سکانداری وزارت آموزش و پرورش به محسن حاجی‌میرزایی تقدیم شد.

انتهای پیام
captcha