دانشگاه‌ها در حال خروج از فرایند مدرسه‌ای و تبدیل به مرکز ثقل عقلانیت در جامعه هستند
کد خبر: 3842171
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۱
رئیس دانشگاه علامه طباطبایی:

دانشگاه‌ها در حال خروج از فرایند مدرسه‌ای و تبدیل به مرکز ثقل عقلانیت در جامعه هستند

گروه دانشگاه - رئیس دانشگاه علامه طباطبایی در نشست رؤسای دانشگاه‌ها بیان کرد: دانشگاه‌ها از فرایند مدرسه‌ای در حال خروج هستند و کم‌کم به مرکز ثقل عقلانیت فعال و سازنده در جامعه بدل می‌شوند.

دانشگاه‌ها در حال خروج از فرایند مدرسه‌ای و تبدیل به مرکز ثقل عقلانیت در جامعه هستندبه گزارش ایکنا؛ نشست رؤسای دانشگاه‌ها، مراکز علمی و مؤسسات پژوهشی سراسر کشور به منظور بررسی وضعیت آموزش عالی در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید امروز یکشنبه، ۲۴ شهریورماه، با حضور منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و جمعی از رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در محل دانشگاه علامه طباطبایی آغاز به کار کرد.

حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبایی، در این مراسم ضمن خیرمقدم و تسلیت به مناسبت ایام سوگواری اباعبدالله(ع) طی سخنانی بیان کرد: مهمترین نهادی که شیعه بر روی آن کار کرد، نهاد تعلیم و تربیت بود. جامعه اسلامی برای ادامه سنت اهل بیت(ع) باید تمام سرمایه‌گذاری خود را در حوزه تعلیم و تربیت انجام دهد.

وی افزود: رؤسای دانشگاه‌ها امروز مهمترین ادامه‌دهندگان مجاهدت‌هایی هستند که از سوی ائمه(ع) دنبال شد و مهمترین عرصه آن تعلیم و تربیت است. اگر بخواهیم این مجاهدت را در جامعه ایران در شرایط دشوار کنونی ادامه دهیم، باید به چند نکته توجه کنیم.

سلیمی ادامه داد: در شرایط فعلی مفهوم مدرسه‌ای تعلیم و تربیت کاملاً دگرگون شده است. دانشگاه‌های مدرن برای تغییر این مفهوم راه افتادند و ماهیت مدرسه‌ای دانشگاه‌ها در قرون وسطی مسیحی بود، عصر مدرن برای تغییر آن آمد، اما نه تنها آن را تغییر نداد بلکه باعث تثبیت آن شد. امروز در عصری قرار داریم که به تدریج دانشگاه‌ها از فرایند مدرسه‌ای بودن در حال خروج هستند و دانشگاهیان کم‌کم به مرکز ثقل عقلانیت فعال و سازنده در جامعه بدل می‌شوند.

امروز در عصری قرار داریم که به تدریج دانشگاه‌ها از فرایند مدرسه‌ای بودن در حال خروج هستند و دانشگاهیان کم‌کم به مرکز ثقل عقلانیت فعال و سازنده در جامعه بدل می‌شوند

وی گفت: مجاهدتی که به عنوان وظیفه ما تعیین شده عمیق‌تر، شدیدتر و بیشتر است. کار ما دیگر تربیت عده‌ای انسان کارآفرین و آگاه نیست، بلکه با افرادی در دانشگاه روبرو هستیم که ویژگی عقلانیت خلاق را دارند.

سلیمی افزود: به گفته حضرت امام(ره) اگر دانشگاه کار خود را به درستی انجام دهد و اصلاح شود، همه جامعه اصلاح خواهد شد. دانشگاهی امروز می‌تواند به عقل فعال جامعه تبدیل شود که رابطه نزدیک با مدل حکومت‌گری در آن جامعه داشته باشد. بار‌ها به ما گفته می‌شود تا چه زمانی دانشگاه‌های دولتی می‌خواهند وابسته به دولت باشند. تغییر این رویه ارتباط نزدیکی با مدل حکمرانی ما در درون دانشگاه‌ها دارد.

وی گفت: اگر می‌خواهیم دانشگاه‌ها شیوه دیگری از اداره را پیش بگیرند و دائم به حمایت‌های دولتی متکی نباشند، مدل حکمرانی در دانشگاه را باید تغییر دهیم. این موضوع محل بحث است.

وی افزود: از کل بودجه عمومی دولت، که حدود ۳۸۰ هزار میلیارد تومان است، مبلغی که مقرر است در پرداخت به دانشگاه‌ها صرفه‌جویی شود، حدود ۰.۰۹ درصد بودجه عمومی است؛ لذا با توجه به رسالت دانشگاه‌ها که تداوم رسالت ائمه اطهار(ع) است و بار سنگینی که بر دوش پژوهشکده‌ها و پژوهشگاه‌هاست، آیا به صرفه است که زیر این رقم صرفه‌جویی، بودجه با بحران مواجه شود؟

انتهای پیام

captcha