رویکرد مهارت‌افزایی در دانشگاه‌ها آغاز شده، اما کافی نیست
کد خبر: 3842198
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۲
منصور غلامی:

رویکرد مهارت‌افزایی در دانشگاه‌ها آغاز شده، اما کافی نیست

گروه دانشگاه ــ وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نشست رؤسای دانشگاه‌ها با بیان اینکه رویکرد مهارت‌افزایی در دانشگاه‌ها آغاز شده، اما کافی نیست، گفت: نیاز به نظارت قوی‌تر در ارائه دروس دانشگاهی داریم تا اوقات دانشجویان به خوبی مدیریت شود.

رویکرد مهارت‌افزایی در دانشگاه‌ها کافی نیست/ لزوم نظارت قوی در ارائه دروسبه گزارش ایکنا؛ منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، در نشست رؤسای دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی و مؤسسات پژوهشی سراسر کشور که امروز یکشنبه، ۲۴ شهریورماه، در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، در سخنانی با بیان اینکه مدیریت دانشگاه‌ها بخش ویژه‌ای از مدیریت کشور محسوب می‌شود، اظهار کرد: نگاه بسیاری از افراد در جامعه به دانشگاه است؛ خانواده‌ها فرزندان خود را به دانشگاه می‌فرستند. انتظاری که بسیاری از نخبگان و مسئولان از دانشگاه دارند پرداختن به مشکلات و مسائل جاری و حل و فصل آنهاست. این امر نیازمند رویکرد فعالانه است.

وی با بیان اینکه دانشگاه‌ها جایگاه خود را در کشور پیدا کرده‌اند، گفت: اگرچه گاهی نقد‌هایی وجو دارد اما از پس هر نقدی، می‌توان راه جدیدی را پیش رو داشت. مدیریت آموزش عالی در این مقطع زمانی شرایط ویژه‌ای دارد و باید به مسیر مدیریت جدید و طرح نو و خواسته‌ها و نیاز‌های مطرح شده و آنچه انتظار است توجه کنیم.

غلامی افزود: مدیریت آموزش عالی با شناختی که از سبقه آموزش عالی در دنیا دارد، می‌تواند طرحی را رقم زند که با نگاه به آینده و آینده‌پژوهی در این حوزه راهگشا باشد. مدیران آموزش عالی باید شناخت بیشتر و وسیع‌تری از مقوله مدیریت آموزش عالی در آینده پیدا کنند. این نکته باید درون خانواده مدیریتی دانشگاه مورد عنایت قرار گیرد. کاری که در وزارت علوم در سال‌های اخیر به آن ورود کردیم این بود که با رؤسای جدید دانشگاه‌ها به‌ خصوص جوان‌تر‌ها در نشست‌های معدودی مبادله تجربه داشتیم. اما اگر قرار باشد برای آینده آموزش عالی طرحی داشته باشیم که استمرار داشته باشد، نیاز به کار کارشناسی بیشتری داریم.

وزیر علوم گفت: نتظار جامعه و مدیریت کلان کشور از دانشگاه‌ها این است که اثرگذاری دانشگاه‌ها و‌ مراکز پژوهشی در جامعه را بیشتر و ملموس‌تر کنیم. انتظار این است که در شرایط فعلی اثرگذاری دانشگاه ملموس‌تر باشد. به این معنا که در حل مسائل و مشکلات محسوس و مورد سؤال در جامعه پیشگام باشیم. اتفاقات خوبی هم افتاده، اما محدودیت‌ها گاهی باعث سختی است. ابتکار و ارائه راه‌حل در شرایط امروز قابل توجه است. توجه به کسب منابع درآمدی موضوع مهمی در این جریان است. تنوع‌بخشی به منابع درآمدی دانشگاه‌ها از جمله رویکرد‌های دانشگاه‌ها در سال‌های اخیر بوده است.

وی افزود: آنچه در حوزه پژوهش دنبال می‌شود قابل دفاع و طرح است. دانشگاه‌های جوان در سایر استان‌ها، که در گذشته بیشتر مشغول آموزش بودند، رویکردشان انجام پروژه‌های تحقیقاتی است. در بحث تربیت نیرو‌های انسانی هم پس از گذر از توسعه کمی بسیار زیاد در حوزه آموزش عالی، که در پاسخ به درخواست وسیع تقاضا برای ورود به دانشگاه بود، اکنون از ما سؤال می‌شود که نقش دانش‌آموختگان و دانشگاهیان در حل مسائل جامعه چقدر است؟

انجمن‌های علمی، فرهنگی و هنری که در دانشگاه‌ها در راستای تأمین هدف شاداب‌سازی جامعه دانشگاهی ما را یاری و به‌نوعی انجام کار جمعی و نیز بهره‌گیری از ظرفیت‌ها را دنبال می‌کنند، باید مورد توجه بیشتری قرار گیرند
غلامی با بیان اینکه رویکرد مهارت‌افزایی دانشجویان آغاز شده، اما کافی نیست، گفت: نظارت قوی‌تر در ارائه دروس به دانشجویان باعث می‌شود که اوقات دانشجویان به خوبی مدیریت شود. محدودیت‌هایی در ارائه دروس عملی وجود داشته و دارد و باید در همکاری با نهاد‌ها و دستگاه‌های دیگر این مسیر را هموار کنیم.

وی با تأکید بر اینکه نباید اجازه تزریق ناامیدی در بدنه دانشجویی را بدهیم، بیان کرد: اساتید باید از ظرفیت کلاس‌ها و نشست‌های مختلفی که با دانشجویان دارند استفاده کنند و امیدواری به آینده را در میان دانشجویان بیشتر کنند. امیدواری باعث خلاق‌تر و پویاتر شدن ذهن دانشجویان خواهد شد. در این زمینه بخش فعال در دانشگاه‌ها برعهده حوزه فرهنگی و نیز ارتباط آن با دفاتر نهاد رهبری در دانشگا‌ه‌ها بوده و در این‌ باره توفیق خوبی در ارائه خدمات فرهنگی به دانشجویان حاصل شده است. بخش فرهنگی دانشگاه‌ها علی‌رغم محدودیت‌ها می‌توانند با آسیب‌های حوزه فرهنگی مقابله کنند. با حمایت بیشتر، محیط‌های دانشجویی فعال و پویاتری خواهیم داشت. انجمن‌های علمی، فرهنگی و هنری که در دانشگاه‌ها در راستای تأمین هدف شاداب‌سازی جامعه دانشگاهی ما را یاری و به‌ نوعی انجام کار جمعی و نیز بهره‌گیری از ظرفیت‌ها را دنبال می‌کنند، باید مورد توجه بیشتری قرار گیرند.

وزیر علوم یادآور شد: محدودیت‌های مالی که در سال‌های اخیر وجود داشته امسال هم وجود دارد، اما قابل حل خواهد بود. تأمین و تجهیز ملزومات دانشگاه‌ها در روز‌های گذشته مورد بحث قرار گرفته است؛‌ امیدواریم منابع درآمدی تغذیه دانشجویان نیز به زودی محقق شود. سازمان برنامه و بودجه در این زمینه ورود کرده و امید داریم مشکلات مالی دانشگاه‌ها حل و فصل و نگرانی‌ها کمتر شود. از رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی تقاضا داریم که در برخورد با بودجه سال ۹۹ فعالانه‌تر برخورد و مسائل و مشکلات را به وزارت علوم منتقل کنند.

وی همچنین گفت: بحث ساماندهی آموزش عالی در سال گذشته مطرح و پیگیری شد. ساماندهی به منظور ارتقای کیفی است. لذا واحد‌ها و مؤسسات کوچک به سمت مأموریت‌گرا شدن هدایت خواهند شد. گسترش کمی در حال حاضر توجیه ندارد اما اگر رشته‌های بین‌رشته‌ای تعریف می‌شود، به معنای محدودیت برای راه‌اندازی این رشته‌ها در دانشگاه‌ها نیست. با مطالعه جدی و قوی می‌توانیم در مقاطع حوزه آموزش عالی بازنگری کنیم.

انتهای پیام
captcha