شایع‌ شدن رویه‌ غلط نمایش تلاوت قرآن بر سر قبور میان فیلمسازان/ رسانه ملی مسئولیت خود را بپذیرد
کد خبر: 3842289
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۵
قره‌شیخلو بیان کرد:

شایع‌ شدن رویه‌ غلط نمایش تلاوت قرآن بر سر قبور میان فیلمسازان/ رسانه ملی مسئولیت خود را بپذیرد

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ رئیس سازمان دارالقرآن الکریم با بیان اینکه انس بیشتر مردم با قرآن نیاز به فرهنگ‌سازی دارد، گفت: متأسفانه امروز قرآن را در اکثر سریال‌ها تنها در جایی مشاهده می‌کنیم که تصویر قبرستان، مراسم ترحیم و ... وجود دارد که این نگاه باید حذف شود.

مهدی قره‌شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم، در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا؛ درباره ضرورت پرداختن به امر قرآن در ایام و مراسم عزاداری حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) و نیز جذب مردم به جلسات قرآنی همانند مجالس اهل بیت(ع) اظهار کرد: در کشور ما مراسم عزاداری و هیئت‌هایی که برای ائمه اطهار(ع) به ویژه امام حسین(ع) تشکیل می‌شود ریشه طولانی دارد. سال‌هاست که این موضوع در کشور ما نهادینه شده و به مرور زمان نیز به فرهنگ تبدیل شده است. حتی در زمان‌هایی در طول تاریخ که برخی حکام مانند رضاشاه تلاش کردند تا این هیئت‌‌ها را جمع کنند، چون این مسئله در فرهنگ مردم نفوذ کرده بود، با وجود تمام فشارها و سخت‌گیری‌ها و مجازات‌ها، نتوانستند این کار را انجام دهند چون این مسئله در فرهنگ عمومی مردم ریشه دوانده بود.

قدمت عزاداری حسینی و زبان مشترک مداح و مستمع

قره‌شیخلو ادامه داد: عمر موضوعات قرآنی در کشور ما حداکثر به 50 تا 60 سال قبل بازمی‌گردد و کارهای سازمانی و گسترده در این زمینه نیز بعد از انقلاب آغاز شد، یعنی قبل از انقلاب که حکومت اصلاً داعیه کار قرآن نداشت و هرچه بود از سوی مردم و به صورت محدود انجام می‌شد و همین باعث می‌شود که تفاوتی در این رابطه وجود داشته باشد.

وی افزود: نکته بعدی اینکه چون زبان قرآن غیرفارسی است، با مجالس عزاداری که با زبان مادری مردم اداره می‌شود، یعنی سخنران فارسی صحبت می‌کند و مداح فارسی می‌خواند تفاوت دارد و مردم انس بیشتری با مجالس پیدا می‌کنند که این امر در رابطه با قرآن مقداری مشکل است. البته مردم به قرآن علاقه دارند و هنگامی که تلاوت قرآن را می‌شنوند، لذت می‌برند، ولی خیلی از مردم ترجمه قرآن را متوجه نمی‌شوند که این مسئله نیز باعث شده است تا مردم با مجالس اهل بیت(ع) انس بیشتری با محافل قرآنی داشته باشند.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم گفت: اگر بخواهیم از فاصله‌ای که بین حضور مردم در مجالس اهل بیت(ع) و محافل قرآنی کاسته شود، باید تلاش کنیم که حضور در محافل قرآنی تبدیل به فرهنگ شود، یعنی همان طور که مردم فرهنگ عزاداری و راه‌اندازی هیئات را پیدا کردند و این جزء لوازم زندگی ایشان شده است، باید کاری کنیم که انس با قرآن نیز تبدیل به فرهنگ شود.

چه نهادهایی در انس جامعه با قرآن مسئول‌اند؟

وی تصریح کرد: حال اگر بخواهیم که انس با قرآن نیز به عنوان یک فرهنگ در جامعه نهادینه شود، خیلی‌ها باید در این زمینه کار کنند، یعنی رسانه‌های ما به ویژه صدا و سیما نقش اساسی در این رابطه دارند. حمایت‌های مسئولان و رفتارهایی که ایشان از خود در جهت فرهنگ‌سازی قرآنی نشان می‌دهند، می‌تواند برای مردم الگو باشد. برای مثال مقام معظم رهبری از ابتدای انقلاب هر سال نشست‌هایی با قرآنیان دارند که اگر این قضیه در میان همه مسئولان ما به فرهنگ تبدیل شود و ایشان همگی در سال در چند جلسه قرآنی همانند مسابقات بین‌المللی، ماه مبارک رمضان و ... شرکت و مردم مشاهده کنند که بزرگان کشور به این مسئله اهتمام دارند، این امر در الگوسازی قرآنی جامعه بسیار مؤثر است.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم بیان کرد: همچنین، رسانه می‌تواند در ساخت فیلم‌ها و سریال‌ها و نیز قهرمان‌پروری که در این سریال‌ها وجود دارد، به موضوع قرآن و انس با قرآن از سوی این شخصیت‌ها در فیلم‌نامه توجه کند. متأسفانه امروز قرآن را در اکثر سریال‌ها تنها در جایی مشاهده می‌کنیم که تصویر قبرستان، مراسم ختم و ... وجود دارد که این نگاه باید کاملاً تغییر کند، یعنی قرآن را در صحنه‌هایی که پر از نشاط و شور زندگی است نشان دهیم.

قرآن را به مراسم شادی بیاورید

قره‌شیخلو در ادامه اظهار کرد: توجه کسانی که برای مردم در جامعه الگو هستند به موضوع قرآن کریم اعم از شخصیت‌های قرآنی و غیرقرآنی، آوردن قرآن به صحنه‌هایی که با جمعیت زیاد مواجه است، حمایت‌ از برنامه‌های قرآنی و توسعه آن‌ها در کشور به ویژه در مناسبت‌های مختلف و ... می‌تواند در زمینه انس بیشتر مردم با قرآن فرهنگ‌ساز باشد.

وی تصریح کرد: چندین سال است که هیئت‌های مذهبی در مراسم مختلف ازجمله ولادت معصومین(ع) با برگزاری برنامه‌های مولودی‌خوانی جشن می‌گیرند و شادی می‌کنند که بسیار مناسب است تا در این برنامه‌ها جایی نیز برای قرآن باز کنیم. همچنین، در مراسم عزاداری اهل بیت(ع) و هیئت‌های مذهبی نیز که ظرفیت عظیمی را در کشور ایجاد کرده‌اند، می‌توان برای امر پرداختن به قرآن بهره فراوان برد. در گذشته بخشی از زمان در هیئت‌های مذهبی به آموزش قرآن اختصاص داشت که باید به این سنت‌های خوب گذشته بازگردیم و از این هیئت‌ها در جهت انس بیشتر مردم با قرآن به نحو احسن بهره ببریم.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم در ادامه سخنان خود گفت: همچنین، بهره‌گیری از فضای مجازی نیز می‌تواند در این رابطه بسیار مؤثر باشد، یعنی اگر کسانی که در این حوزه مسئولیت مستقیم دارند، در تولید محتوا به امر قرآن توجه کنند، می‌توانند به دستاوردهای خوبی در زمینه فرهنگ‌سازی قرآنی بیشتر در جامعه کمک کنند.

قره‌شیخلو بیان کرد: البته برای تبدیل شدن عادت به فرهنگ ممکن است سال‌ها زمان بگذرد. اگر از همین حالا برنامه‌ریزی کنیم و سراغ این ظرفیت‌ها برویم و نگاه درازمدت به قضیه داشته باشیم، می‌توانیم امیدوار باشیم که برای مثال دو دهه دیگر فضای قرآنی کشور به مجالس عزاداری اهل بیت(ع) نزدیک شود.

رسانه و مسئولان اهتمام جدی در انس جامعه با قرآن ندارند

وی با بیان اینکه همگان باید تلاش کنند تا به این هدف دست پیدا کنیم، اظهار کرد: وضعیتی که هم‌اکنون با آن مواجه هستیم، وضعیتی معمولی است، یعنی تا سال‌های سال شاهد جهش و اتفاق خاصی نخواهیم بود؛ چراکه رسانه و مسئولان اهتمام جدی در این رابطه ندارند و با کار معمولی نیز نتایج جهادی به دست نمی‌آید.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم با اشاره به اینکه باید جهت برقراری انس بیشتر مردم با قرآن همت عالی و عزم ملی وجود داشته باشد، گفت: نقش آموزش و پرورش نیز در این رابطه بسیار مؤثر است؛ چراکه اگر بتوانیم از خردسالی و پیش‌دبستانی کودکان را با قرآن مأنوس و مقدماتی فراهم کنیم تا از درس قرآن با عنوان درس شیرین و خاطره‌انگیز یاد کنند، گام بسیار مهمی در جامعه برداشته شده است. البته لازمه این امر نیز این است که معلمان شایسته‌ای را به کار گیریم و فضای قرآنی خوبی ایجاد و با بهره‌گیری از امکانات تشویقی مناسب، زمینه جذب دانش‌آموزان به قرآن را فراهم کنیم.

قره‌شیخلو با بیان اینکه برای دستیابی به این هدف باید نگاه و برنامه‌ریزی عمیقی وجود داشته باشد و همه بخش‌های مؤثر کمک کنند، تصریح کرد: اگر تمام این برنامه‌ها به خوبی پیش رود و برنامه‌ریزی‌های مناسب انجام شود، می‌توان امیدوار بود که استقبال مردم از محافل قرآنی تا حدی نزدیک به استقبال ایشان از مجالس اهل بیت(ع) شود و امیدوار هستیم به جایی برسیم که مردم همانند مجالسی که برای عزاداری اهل بیت(ع) برپا می‌کنند خودجوش به برپایی محافل قرآنی اقدام کنند که اگر این اتفاق رخ دهد، به جایگاه سخن پیامبر اکرم(ص) که فرمود: «قرآن و اهل بیت(ع) همیشه در کنار یکدیگر قرار دارند» دست پیدا خواهیم کرد.

انتهای پیام

captcha