امر به معروف را به عنوان خیرخواهی تلقی كنیم نه دشمنی
کد خبر: 3842315
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۹

امر به معروف را به عنوان خیرخواهی تلقی كنیم نه دشمنی

گروه اجتماعی ــ نماینده ولی‌فقیه در استان فارس با تأكید بر اینكه باید امر به معروف را به عنوان خیرخواهی تلقی كنیم، گفت: گاهی اوقات امر به معروف را به سمتی بردیم كه انگار دشمن همدیگر هستیم در صورتی كه با كسی كه او را امر و نهی می‌كنیم، دشمن نیستیم بلكه دوست و خیرخواه هستیم.

به گزارش ایكنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژكام، نماینده ولی‌فقیه در استان فارس، امروز، 24 شهریورماه در گردهمایی شورای امر به معروف و نهی از منكر این استان گفت: پس از تشكیل نظام جمهوری اسلامی یكی از كارهایی كه قاعدتاً باید می‌كردیم ایجاد ساز و كارهایی برای امر به معروف و نهی از منكر بود.

وی افزود: امر به معروف واجب بوده و حكم فقهی و شرعی است، اما اینكه چگونه در جامعه اجرا شود، ساز و كار می‌خواهد كه به سادگی هم ایجاد نمی‌شود زیرا اجتماع بر روی روال دیگری تنظیم شده است و ما می‌خواهیم مدل جدیدی در نحوه ارتباطات اجتماعی و دخالت فعالان اجتماعی در عرصه مسائلی كه مربوط به آن‌هاست، ارائه كنیم.

آیت‌الله دژكام با بیان اینكه در قانون اساسی اولین پایه این مسئله گذاشته شده است، گفت: اصل هشتم قانون اساسی ناظر به امر به معروف و نهی از منكر است كه متأسفانه در طول سال‌ها كسی برای آن فكری نكرده بود.

امام جمعه شیراز ادامه داد: قانون اخیری كه در چند سال گذشته مجلس به عنوان قانون امر به معروف و نهی از منكر تصویب و ابلاغ كرد، وظایفی را برای همه تعیین كرده است كه هر جا پای حق در میان است، پای وظیفه هم در میان است.

وی گفت: حق داریم كه امر به معروف و نهی از منكر را عملیاتی كنیم چرا كه قانون آن در مجلس تصویب شده و باید عملیاتی شود تا كمی وضع امر به معروف و نهی از منكر بهتر آن چیزی باشد كه فعلاً در جامعه ماست.

در امر به معروف مطالبه‌گر جدی باشیم

آیت‌الله دژكام با بیان اینكه تلاش شده تا در ادارات استان هم شوراهای امر به معروف راه‌اندازی شود كه لازم است همه ادارات این شورا را تشكیل دهند، از عزم جدی استاندار در این زمینه قدردانی كرد و گفت: باید در امر به معروف و نهی از منكر مطالبه‌گر جدی باشیم.

نماینده ولی‌فقیه در استان فارس با تأكید بر اینكه باید امر به معروف را به عنوان خیرخواهی تلقی كنیم، گفت: گاهی اوقات امر به معروف را به فاز بدی بردیم كه انگار دشمن همدیگر هستیم در صورتی كه نسبت به كسی كه او را امر و نهی می‌كنیم دشمن نیستیم بلكه دوست و خیرخواه هستیم و اگر قیامت را قبول داریم می‌خواهیم بگوییم كه امر و نهی می‌كنیم كه طرف مقابل به بهشت برود.

وی با بیان اینكه در امر به معروف خیرخواهی مسئله اصلی، آیه 104 سوره آل عمران را مصداق این مسئله دانست و گفت: تمام شوراهای كه در ادارات تشكیل می‌شوند باید این مسئله را اول برای خودشان حل كنند كه می‌خواهند خیرخواهی كنند.

امر و نهی كردن به معنای بی‌ادبی نیست

آیت‌الله دژكام با بیان اینكه در امر به معروف صرفاً نمی‌توان با زبان بیان مسئله كنیم، گفت: امر و نهی یعنی درخواست داشته باشیم و این درخواست كردن‌ها در فرهنگ ما طوری شده است كه هر وقت می‌خواهیم امر و نهی كنیم انگار باید چند حرف بی ادبانه در حاشیه زده شود در صورتی كه درست نیست و می‌توان امر و نهی را در عین ادب انجام دهیم. امر و نهی كردن به معنای بی ادبی كردن نیست و این مسئله باید آموزش داده شود.

امام جمعه شیراز در ادامه با ذكر این نكته كه مصادیق امر به معروف در بیانات مقام معظم رهبری ذكر شده است، گفت: در جمهوری اسلامی باید این مسئله را بپذیریم كه قانونی عمل كردن معروف و غیرقانونی عمل كردن، منكر است و این نكته را گاهی اوقات به چیز دیگری نظیر اختلاف و مسئله‌سازی برای نظام و دولت تبدیل می‌كنیم.

وی یادآور شد: در نظام جمهوری اسلامی عموم ظواهر شرعی در قانون آمده است یعنی نیاز نیست كه دنبال این برویم كه از جای دیگری وارد شویم اما متأسفانه اكثر كسانی كه در ادارات و مجموعه‌ها هستند خودشان قانون را نمی‌دانند و حتی برخی مدیران نسبت به وظایف خود هم اطلاع خوبی ندارند لذا آموزش قوانین مربوط به هر اداره و عمل بدان‌ها یك معروف است.

آگاهی از قوانین؛ بهترین معروف در ادارات

آیت‌الله دژكام، افزایش بهره‌وری را یك معروف دانست و گفت: بهترین معروفات همین است كه در چارچوب قانون برویم تا افزایش بهره‌وری داشته باشیم و مردم هم خشنود شده و به نظام امیدوار شوند پس مهم‌ترین معروفی كه در ادارات باید بدان بپردازند همین آگاهی از قوانین است.

نماینده ولی‌فقیه در استان فارس با تأكید بر اینكه باید قانون‌مندی و قانون‌دانی را رواج دهیم، گفت: وقتی می‌خواهیم امر و نهی كنیم باید طوری شود كه پذیرش ایجاد شود و از مقدمات تا نهایت این پذیرش را كسی كه می‌خواهد امر به معروف كند، خودش انجام دهد و همین است كه بار امر به معروف را سنگین كرده است.

انتهای پیام

 

captcha