بیمه نکردن کارگر از سوی کارفرما غیرقانونی است
کد خبر: 3842371
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۴
دانستنی‌های تأمین اجتماعی/

بیمه نکردن کارگر از سوی کارفرما غیرقانونی است

گروه سلامت ــ قائم مقام سازمان تأمین اجتماعی در ادامه تبیین دانستنی‌های تأمین اجتماعی به تشریح نحوه بیمه کارگر از سوی کارفرما پرداخت.

غیر قانونی بودن بیمه نکردن کارگر توسط کارفرمابه گزارش ایکنا؛ محمدحسن زدا، قائم مقام سازمان تأمین اجتماعی در صفحه اینستاگرام خود به موضوع نحوه پوشش کارگر و کارفرما پرداخت و نوشت: کارگران از همان روز نخست اشتغال، مشمول قانون تأمین اجتماعی هستند و کارفرما از همان ابتدا باید نسبت به پرداخت حق بیمه کارگران اقدام کند.
وی در ادامه با طرح این پرسش که آیا توافق کارفرما و کارگر برای بیمه نکردن کارگر قانونی است؟ توضیح داد: یکی از پرسش‌هایی که عموماً از سوی بیمه‌شدگان یا کارگران پرسیده می‌شود، این است که آیا کارگر و کارفرما می‌توانند ضمن توافق، از ادامه بیمه‌پردازی خودداری کنند.

در این رابطه یادآور می‌شوم که در فصل هشتم و ماده ۱۴۸ قانون کار کشورمان به صراحت بر بیمه اجباری کارگر از سوی کارفرما تأکید دارد. طبق این قانون، بیمه کارگران اجباری و تکلیفی برعهده کارفرمایان است که به هیچ وجه نمی‌توان از آن استنکاف کرد.

ماده ۱۴۸: کارفرمایان کارگاه‌های مشمول این قانون {قانون کار} مکلفند بر اساس قانون تأمین اجتماعی، نسبت به بیمه کردن کارگران واحد خود اقدام کنند.

همچنین در مواد ۳۶ و ۳۹ قانون تأمین اجتماعی و آیین‌نامه نحوه تنظیم لیست نیز کارفرمایان مکلف شده‌اند ضمن کسر حق بیمه سهم بیمه شده و افزودن سهم خود نسبت به پرداخت حق بیمه اقدام کنند. بنابر‌این طبق قانون در هر حال کارفرما مسئول ارسال لیست و پرداخت حق‌بیمه کارکنان شاغل به سازمان تأمین اجتماعی است.
انتهای پیام
captcha