طلاب خود را به جناح‌ها نفروشند/ برای اجتهاد عجله نکنید
کد خبر: 3842472
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۹
درخواست آیت‌الله هادوی تهرانی از مدیر حوزه:

طلاب خود را به جناح‌ها نفروشند/ برای اجتهاد عجله نکنید

گروه حوزه‌های علمیه ــ استاد سطح خارج فقه، اصول و تفسیر حوزه علمیه با تأکید بر اینکه طلاب برای رسیدن به درجه اجتهاد باید تلاش کنند، ولی عجله نداشته باشند، گفت: دخالت طلاب در تبلیغ به نفع افراد در عرصه انتخابات به درس خواندن آنان ضرر می‌رساند؛ لذا روحانی و طلبه بماهو طلبه باید فراجناحی عمل کند.

باب تدریس بر طلاب بسته نشودبه گزارش ایکنا آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی امروز، 25 شهریور، در درس خارج فقه خود در مدرسه آیت‌الله گلپایگانی در سخنانی خطاب به طلاب گفت: تشکیلات حوزه، دروس و استادان برای این ایجاد شده تا افراد به درجه اجتهاد برسند. معتقدم که با هر استعدادی می‌توان به اجتهاد رسید که البته شروطی دارد و مهم‌ترین آن ممحض شدن در کار علمی است. طلبه باید دغدغه ذهنیش حل مسائل باشد.

وی افزود: طلاب با پراکندگی ذهن نخواهند توانست به اجتهاد برسند. از این رو باید پیش مطالعه، مطالعه و دغدغه ذهنی داشته باشند، همان طور که بزرگان حوزه بدون تلاش و زحمت علمی به مرتبه اجتهاد نرسیدند.

رئیس مؤسسه رواق حکمت با اشاره به روایتی از اسحاق بن عمار تصریح کرد: امام صادق(ع) فرمود کسانی که وقتی مطلبی بیان شد و همه آن را درک می‌کنند نطفه‌شان با عقل بسته شده است؛ دسته دوم یعنی کسانی که وقتی همه مطلب گفته شود مطلب را می‌فهمند ولی دیرتر درک می‌کنند در بزرگسالی عقل با آنان ترکیب شده و گروهی هم اصلاً از عقل بهره‌ای نمی‌برند.

استاد حوزه علمیه با نقل خاطره‌ای از آیت‌الله بهاءالدینی تصریح کرد: ایشان به بنده فرمود که اگر استاد مطلبی را بیان کرد آن را فهمیدی و حتی مطالب پیرامون آن را هم درک کردی، خیلی صدمه نمی‌بینی، زیرا استعداد آن را داری، ولی اگر جزء گروهی هستی که مطلب استاد را می‌فهمی، ولی نقدی به آن نداری و مطالب پیرامونی آن را درک نمی‌کنی یا از دسته دیگر هستی که دو یا چند بار مطلب برای تو بیان شود، باید خیلی درس بخوانی.

بی‌عقلی؛ ریشه تمامی مشکلات

وی با بیان اینکه تمام مشکلات ریشه در بی‌عقلی دارد، اظهار کرد: نقل شده که آیت‌الله مشکینی کفایه خوانده بود، ولی احساس می‌کرد که درست نخوانده است؛ لذا برمی‌گردد و از نو می‌خواند. شاید یکی از دلایل موفقیت ایشان همین اهتمام و پیگیری وی بود. بنابراین مهم نیست که طلاب چه زمانی به اجتهاد می‌رسند مهم این است که به این مرتبه برسند. البته برخی هم برای اینکه زود برسند عجله می‌کنند و به اجتهاد هم نمی‌رسند با اینکه ممکن است استعداد آن را هم داشته باشند.

استاد سطح خارج فقه و اصول حوزه علمیه با پرداختن به اینکه عمر و جوانی مهم‌ترین سرمایه انسان است، تصریح کرد: باید قدر فرصت درس خواندن در حوزه علمیه قم را بدانید و فکر و ذهن خود را مشغول درس کنید.

فعالیت فراجناحی طلاب

وی با اشاره به اینکه یکی از موضوعاتی که طلاب را درگیر می‌کند مسائلی مانند بحث انتخابات است که نقشی در آن ندارند، افزود: دخالت طلاب در تبلیغ به نفع افراد در عرصه انتخابات به درس خواندن آنان ضرر می‌رساند؛ لذا روحانی و طلبه بماهو طلبه باید فراجناحی عمل کند و خود را به یک گروه و جناح نفروشد و باید معیارها و ضوابط را نشان دهد.

هادوی تهرانی با ذکر اینکه عالم باید هادی مردم باشد تا مصداق روایتی باشد که عالم کسی است که مردم از علم او منتفع می‌شوند، تصریح کرد: یکی از کارهای دیگری که مشغله برای طلاب ایجاد می‌کند فضای مجازی است که مضرات آن بیشتر از منفعت آن است؛ در جدیدترین تحقیقی که در این زمینه در آکسفورد صورت گرفته به این نتیجه رسیده‌اند که یکی از عوامل خودکشی در دنیا خو گرفتن به فضای مجازی است، زیرا افراد احساس تنهایی می‌کنند.

وی با بیان اینکه فضای مجازی آثار مفیدی هم دارد از جمله اینکه می‌توانیم مسائل علمی را از این طریق دنبال کنیم، ادامه داد: بسیاری از اطلاعاتی که در فضای مجازی تکثیر می‌شود مرتبط با فعالیت طلاب و فعالیت‌های علمی نیست و دروغ و جزء اباطیل است. البته این سخن منافاتی با استفاده درست از این ابزار ندارد و هم خودمان در بیان نظرات و آرا و تبیین و تبلیغ دین از این طریق استفاده می‌کنیم.

باب تدریس بر طلاب بسته نشود

این استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه اظهار کرد: کسانی که توانایی علمی خوبی دارند حتماً سعی کنند تدریس داشته باشند تا به مرور زمان بتوانند به تدریس سطوح عالی حوزه بپردازند. برخی می‌گویند باب تدریس بر ما بسته است، زیرا باید مجوز لازم را بگیریم، ولی معتقدم که باید موانع را پشت سر گذاشته و تدریس کنید.

استاد حوزه علمیه تأکید کرد: بنده بارها از مدیران حوزه و از آیت‌الله اعرافی درخواست کرده‌ام که باب تدریس برای طلاب نباید بسته باشد، زیرا تدریس مقدمه رسیدن به توانایی‌های علمی و اجتهاد است و اگر این باب بسته است باید طلاب به عنوان تقاضای عمومی به مدیران و علما و بزرگان حوزه منتقل کنند.

هادوی تهرانی در پایان گفت: بسیاری از کسانی که امروز در سطوح عالی حوزه مشغول تدریس هستند، کسانی هستند که از دوره طلبگی و با شناخت استعدادشان وارد این موضوع شدند و به مرور به برترین استادان تبدیل شده‌اند.

انتهای پیام

captcha