برگزاری نشست «چیستی بازاریابی دین با هدف جذب مخاطبان مؤسسات قرآنی»
کد خبر: 3842512
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۲

برگزاری نشست «چیستی بازاریابی دین با هدف جذب مخاطبان مؤسسات قرآنی»

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ نشست چیستی بازاریابی دین با هدف جذب مخاطبان مؤسسات قرآنی با حضور جمعی از صاحب‌نظران این عرصه و به منظور بررسی آسیب‌ها، چالش‌ها و افق پیش روی این موضوع در دانشگاه جامع امام حسین(ع) تشکیل شد.

برگزاری نشست «چیستی بازاریابی دین با هدف جذب مخاطبان مؤسسات قرآنی»

به گزارش ایکنا؛ نشست علمی «چیستی بازاریابی دین با هدف جذب مخاطبان مؤسسات قرآنی» روز گذشته، 24 شهریورماه، در دانشگاه جامع امام حسین(ع) و با حضور برخی از صاحب‌نظران این عرصه برگزار شد.

در ابتدای این نشست محمد قاسمی‌شوب، مدیر نشست، با اشاره به اهمیت جایگاه و ظرفیت جامعه قرآنی کشور در عرصه جبهه جهاد فرهنگی انقلاب اسلامی، گفت: دانشکده و پژوهشکده فرهنگی و تولید قدرت نرم دانشگاه جامع امام حسین(ع) با تشکیل کمیته مدیریت مؤسسات فرهنگی و مراکز دینی با محوریت تمرکز بر مؤسسات قرآنی درصدد است تا به منظور ارتقای کمی و کیفی فعالیت‌های قرآنی مؤسسات قرآنی، پشتیبانی علمی لازم را مهیا کند.

وی افزود: لذا براساس وضعیت‌سنجی و احصای مسائل مرتبط با این حوزه، یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که باید به آن عنایت ویژه داشت، موضوع بازاریابی و مسائل مرتبط با آن در زمینه‌های جذب و نگه‌داشت مخاطب و استخراج الگوی سنجش کیفیت خدمات مؤسسات قرآنی است.

در ادامه این نشست حامد رضایی، دبیر علمی نشست چیستی بازاریابی دین، با هدف جذب مخاطبان مؤسسات قرآنی نیز در سخنانی بیان کرد: بازاریابی مؤسسات قرآنی ذیل بازاریابی دین می‌تواند در سه عرصه جذب، نگه‌داشت و افزایش وفاداران (عمق‌بخشی به معرفت افراد) ایفای نقش کند.

وی با اشاره به اینکه می‌توان سه رویکرد کلی برای بازاریابی دین برشمرد،‌ افزود: رویکرد اول بازاریابی دین به معنای عام، به معنای تبلیغ دین در میان غیرمعتقدین به آن دین است؛ رویکرد دوم در خصوص بازاریابی نهادهای دینی اعم از مؤسسات قرآنی، مساجد، هیئات و امثالهم و رویکرد سوم نیز بازاریابی مفاهیم و نمادهای دینی است. بازاریابی زیارت، شهادت‌طلبی، خودباوری ملی، شهادت طلبی، ترک دروغ به عنوان یک رذیله اخلاقی و... مثال‌هایی از این رویکرد است. بازاریابی دین به معنای مجموعه اقداماتی است که از جانب یک سازمان مذهبی با هدف مدیریت، حفظ یا دستیابی به اعضای بیشتر صورت می‌پذیرد.

حسن محمدی، مدیرعامل اتحادیه مردمی تشکل‌های قرآن و عترت کشور، نیز به عنوان یکی دیگر از مدعوین در این نشست با تأکید بر اینکه در مؤسسات قرآنی باید متناسب با نیاز مخاطبان، محتوا و روش‌های تدریس و عملکرد را به‌روزرسانی کرد، ‌گفت: باید آموزه‌های قرآنی و مؤلفه‌های اسلامی به عنوان یک نیاز در سبد اقتصادی خانواده‌ها وارد شود.

وی به حوزه کودک به عنوان حوزه‌ای که جذابیت‌های درآمدی و اقتصادی زیادی دارد اشاره و اظهار کرد: برای نمونه اسباب‌بازی‌های تولید شده قابل رقابت با سایر اسباب‌بازی‌ها نیست. برای ارتقا و بهبود وضع حاضر، باید با عزم ملی، دستگاه‌های فرهنگی و رسانه ملی به میدان بیایند و با یک سند جامع و متقن کار دنبال شود. مشکل ما نگاه جزیره‌ای است؛ ده‌ها سازمان و نهاد داریم که احساس تکیلف می‌کنند، اما هیچ گونه هماهنگی و هم‌افزایی با هم ندارند.

برگزاری نشست «چیستی بازاریابی دین با هدف جذب مخاطبان مؤسسات قرآنی»
عبدالرسول علم‌الهدی، مسئول مرکز مطالعات تعلیم و تربیت اسلامی، نیز در این نشست ضمن اشاره به نظریه بازار پیام در دانش ارتباطات، گفت: باید مفهوم‌سازی جدیدی به غیر از بازاریابی دین انتخاب شود که با مفهوم دین بازاری شده قرابتی نداشته باشد.

علم‌الهدی اظهار کرد: از آنجایی که مفاهیم برآمده از ذهنیت‌های جامعه مهم است، نباید از مفاهیم منفی استفاده کرد. لذا باید دید که جامعه ایرانی چگونه به بازاریابی نگاه و آن را امضا می‌کند. باید از مفاهیمی برای ساخت دنیا در جهت ساخت آخرت استفاده کرد. باید تولیدات فرهنگی به دست مردمی که تشنه پیام دین هستند برسد. سیاست‌گذاری بازار پیام می‌تواند به مفهوم‌سازی برسد. ابزار بازاریابی باید در جهت ساخت تکنیک‌هایی برای بهره‌وری بیشتر به کار گرفته شود.

انتهای پیام 

captcha