آمریکا با سناریوسازی دروغین و به هزینه عربستان اقدام محدود علیه ایران را دنبال می‌کند
کد خبر: 3842523
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۴
جمالی نوبندگانی:

آمریکا با سناریوسازی دروغین و به هزینه عربستان اقدام محدود علیه ایران را دنبال می‌کند

گروه سیاسی ــ نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به سناریوی آمریکا برای معرفی کردن ایران به عنوان عامل اصلی حملات پهپادی اخیر به تأسیسات نفتی عربستان، گفت: آمریکایی‌ها بعد از تحقیرهای اخیر در مقابل ایران از جمله در قضیه اسقاط پهپاد جاسوسی‌، برای برون‌رفت از این وضعیت می‌خواهند با فضاسازی در منطقه تشنج‌آفرینی جدیدی را شکل دهند و مانند تجربه جنگ عراق با دروغگویی و فریبکاری فضا را برای یک اقدام هرچند محدود علیه ایران آماده کنند.

محمدجواد جمالی نوبندگانی، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره اهمیت حمله اخیر پهپادی یمن به تأسیسات نفتی عربستان و متعاقب آن سناریوسازی آمریکا برای معرفی کردن ایران به عنوان مسئول این حمله گفت: در این باره ابتدا باید به این نکته اشاره کرد که یکی از دلایلی که مسئولان سیاسی و نظامی عربستان برای توجیه حمله به یمن مطرح می‌کردند این بود که موشک‌های انصارالله تهدیدی برای عربستان است، اما الان که یمنی‌ها حملات موشکی و پهپادی به عربستان انجام می‌دهند سعودی‌ها بیان می‌کنند که ایران این حملات را انجام می‌دهد یا پشت قضیه است و این تناقض‌گویی‌ها هم سرگردانی سعودی‌ها را در موضوع جنگ یمن نشان می‌دهد و هم بیانگر دروغ و فریبکاری آنهاست.

غبارآلود کردن فضای منطقه با هدف تداوم بهره‌برداری از گاو شیرده

وی ادامه داد: مسئله بعدی این است که آمریکایی‌ها برای دوشیدن سعودی‌ها، اماراتی‌ها، بحرینی‌ها و برخی دیگر از کشورهای منطقه سلاح‌هایی را به آنها فروختند که از جمله آنها موشک‌های پاتریوت و سپرهای دفاعی برای مقابله با حملات موشکی بود و پول‌های گزافی از آن‌ها گرفتند. اکنون با مشخص شدن ناکارآیی این سلاح‌ها، آمریکایی‌ها به دنبال غبارآلود کردن فضا هستند تا کشورهای عربی ادعا نکنند برای خرید امنیت هزینه‌های کلان کردند اما هر روز از ضریب امنیتی‌شان بیشتر کاسته شد.

جمالی نوبندگانی بیان کرد: آمریکایی‌ها بعد از تحقیرهای اخیر در مقابل ایران از جمله در قضیه اسقاط پهپاد جاسوسی‌، الان برای برون‌رفت از این وضعیت می‌خواهند با فضاسازی در منطقه تشنج‌آفرینی جدیدی را شکل دهند. این مسئله را اگر در کنار انتخابات رژیم صهیونیستی و شعارهای تند نتانیاهو در زمینه حمله به غزه و الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری قرار دهیم، به خوبی متوجه این فضاسازی خواهیم شد.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: در واقع به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها مانند تجربه جنگ عراق، که با دروغ‌گویی افرادی مانند کالین پاول آغاز شد، در این قضیه نیز با دروغگویی و فریبکاری می‌خواهند فضا را برای یک اقدام هرچند محدود علیه ایران آماده کنند. اما همه این مسائل یک طرف موضوع است و طرف اصلی موضوع تدابیر نظام جمهوری اسلامی و قدرت بازدارندگی ماست که مانع اصلی عملی شدن این سناریوها می‌شود.

وی تأکید کرد: جمهوری اسلامی همان‌طور که تاکنون نشان داده لحظه‌ای در دفاع از مردم، امنیت ملی، تمامیت ارضی و انقلاب تردید نخواهد کرد و دشمن هم به خوبی این مسئله را می‌داند.

تجزیه، آخرین راهکار عربستان برای خروج آبرومندانه از یمن

جمالی نوبندگانی درباره ادامه روند جنگ یمن با افزایش آسیب‌پذیری عربستان در مقابل حملات موشکی و پهپادی انصارالله گفت: به اعتقاد من عربستان به این نتیجه رسیده که در این جنگ ییروز نخواهد شد اما مسئله مهم برای مقامات سعودی در وضعیت فعلی چگونگی خروج از یمن است تا بتوانند توجیه قابل قبولی نزد خودشان و افکار عمومی در قبال هزینه‌های فراوان تسلیحاتی و خسارات فراوانی که دیده‌اند داشته باشند.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پایان ابراز کرد: به همین جهت سعودی‌ها برای اینکه در این وضعیت بتوانند حداکثر بهره‌برداری را داشته باشند تجزیه یمن را دنبال می‌کنند تا بندر عدن یا یمن جنوبی سابق را در اختیار بگیرند و آخرین تلاش‌ها و فشارهای آن‌ها برای رسیدن به این هدف و فراهم شدن فضای خروج آبرومندانه از یمن است و انصارالله هم با علم به این موضوع فشارها و حملات موشکی و پهپادی را افزایش داده‌اند تا مانع تجزیه کشور و دادن امتیاز به سعودی‌ها شوند.

انتهای پیام

captcha