شیوه انتقال درست مفاهیم قرآن به جامعه آموزش داده شود
کد خبر: 3842595
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۴
شرکت‌کنندگان طرح دانشجو معلم و متدبر قرآن از تجارب خود می‌گویند/

شیوه انتقال درست مفاهیم قرآن به جامعه آموزش داده شود

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ دانشجوی رشته روانشناسی، شرکت‌کننده در طرح دانشجومعلم و متدبر قرآن گفت: شیوه انتقال درست مفاهیم قرآن به جامعه آموزش داده شود.

به گزارش ایکنا؛ سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور وابسته به جهاددانشگاهی به‌عنوان پرچمدار اجرای برنامه‌ها و دوره‌های آموزشی و پژوهشی در حوزه قرآن در دانشگاه‌ها، تاکنون توانسته چهل‌و‌پنج دوره طرح «دانشجومعلم قرآن» را با همکاری نهادهای دانشگاهی و فرهنگی برگزار کرده است.

همچنین برای دومین سال است که طرح «دانشجومتدبر قرآن کریم» با هدف آشنایی دانشجویان با روش‌های گوناگون تدبر در قرآن و گسترش فرهنگ تدبر در قرآن در بین دانشجویان، افزایش میزان معرفت قرآنی در میان دانشجویان، فهم بیشتر قرآن در بین دانشجویان و انتقال آن، شناسایی دانشجویان علاقه‌مند به تدبر و حمایت از آنها، افزایش فعالیت‌های قرآنی در بین دانشجویان، ایجاد زمینه حمایتی از دانشجویان و... برگزار شد.

فاطمه‌سادات موسوی‌دولابی، متولد سال 1378 از تهران است. وی که دانشجوی ترم پنجم مقطع کارشناسی رشته روانشناسی دانشکده غیرانتفاعی رفاه تهران است از طریق دانشکده و یکی از دوستانش با طرح دانشجومعلم آشنا شده است. وی که به دلیل علاقه‌مندی چند روز پیش از آغاز طرح اقدام به ثبت نام در این طرح کرده است، گفت: البته پس از قبولی در آزمون پایانی به دوره دانشجومتدبر قرآن راه پیدا کردم.

موسوی درباره حضورش در رشته دانشجومعلم قرآن، ادامه داد: با توجه به اینکه رشته تحصیلی‌ام نیز قرآنی نبود، حضور در این دوره برایم جذابیت خاصی داشت به گونه‌ای که تمام مطالبی که فرا گرفتم اعم از مفاهیم قرآن، روش تدریس و تجوید برایم جدید بود. البته نباید از دعوت اساتید خوب برای تدریس در این دوره‌ چشم پوشید، همچنین برگزاری این دوره در مشهد مقدس، حال معنوی خاصی را برای شرکت‌کنندگان داشت.

وی با اشاره به اینکه معتقدم مسئولان این طرح سعی خود را برای برگزاری بهتر این دوره انجام دادند، گفت: البته کیفیت آموزش برای من مهمتر از دیگر موارد چون محل اسکان و وضعیت وعده‌های غذایی و ... بود.

موسوی درباره طرح دانشجومتدبر قرآن، بیان کرد: اما شرکت‌کنندگان در این طرح گزینشی بود، پس از آزمون دانشجومعلم قرآن، نمرات آزمون مفاهیم در صورت کسب حد نصاب، ملاک حضور علاقه‌مندان برای طرح دانشجومتدبر قرآن قرار گرفت، به عبارت دیگر افرادی که واقعا علاقه‌مند بودند در این دوره حضور پیدا کردند.

وی درباره مطالبی که در طرح فوق ارائه شد، افزود: این دوره از همه نظر، حتی در سرفصل‌هایی که ارائه شد از همه دوره دانشجومعلم قرآن بهتر بود، مطالب جدیدتر ارائه شد، حتی بودند دانشجویانی که معلم بودند، اما برای به‌روزرسانی معلومات و تکمیل اطلاعات در این دوره حضور پیدا کردند، همچنین مطالب کاربردی بود به گونه‌ای که من نمی‌توانستم، مفاهیم قرآن را متوجه شوم و حضور در این دوره‌ها موجب شد تا معانی و مفاهیم آیات را درک کنم.

این شرکت‌کننده دوره دانشجومعلم و متدبر قرآن، در پاسخ به این سؤال که در ادامه چه برنامه‌ای چه آینده‌ای برای خود در این زمینه ترسیم کرده‌اید، اظهار کرد: در ابتدا می‌خواستم آگاهی خودم در این زمینه را افزایش دهم، اما در حال حاضر تمایل دارم تا اطلاعاتم را به دیگران منتقل کنم و اگر شرایطی برای تدریس فراهم شود، حتما از آن استقبال می‌کنم.

موسوی پیشنهاد کرد: درست است که اجرای این طرح‌ها جدید است و زمان زیادی از برگزاری آن نمی‌گذرد، اما خوب عمل کردند، نه صد در صد چون نمی‌شود، توقع زیادی داشت، اما باز هم کار را خوب شروع کردند و امیدوارم طرح‌های جدیدتری را آغاز کردند، البته من چون آشنایی زیادی با زمینه قرآنی ندارم، نمی‌توانم بیش از این در زمینه برپایی طرح‌ها نظر دهم، اما این دوره‌ها موجب شد تا در سطح چهارم دوره تدبر حضور پیدا کنم.

ارسالی///دانشجو متدبرها با روابط اجتماعی مناسب دیگران را جذب قرآن کنند/تبلیغات در سطح شهری انجام شودوی افزود: کاش در کنار فراگیری دوره‌های تدبر، کلاس‌های آموزش عمومی دیگری حتی به صورت مبتدی مانند آموزش عکاسی، ساخت کلیپ و ... برپا می‌شد. هر چند در کلاس سواد رسانه برگزار شد؛ چراکه به این امر نیازمند هستیم برای تبلیغ کارمون چون قشر خاصی به دنبال یادگیری دانشجومعلم و متدبر قرآن هستند، لذا باید از طریق فرهنگ‌سازی و ساخت کلیپ‌ها و فایل‌های صوتی و عکس نوشته‌ها بتوانیم دیگران را به عرصه‌های قرآنی جذب کنیم.

موسوی بیان کرد: ما دانشجومتدبرها باید یاد بگیریم چگونه افرادی که تمایل به شرکت‌ در این دوره‌ها ندارند، با برقراری روابط اجتماعی خیلی خاص بتوانیم آنها را به اینگونه کلاس‌ها مشتاق کنیم. با توجه به آنچه که در رشته خودم آموخته‌ام و آنچه در جامعه دیده‌ام، این است که ما در زمینه انتقال مطالب در قالب اخلاق و رفتار خوب به صورتی که بتوانیم دیگران را جذب کنیم، ضعف داریم. اگر در زمینه امر به معروف و نهی از منکر عمل می‌کنیم به طریقی با طرف مقابل برخورد می‌شود که موجب ‌دلزدگی آن فراهم می‌شود و بعضاً آن فرد، اخلاق ما را به اسلام و دین و قرآن تعمیم می‌دهد و این را باید به دانشجومتدبر‌ها و دانشجومعلم‌های قرآن یاد دهیم تا مراقب رفتار خود باشند. همچنین مجموعه‌ای از کلاس‌های مهارت زندگی و عملی برخورد با اینگونه افراد برای دانشجویان این طرح برگزار شود.

این دانشجوی رشته روانشناسی اظهار کرد: طرح حاضر صرفاً برای افرادی است که علاقه‌مند به معلمی هستند و با این سرفصل‌ها نیزبرنامه‌ریزی شده است، اما باید در کنار آن سرفصل‌هایی نیز چیده شود برای افرادی که صرفا می‌خواهند، این دانش را برای خودشان داشته باشند تا سطح زندگیشان را ارتقا دهند.

وی درباره تبلیغات این دوره‌ها و طرح‌ها، بیان کرد: ضعیف بود چون خودم هم دیر متوجه شدم، در محیط دانشکده که تنها به نصب یک پوستر اکتفا شده بود و از سوی دیگر چون بیشتر این دوره‌ها همراه با اخذ شهریه است، خیلی از دانشجویان از کنار پوستر آن به راحتی می‌گذشتند، اما هنگامی که دوستان و دانشجویان متوجه رایگان بودن این دوره‌ها می‌شدند، موجب توجه بیشترشان را فراهم می‌کرد.

موسوی که در مقطع تحصیلی راهنمایی‌اش دوره‌‌های آموزش عمومی قرآن را با حضور در مؤسسات و دارتحفیظ‌ها تا سطح یک تجوید گذرانده است، گفت: بهتر است تبلیغات این طرح در سطح شهری نیز انجام شود تا زمینه حضور دانشجویان بیشتری برای این طرح فراهم شود.
انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha