چالش کمبود کتاب‌های عاشورایی کودک/ چشم‌انتظار مجموعه‌های جدیدی از نویسندگان هستیم
کد خبر: 3842682
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۳
سنگری بیان کرد:

چالش کمبود کتاب‌های عاشورایی کودک/ چشم‌انتظار مجموعه‌های جدیدی از نویسندگان هستیم

گروه ادب ــ دبیر علمی سومین کتاب سال عاشورا با اشاره به کمبود کتاب‌های عاشورایی برای کودکان و نوجوانان، گفت: ما شاعران قوی و توانمندی در حوزه کودک و نوجوان داریم؛ از این رو چشم به راه مجموعه جدیدی از آن‌ها هستیم.

چالش کمبود کتاب‌های عاشورایی کودک/چشم‌انتظار مجموعه‌های جدید از نویسندگان هستیممحمدرضا سنگری، دبیر علمی سومین کتاب سال عاشورا، در گفت‌وگو با ایکنا درباره کاهش تولید آثار عاشورایی گفت: آمار کلی کتاب‌های عاشورایی به ویژه در عرصه هنر کاهش پیدا کرده است، درست است که آثار هنری مانند عکس، خوشنویسی و ... در قالب‌های دیگری هم ارائه می‌شود، اما کتاب ماناتر است و تأثیر بیشتری دارد. هیچ قالب دیگری نمی‌تواند جای کتاب را بگیرد و ما این فقر را در برخی عرصه‌ها مشاهده می‌کنیم.

وی افزود: یکی از کمبود‌ها در عرصه آثار عاشورایی در مورد کتاب‌های کودک و نوجوان است. کودکانی که با کتاب انس و الفت دارند و در خانه‌های آن‌ها کتابخانه‌های کوچکی وجود دارد، آیا این دریغ نیست که در کتابخانه‌های آن‌ها نشانی از کتاب‌های عاشورایی نباشد؟! واقعه کربلا پر از شخصیت‌های قابل طرح برای کودکان است. در کربلا ۲۳ کودک و نوجوان وجود دارد، اما برای کودکان معرفی نشده‌اند. بعد از منظومه ظهر «روز دهم» زنده‌یاد قیصر امین‌پور، ما شاعران قوی و توانمندی در حوزه کودک و نوجوان داریم؛ از این رو چشم به راه مجموعه جدیدی هستیم، اما هنوز چیزی نگاشته نشده است.

جریان‌سازی مثبت کتاب سال عاشورایی

سنگری در ادامه درباره تنزل محتوایی کتاب‌های عاشورایی گفت: این مسئله بیشتر در مورد دفتر‌های نوحه وجود داشت که محتوای ضعیفی دارند و چون اغلب آن‌ها شابک نداشتند، در چرخه داوری سومین کتاب سال عاشورایی نیز قرار نگرفتند.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا جایزه کتاب سال عاشورا می‌خواهد اثر گذاری بیشتری داشته باشد، بیان کرد: برای ارتقا و بهبود وضعیت کتاب‌های عاشورایی چند راه فراروی خود ترسیم کرده‌ایم و یکی از آن‌ها نقد کتاب‌هاست. چندین کتاب را به صورت جدی نقد و بررسی کرده‌ایم. از نویسندگان این کتاب‌ها دعوت می‌شود و با آن‌ها در قالب نشست‌هایی گفت‌وگو می‌کنیم. نکته دیگر نشست‌های سالانه‌ای است که در بنیاد دعبل برگزار می‌شود و مداحان و ذاکران، نویسندگان و شاعران از سراسر کشور حضور می‌یابند و مسائل مطرح و نیاز‌ها طرح می‌شود و مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد و خوشبختانه این مسائل تأثیرگذار بوده است و باید از فضا‌های تبلیغی رسانه‌ای استفاده بیشتری شود تا این اثرگذاری گسترده‌تر باشد.

داوری ما به عدالت و انصاف نزدیک است

مشکل عام بحث چاپ و انتشار و شمارگان بسیار اندک کتاب‌هاست که امروز ۳۰۰ تا ۴۰۰ نسخه منتشر می‌شود، درحالی که در گذشته چاپ اول از ۵ هزار نسخه کمتر نبود. جمعیت کشور در آن زمان ۴۰ تا ۵۰ میلیون بیشتر نبود و امروز برای ۸۰ میلیون ایرانی چنین روالی را شاهدیم

وی درباره معیار‌های داوری در این دوره گفت: در این دوره ۳۵ داور داشتیم، داورانی که از بین داوران گذشته انتخاب شده بودند، کار را می‌شناختند و نیاز به بررسی‌های چندگانه و تغییر فرم‌ها نبود و اگر چنین نیازی وجود داشت، آن‌ها کاملاً با فضا آشنا هستند. داوران ما بسیار شناخته شده و مجرب هستند و سابقه داوری در سایر حوزه‌ها را دارند و در تمام مراحل داوری نظارت قطع نمی‌شود و نشست‌ها و گفت‌وگو‌هایی صورت می‌گیرد. من نیز به عنوان دبیر علمی در بسیاری از این جلسات داوری حضور داشتم و با داوران صحبت کردم و بررسی‌هایی داشتیم و دوستان را همراهی کرده‌ایم تا اطمینان خاطر داشته باشیم و بدانیم داوری‌های ما به انصاف و عدالت نزدیک است.

وی درباره داوری و ارزیابی فیزیک ظاهری کتاب‌های عاشورایی نیز ادامه داد: برای این مسئله کار دیگری داریم و در بحث تصویرگری کتاب مورد بررسی قرار می‌گیرد. این کار خود حوزه‌ای جداگانه و در قالب حوزه‌های بیستگانه کتاب سال عاشورا قرار دارد. در فرم داوری به کیفیت کتاب توجه می‌شود و در این حوزه نمونه‌های خوبی داشتیم که منتخب شده‌اند.

وی درباره چالش و مشکل اصلی در رابطه با کتاب‌های عاشورایی گفت: مشکل عام بحث چاپ و انتشار و شمارگان بسیار اندک کتاب‌هاست که امروز ۳۰۰ تا ۴۰۰ نسخه منتشر می‌شود، درحالی که در گذشته چاپ اول از ۵ هزار نسخه کمتر نبود. جمعیت کشور ما در آن زمان ۴۰ تا ۵۰ میلیون بیشتر نبود و امروز برای ۸۰ میلیون ایرانی چنین روالی را شاهدیم. مشکلات دیگری از جمله بحث‌های سخت‌افزاری در کار ما اثرگذار است، مانند فقدان کاغذ، تأخیر در چاپ اثر یا اقتصادی ندانستن انتشار برخی کتاب‌ها از نظر ناشران.

انتهاب پیام

captcha