زیرساخت‌های مهم اقتصادی هدف بعدی حمله انصارالله به عربستان است
کد خبر: 3842695
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۹
عضو ارشد وزارت خارجه یمن در گفت‌وگو با ایکنا:

زیرساخت‌های مهم اقتصادی هدف بعدی حمله انصارالله به عربستان است

گروه بین‌الملل ــ «عبدالله سلام الحکیمی» با اشاره به عملیات پهپادی اخیر انصارالله علیه تأسیسات نفتی آرامکو، گفت: یمنی‌ها در مرحله بعد زیرساخت‌های حیاتی عربستان را، که درآمدهای آن‌ها صرف خرید تجهیزات جنگی برای تجاوز به یمن می‌شود، هدف قرار خواهند داد.

زیرساخت‌های مهم اقتصادی هدف بعدی حمله انصارالله به عربستان استماه مارس سال ۲۰۱۵ بود که عربستان سعودی با سودای پیروزی، جنگ خونینی را علیه مردم یمن آغاز کرد و با گذشت بیش از ‏چهار سال و متحمل شدن هزینه‌های بسیار، بار سنگین یک جنگ فرسایشی را به دوش می‌کشد. جنگی که با ائتلاف عربستان ‏و امارات آغاز شد و حال شنیده‌ها حکایت از فروپاشی این ائتلاف و جنگ نیابتی میان این دو کشور دارد. رسانه‌ای شدن اخبار ‏ناراحتی و دلخوری پادشاه عربستان از امارات نشان‌دهنده به وجود آمدن شکاف عمیق میان ریاض و ابوظبی در خصوص تحولات ‏یمن است. ‏

تنش میان ریاض و ابوظبی نتیجه جنگ‌افروزی در یمن است که با گذشت سال‌ها بدون هیچ دستاوردی برای دو کشور همچنان ‏ادامه دارد که حتی این روزها بستر جنگ میان نیروهای تحت امر عربستان سعودی و امارات شده است. از نظر برخی تحلیلگران ‏گفت‌وگوهای اخیر امارات با ایران درباره تأمین امنیت دریایی نشان می‌دهد که «ماه‌عسل» این کشور با عربستان سعودی به پایان ‏رسیده است.‏

وزارت کشور عربستان، روز شنبه، 23 شهریورماه، اعلام کرد که دو آتش‌سوزی در نتیجه هدف قرار گرفتن شرکت آرامکو به وسیله پهپادهای یمنی به وقوع پیوست. همچنین یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن، چند ساعت پس از این حملات ضمن تأیید بزرگترین حمله به تأسیسات نفتی در دورترین نقطه شرقی عربستان، از ادامه این حملات در صورت تداوم جنگ ائتلاف سعودی علیه یمن خبر داد.

«عبدالوهاب المحبشی»، عضو جنبش انصارالله یمن، گفت: هدف قرار دادن تأسیسات نفتی آرامکو در عربستان بر صادرات نفت عربستان بسیار تأثیر گذاشته است. از همین رو فعالیت‌های طبیعی این تأسیسات تا هفته‌ها متوقف خواهد شد.

در رابطه با تحولات یمن، تنش میان عربستان و امارات احتمال فروپاشی ائتلاف سعودی، خبرگزاری ایکنا گفت‌وگویی با «عبدالله سلام الحکیمی»، عضو ارشد وزارت خارجه یمن و وزیر پیشین گفت‌وگوهای ملی این کشور، انجام داده است که در ادامه از نظر می‌گذرد.

ایکنا ــ پیام حمله پهپادی یمنی‌ها به پالایشگاه‌های نفت عربستان به متجاوزان سعودی و اماراتی چیست؟

پیام این عملیات خطاب به سعودی‌ها این بود که یمنی‌ها در مرحله بعدی، بر هدف قرار دادن زیرساخت‌ها و پایه‌های اقتصادی به ویژه نفتی عربستان تمرکز خواهند کرد؛ زیرا این زیرساخت‌ها در تقویت اقتصادی سعودی‌ها و حمایت از تجهیزات جنگی برای تجاوز علیه یمن نقش دارند. بدین صورت کار تا جایی پیش خواهد رفت که صادرات نفت از گذرگاه‌های تنگه هرمز و دریای سرخ به طور کلی متوقف شود و پس از آن متجاوزان از منابع مالی خود، که عامل طولانی شدن جنگ و ارتکاب جنایاتشان در یمن بود، محروم خواهند شد.

اهمیت حمله به تأسیسات نفتی «بقیق» و «خریص» در این است که سعودی‌ها بیش از 90 درصد از منابع و درآمدهای نفتی‌شان از این مناطق است و هدف قرار دادن این منابع درآمدی منجر به فروپاشی اقتصادی و سیاسی برای توقف تجاوز و محاصره یمن خواهد شد.

ایکنا ــ در صورت تداوم تجاوز سعودی‌ها، آیا نیروهای یمنی عملیات‌های خود را به داخل عمق سعودی به ویژه ریاض گسترش خواهند داد؟

رهبران سیاسی یمن همیشه ائتلاف متجاوز سعودی را که از سوی آمریکا و غربی‌ها حمایت می‌شود به توقف جنگ و محاصره ظالمانه و جنایات هولناک طی 5 سال گذشته دعوت کرده‌اند. در عین حال یمنی‌ها تمام عملیات‌ خود را برای مقاومت در برابر متجاوزان و دفاع مشروع از خود ادامه داده‌اند و تاکنون دعوت‌های مکرر یمنی‌ها از طرف حکام سعودی شنیده نشده است. از سوی دیگر یمنی‌ها بر روی افزایش و تشدید عملیات‌های خود در تقابل با متجاوزان و محاصره حساب می کنند تا حکام سعودی به صدای عقلانیت و صلح گوش دهند و در غیر این صورت سرنوشتی شوم خواهند داشت.

ایکنا ــ سخنگوی نیروهای مسلح یمن از همکاری افراد شریف داخل خاک عربستان با نیروهای یمنی خبر داد. منظور وی از این افراد چه کسانی هستند؟

حقیقت این است که مردم یمن و نجد و حجاز و منطقه شرقی عربستان برادر و دوست هستند و ما برادرانمان را هدف قرار نخواهیم داد، بلکه با طغیان و تجاوز خاندان حاکم و سیاست‌های خصمانه و ویران‌کننده در داخل عربستان یا علیه همسایگانش مقابله می‌کنیم. رهبران سیاسی ملی در یمن و احزاب و گروه‌های وطنی ارتباطات، دیدارها و تفاهم‌هایی با برادران شریف خود در داخل عربستان دارند تا با همکاری هم برای از بین بردن شرارت‌های خاندان حاکم و روش ویران‌کننده‌اش در منطقه کار کنیم؛ این به نفع ملت‌ها و کشورهای طرفین است و شاید این منظور سخنگوی نیروهای مسلح یمن است.

معتقدم که ما در مرحله بعدی شاهد عملیات مشترک و تحرکات هماهنگ شده میان یمنی‌ها و آن شریفان هستیم تا درگیری‌های خصمانه ویران‌کننده را از کشور یمن و عربستان و منطقه دور و امنیت، ثبات و صلح را در آن مستقر کنیم.

ایکنا ــ روند توسعه و پیشرفت توان نظامی و موشکی و پهپادی یمن را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ما از تجربه انقلاب اسلامی در ایران به رهبری امام خمینی‌(ره) یاد گرفتیم که چگونه قدرت و زندگی جدید خودمان را علی‌رغم حملات متجاوزانه و محاصره و تحریم‌ها از صفر بسازیم. متجاوزان در توهم این بودند که طی چند هفته از طریق نظامی و حمله به یمن کار را یکسره خواهند کرد و پیش از این تجاوز نیز نهادهای ارتش و امنیت را از هم تفکیک کرده، رهبران نظامی و امنیتی یمن را هدف ترورهای هولناک قرار داده و سامانه‌های پدافندی و جنگنده‌های نظامی یمن را منهدم کرده بودند. آن‌ها این جنایات را در یمن مرتکب شدند، اما خدا بر ما در یمن منت گذاشت و با رهبری مجاهدانه و ملی، یمن توانست حماسه ایستادگی دلاورانه را رقم بزند و ارتش و امنیت را بازگرداند و کمیته‌های مجاهد مردمی را با آنها همراه کند. در این شرایط تمامی توانمندی‌ها و عوامل تولیدات نظامی را تجمیع کرد و این کار سال‌ها به طول انجامید.

این جهش عظیم در توان دفاعی ما و در تولیدات نظامی به ویژه موشک‌های بالستیک و پهپادهای پیشرفته رخ داد و قدرت پیشرفته خود را زیر آتش دشمن بنیان نهادیم. بدین صورت قوی‌تر شدیم و نسبت به دهه‌های گذشته موانع بیشتری در سر راه دشمن قرار دادیم. در این زمینه از تجربه جمهوری اسلامی ایران در بازسازی خویش طبق اصول و روش های جدید الهام گرفتیم و خدا را شاکر هستیم.

ایکنا ــ آیا یمنی‌ها برنامه‌ای برای تحمیل واقعیت میدانی و شروط سیاسی به اماراتی‌ها و سعودی‌ها به منظور پذیرش صلح دارند؟

ما وظیفه مقدس خود را در دفاع از خویشتن و مقاومت در برابر تجاوز، اشغال و محاصره و جنایت‌های شنیع ائتلاف متجاوز سعودی، که نائب آمریکا و رژیم صهیونیستی و غرب مستکبر است، انجام می‌دهیم. هرچقدر میزان و طول تجاوز سعودی‌ها ادامه می‌یابد، به فضل الهی قوت و قدرت و کارآمدی توان تسلیحاتی و آمادگی مردان قهرمان ما برای دفاع از وطن و استقلال و کرامتمان بیشتر می‌شود. بیش از یک میلیون رزمنده تحت سلاح در ارتش و کمیته‌های مردمی حضور دارند و این آمار رو به فزونی است، این در حالی است که ائتلاف سعودی رو به ضعف می‌رود و در حالت چنددستگی و درگیری است.

ما گزینه ای جز مقاومت نداریم و به آن ادامه می‌دهیم. این روش ما برای قراری صلح و اجبار ائتلاف متجاوز و شرور سعودی به منظور توقف تجاوزها و جنایات و محاصره است. اگر ندای صلح را اجابت کنند، از سرنوشت بدی که در انتظارشان است نجات خواهند یافت.

گفتگو از محمد فاطمی‌زاده

انتهای پیام
captcha