«مرضیه» نمایش مناسک نیست/ مضامین اولویت است
کد خبر: 3842718
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۳
حسن زارعی:

«مرضیه» نمایش مناسک نیست/ مضامین اولویت است

گروه هنر ــ بازیگر سریال «مرضیه» گفت: این سریال درصدد نمایش مناسک نیست و سعی دارد به مضامینی بپردازد که ما را در دستیابی به تزکیه اخلاقی هدایت کند. 

حسن زارعی، بازیگر تلویزیون، در گفت‌و‌گو با ایکنا درباره حضورش در سریال «مرضیه» اظهار کرد: وقتی فیلمنامه این سریال به من پیشنهاد شد، تصور کردم مانند سایر آثار مناسبتی قرار است نگاهی گذرا به عاشورا داشته باشد اما با خواندن فیلم‌نامه دریافتم این مجموعه می‌تواند قوی و اثرگذار باشد. این سریال درصدد نمایش مناسک نیست و سعی دارد به مضامینی بپردازد که ما را در دستیابی به تزکیه اخلاقی هدایت کند. 
 
وی افزود: نکته مهم اینجاست که ما با تبلیغ سبک زندگی، عموماً راهکار نشان نمی‌دهیم و تنها به این موضوع تأکید می‌کنیم که زندگی باید متناسب با ارزش‌های دینی و ملی باشد. برای همین هم دستا‌ورد مثبتی در این زمینه نداریم، اما در سریال «مرضیه» این اتفاق رخ نمی‌دهد و کارگردان سعی می‌کند نشان دهد که چگونه می‌توان با استعانت از آموزه‌های عاشورایی به سطح مطلوبی از زندگی انسانی دست یافت. 

این بازیگر درباره نشان دادن عزاداری به منزله یکی از ارکان آثار مناسبتی و عاشورایی گفت: من با جبهه‌گیری‌های افراطی که درباره عزاداری‌ها صورت می‌گیرد موافق نیستم. البته درک می‌کنم تکرارهای فراوان در این زمینه ممکن است برای مخاطب خسته‌کننده باشد اما اگر نمایش مناسک هوشمندانه باشد می‌تواند به کیفیت اثر صدمه وارد نکند و این اتفاق در سریال مرضیه رخ داده است. 
 
کارکرد و مخاطب آثار عاشورایی بین‌المللی است
 
وی در ادامه با اشاره به اینکه موضوعات عاشورایی مخاطب خاص ندارد، تأکید کرد: فیلم عاشورایی مخاطب خاص ندارد یا به گروه سنی یا قشر خاصی محدود نمی‌شود، زیرا عشق به امام حسین(ع) در بین تمام ایرانیان وجود دارد و همه اقشار بنا به ذات خود به این موضوعات گرایش دارند. اگر به مراسم عزاداری بنگرید از گروه‌ها و اقشار گوناگون در آن شرکت می‌کنند، حتی کودکانی که شاید هنوز پیام عاشورا را درنیافته‌اند هم در این مراسم با علاقه و کنجکاوی حضور می‌یابند. 
 
زارعی با بیان اینکه کارکرد و مخاطب آثار مذهبی به خصوص آثار عاشورایی بین‌المللی است، افزود: مسلمانان در اقصی نقاط جهان پراکنده‌اند و در خاورمیانه و کشورهای منطقه هم مسلمانان شیعه و سنی فراوانی زندگی می‌کنند، برای مثال در عراق، سوریه و لبنان این قبیل آثار می‌توانند مخاطبان فراوانی داشته باشند و اگر رویکرد مناسبی در این زمینه داشته باشیم، قطعاً می‌توانیم آثارمان را در این کشورها ارائه دهیم.

این بازیگر ادامه داد: در مجموعه مرضیه تمامی عوامل در خدمت مضمون ا‌ثر‌ هستند. در گام اول می‌توان به فیلم‌نامه این مجموعه اشاره کرد. شخصیت‌پردازی‌های این قصه واقعی‌اند و در مراحل پردازش آن‌ها اغراق نشده است، به ویژه در شخصیت‌های سفید سعی شده که از جنس مردم باشند تا بتوان با آن‌ها ارتباط برقرار کرد، در غیر این‌ صورت با فرشته‌هایی مواجه‌ایم که در جهان واقعی وجود ندارند. این ویژگی درباره شخصیت‌های منفی هم صدق می‌کند و تعلیق‌های خوبی در این اثر وجود دارد که به جذابیت آن افزوده است و به همین جهت مخاطب علاقه‌مند تا پایان آن را دنبال می‌کند.

وی درباره تیم بازیگری این سریال گفت: شاید مرسوم نباشد که یک بازیگر در مورد همکارانش اظهار نظر کند اما می‌توان گفت که مجموعه خوبی کنار هم گرد‌ آمده‌اند و گوناگونی نقش‌ها سبب شده است تا بازیگران متعددی در این مجموعه حضور داشته باشند، برخلاف آثار بسیاری که این روزها با بازیگران محدود تولید می‌شوند. 
 
زارعی نکته حائز اهمیت دیگر را مختص کارگردانی این مجموعه دانست و بیان کرد: فلورا سام ارتباط خوبی با گروه برقرار می‌کند و بازیگرانش خواسته‌های او را درک می‌کنند و همین عامل روی کیفیت اثر تأثیر بسزایی داشته است. 
 
تعجیل؛ یکی از آسیب‌های آثار مناسبتی 
 
زارعی با اشاره به زمان مناسب پخش سریال، تصریح کرد: معمولاً سریال‌هایی مناسبتی در ایامی روی آنتن می‌روند که مخاطب ندارند، اما خوشبختانه این اتفاق در مورد مرضیه رخ نداده است چون عموم مردم در دهه اول محرم به مراسم عزاداری می‌روند. پس پخش بعد از ایام عزاداری این امکان را به مخاطبان می‌دهد تا بتوانند تماشاگر این سریال باشند.

بازیگر سریال «دیوار به دیوار» درباره  زمان اندک تولید این مجموعه گفت: یکی از آسیب‌هایی که سال‌ها در آثار مناسبتی وجود دارد تعجیل برای این تولیدات است. این مسئله بارها از تریبون‌های گوناگون تذکر داده شده و تأثیر این تعجیل در آثار کاملاً مشهود است. این اقدامات برای کاهش هزینه صورت می‌گیرد اما در هر صورت کیفیت خوب نیازمند هزینه مناسب است. 
 
وی در پایان اظهار کرد: بازخوردهای مخاطبان بیانگر آن است که توانسته‌اند با این سریال ارتباط برقرار کنند و بسیاری از آن‌ها اذغان کرده‌اند که نگاهی را که در این سریال حاکم است تاکنون مشاهده نکرده‌اند و به همین جهت مایل‌اند این مجموعه را تا پایان دنبال کنند. 
 
گفت‌‌و‌گو از داوود کنشلو
انتهای پیام
captcha