آینده بهتر حوزه در گرو تلاش تک‌تک طلاب است
کد خبر: 3842950
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۵

آینده بهتر حوزه در گرو تلاش تک‌تک طلاب است

کانون خبرنگاران نبأ ــ مدیر حوزه حجت بن الحسن(عج) خطاب به طلابی که نگران آینده حوزه‌های علمیه هستند، گفت: هر‌ کسی که می‌خواهد آینده حوزه را دریابد، باید خودش را ارزیابی‌ کند. به این معنی که علاقه‌مندی و استعداد‌های تک‌تک شما آینده حوزه را رقم خواهد زد. اگر در راه تحصیل تلاش کرده باشید و عالم عامل به دستورات اسلامی شده باشید، قطعاً جامعه پذیرای شما خواهد بود.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا؛ نبأ، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدعلی مطلبی، مدیر حوزه علمیه حجت بن الحسن(عج) تهران، ۲۶ شهریورماه در‌ اولین جلسه درس اخلاق سال تحصیلی جدید با اشاره به حدیثی از پیامبر(ص) درباره ارزش علم، گفت: کتاب شریف‌ تحف‌العقول از آثار ابن شعبه حرانی(از ‌علمای قرن چهارم)، مجموعه بسیار نفیسی از احادیث گوهربار پیامبر اکرم(ص) و همه معصومین(ع) به‌ شمار می‌آید؛ نسخه خطی این کتاب از سوی علامه مجلسی(ره) یافت شد و به چاپ رسید.
وی ادامه داد: در ابتدای کتاب مکاسب شیخ مرتضی انصاری(ره) که از کتب درسی سطح عالی حوزه‌های علمیه به حساب می‌آید، حدیثی از پیامبر(ص) درباره ارزش علم آورده شده و در توضیح آن نکاتی ارائه شده است که سند آن حدیث به کتاب تحف‌العقول‌ باز‌می‌گردد. پیامبر(ص) در این حدیث طولانی صفات بسیاری را درباره منزلت والای علم ارائه می‌دهند و می‌فرمایند که هر کسی برای کسب تحصیلات دینی تلاش می‌کند و بر آن مداومت دارد در واقع مشغول به تسبیح خداست؛ یا اینکه می‌فرمایند هر انسان عالمی به شاگردی درسی را بیاموزد، صدقه خود را پرداخت کرده است.
مطلبی افزود: بنا به فرموده پیامبر(ص) انسان‌های عالِم، مسیری را طی می‌کنند که به‌سوی بهشت منتهی خواهد شد؛ عالم، حلال و حرام الهی را می‌شناسد و در مقابل جاهل تحت هیچ شرایطی شکست نخواهد خورد و خداوند او را در‌ جایگاه دوستانش قرار می‌دهد و منزلت واقعی در‌ دنیا و آخرت به او عطا می‌کند. عالم هیچ‌گاه تنهایی را احساس نمی‌کند بلکه کتاب‌های او دوستان دائمی او هستند.
امام جماعت مسجد حجت بن‌الحسن(عج) خطاب به طلابی که نگران آینده حوزه‌های علمیه هستند، گفت: هر‌ کسی که می‌خواهد آینده حوزه را دریابد، باید خودش را ارزیابی‌ کند به این معنی که علاقه‌مندی و استعداد‌های فرد فرد شما، آینده حوزه را رقم خواهد زد که اگر در راه تحصیل تلاش کرده باشید و عالم عامل به دستورات اسلامی شده باشید، قطعاً جامعه پذیرای شما خواهد بود، در غیر این صورت مردم روی خوشی نشان نخواهند داد.
مطلبی اشاره کرد: بنده چند سالی با زندگی در نزدیکی خانه آیت‌الله بهاءالدینی(ره) افتخار این را داشتم که از وجود و کمالات ایشان بهره‌مند شوم؛ روزی به ایشان گفتم بهترین راه برای درس خواندن چیست؟ ایشان فرمود طوری درس بخوانید که بتوانید تدریس‌ کنید. در سیره پیامبر(ص) نیز روایت شده است که حضرت وقتی قبری را برای دفن یکی از اصحابش آماده می‌کردند با دقت بسیار زیاد این کار را انجام می‌‌دادند، به‌ طوری‌ که از سنگ لحد ذره‌ای خاک به روی بدن او پاشیده نشود، وقتی اصحاب گفتند شما چرا این‌قدر حساس هستید در حالی که ما به روی این بدن خاک خواهیم ریخت حضرت فرمود خداوند دوست دارد انسان هر کاری که به او واگذار می‌شود را کامل و دقیق انجام بدهد.
یادآور می‌شود، سلسله مباحث اخلاقی حوزه علمیه حجت بن‌الحسن(عج) در سال تحصیلی جدید، روزهای سه‌شنبه از ساعت ۱۱ برگزار می‌شود.
محمد ایمانی‌مهر
انتهای پیام
captcha