نقش نیت در قبولی اعمال انسان
کد خبر: 3842999
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۳
هر روز محرم با یک حدیث/ 12

نقش نیت در قبولی اعمال انسان

کانون خبرنگاران نبأ ــ برخی می‌پرسند اگر فرد مُلحدی کار نیک انجام دهد تکلیف او چیست؟ پاسخ این پرسش در بیان نورانی امام سجاد(ع) نهفته است که فرمودند: «لا عَملَ اِلّا بِنیَّةٍ» یعنی عمل جز به نیت نیست. می‌توان گفت اگر فردی با نیت الهی دست به کاری بزند، پاداش اخروی هم برای او منظور می‌شود و اگر نیت او کسب شهرت یا به اثبات رساندن توانمندی خود در به ثمر رساندن یک کار و نظایر آن باشد، به نحو دیگری مورد محاسبه قرار می‌گیرد.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا؛ نبأ، به مناسبت ایام سوگواری شهادت سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) و یاران باوفایش، حدیثی از امام کربلا دیده، حضرت سجاد(ع) مرور می‌شود.
امام سجاد(ع) به نقل از کتاب شریف کافی فرمودند: «لا عَملَ اِلّا بِنیَّةٍ»، یعنی عمل جز به نیت نیست. با تکیه به این روایت شریف به یک سؤال رایج و شبهه مشهور می‌توان پاسخ داد. برخی می‌پرسند اگر فرد مُلحدی کار نیک انجام دهد تکلیف او چیست؟ مثلاً اگر فردی خدای نکرده دین نداشته باشد اما با اختراع خود جامعه بشریت را از سختی نجات دهد چگونه به حساب او رسیدگی می‌شود؟
پاسخ در همین بیان نورانی امام سجاد(ع) نهفته است. مهم در اسلام و ملاک قبولی عمل، نیت هر فرد است. «اِنَّما یَتقَبّلُ الله مِنَ المُتَّقین؛ خدا تنها از پرهیزکاران می‌پذیرد(سوره مائده/ آیه 27)»؛ اگر فردی با نیت الهی دست به کاری بزند پاداش اخروی هم برای او منظور می‌شود و اگر نیت او کسب شهرت یا به اثبات رساندن توانمندی خود در به ثمر رساندن یک کار و نظایر آن باشد به نحو دیگری مورد محاسبه قرار می‌گیرد.
البته از آنجایی که برابر آیه هفتم سوره مبارکه زلزال «فَمَن یَعمَل مِثقالَ ذَرَّةٍ خَیراً یَرَهُ» ذره‌ای کار خیر هم انجام شود در دستگاه محاسبه الهی فراموش نمی‌شود، ممکن است در همین دنیا تسویه شود. مثلاً در روایات هست که فرعون به‌دلیل خوش‌برخوردی با مردم و باز بودن در اتاق محل حکومت، حدود 400 سال دیرتر به عذاب مبتلا شد. این هم یک نوع محاسبه است که خدای سبحان در همین دنیا کار را تمام می‌کند تا پاداش‌دهی به روز قیامت موکول نشود و در آن روز سراغ نیت بد و اعمال ناشایست بروند. این در حالی است که برای مؤمنان که نیت الهی دارند علاوه بر پاداش دنیوی، در قیامت نیز پاداش داده می‌شود.
طبیعی است که اگر نیت فردی فقط کسب دنیا باشد، برابر آیه 20 سوره مبارکه شوری در همین دنیا هم تسویه حساب می‌شود و از آخرت بی‎نصیب خواهد بود. «مَنْ كَانَ يُرِيدُ حَرْثَ الْآخِرَةِ نَزِدْ لَهُ فِي حَرْثِهِ وَمَنْ كَانَ يُرِيدُ حَرْثَ الدُّنْيَا نُؤْتِهِ مِنْهَا وَمَا لَهُ فِي الْآخِرَةِ مِنْ نَصِيبٍ؛ كسى كه كشت آخرت بخواهد براى وى در كشته‏‌اش مى‏‌افزاييم و كسى كه كشت اين دنيا را بخواهد به او از آن مى‏‌دهيم ولى در آخرت او را نصيبى نيست».
گاهی خدای سبحان با مرگ آسان، زندگی سرشار از رفاه و نظایر آن، در این دنیا تسویه‌حساب می‌فرماید و او که نیت الهی نداشته پس از این تسویه حساب باید در انتظار رسیدگی به اعمال ناشایست و نیت سوء خود در روز قیامت باشد.
به قلم محمد لطفی‌زاده، محصل علوم حوزوی
انتهای پیام
captcha