قرآن‌بسندگی، روایت‌بسندگی و عقل‌گرایی؛ سه جریان مقابل پیوند قرآن و سنت
کد خبر: 3843129
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۹
رئیس دانشکده علوم و معارف حدیث:

قرآن‌بسندگی، روایت‌بسندگی و عقل‌گرایی؛ سه جریان مقابل پیوند قرآن و سنت

گروه حوزه‌های علمیه ــ رئیس دانشکده علوم و معارف حدیث گفت: گروهی قرآن‌بسنده، گروهی هم مانند اخباری‌ها حدیث‌بسنده و برخی هم عقل‌گرا هستند و باید موضع خود را در مقابل این سه گروه به خصوص در تقویت معتقدان با هم بودن قرآن و سنت را روشن کنیم.

قرآن‌بسندگی، روایت‌بسندگی و عقل‌گرایی محض؛ سه جریان مقابل پیوند قرآن و سنتبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدکاظم طباطبایی، رئیس دانشکده علوم و معارف حدیث و عضو هیئت علمی مؤسسه دارالحدیث، امروز، ۲۷ شهریورماه، در مراسم رونمایی از درسنامه‌های علوم قرآن و حدیث که در دانشگاه آزاد اسلامی قم برگزار شد، گفت: مستشرقان در مورد اعتبار سنت نبوی و اهل بیت(ع) شبهاتی ایجاد کرده‌اند؛ از این رو نیاز به بحث سنت و اعتبار آن در کتب درسی بسیار مهم بوده و به همین دلیل در طرح‌نامه‌های درسی جدید به آن پرداخته شده است.
 
وی همچنین با اشاره به وجود نحله‌های مختلف فکری در مواجهه با قرآن و سنت، افزود: گروهی قرآن‌بسنده، گروهی هم مانند اخباری‌ها حدیث‌بسنده و برخی هم عقل‌گرا هستند و ما باید موضع خود را در مقابل این سه گروه به خصوص در تقویت معتقدان با هم بودن قرآن و سنت را روشن کنیم.

طباطبایی با بیان اینکه گستره سنت از موضوعات جدیدی است که مطرح شده و آن هم مورد توجه در این آثار است، تصریح کرد: پرداختن به منابع اهل سنت در تحقیق و تدریس لازم است، زیرا حتی اگر بخواهیم در حدیث شیعه هم تحقیق کنیم باید ویژگی‌های حدیث اهل سنت را بشناسیم ضمن اینکه یکسری مخاطبان اهل سنت هم داریم.
 
رئیس دانشکده علوم و معارف حدیث با بیان اینکه حدیث اهل سنت نسبت به آغاز کردن برخی مطالب جایگاه ویژه دارد، اظهار کرد: تفاوت میان ما و حدیث اهل سنت در بحث عدالت صحابه است و در این تولیدات مورد بحث قرار گرفته است.

طباطبایی با اشاره به کتاب رابطه قرآن و سنت، تصریح کرد: عرضه احادیث به قرآن و روایات تفسیری و روایات فضای صدور و روایات تفسیری و تأویلی در این کتاب مورد بحث قرار گرفته است.

عضو هیئت علمی مؤسسه دارالحدیث با بیان اینکه کار‌های زیادی در حوزه بنیادین در مسئله حدیث وجود دارد و نباید به وضع فعلی اکتفا شود، ادامه داد: چند سال بعد از تدریس این کتب ممکن است سؤالات و شبهات جدیدتری مطرح شود که نیاز است این کتب تجدید شود، بنابراین باب بحث بسته نیست.

انتهای پیام
captcha