عاشورا؛ منبع الهام‌بخش برای شعر حکمت
کد خبر: 3843274
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۷

عاشورا؛ منبع الهام‌بخش برای شعر حکمت

گروه فرهنگی ــ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: واقعه عاشورا یک منبع الهام‌بخشی برای شعر حکمت و نگاه ظریف حکیمانه شعراست.

عاشورا؛ منبع الهام‌بخش برای شعر حکمتبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، جعفر مروارید مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، روز گذشته 27 شهریورماه در مراسم پاسداشت روز شعر و ادب فارسی به مناسبت سالروز درگذشت شهریار که با حضور جمعی از شاعران آیینی استان برگزار شد، بیان کرد: با توجه به اینکه این روزها در فضای عاشورایی و در ایام سوگواری سید و سالار شهیدان هستیم و شعر آیینی و مناسکی نیز بهترین نمونه از طبع لطیف ایرانی است که در بستر معارف اسلامی در خراسان و در کنار بارگاه امام رضا(ع) به ثمر نشسته است. همواره واقعه عاشورا یک منبع الهام بخشی برای شعر حکمت و نگاه ظریف حکیمانه شعراست.

وی ادامه داد: امام حسین(ع) مظهر تجلی صفات الهی، عشق و حکمت بر روی زمین هستند. ایشان قیام خود را برای اصلاح وضعیت و امور امت اسلام دانستند. از این رو باید بیان کرد که نه تنها در شعر آیینی، بلکه در نگاه شاعران و شعرای خراسانی ما اصلاح‌گری، عنصر دائمی بوده است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی عنوان کرد: همواره جامعه‌ای که شعرای آن خاموش باشند، ناقدان آن سکوت کنند و مسئولیت اجتماعی کمرنگ شود، جامعه‌ای آرام است اما در آرامش گورستانی به سر می‌برد.

مروارید افزود: جامعه‌ای که زبان شعر خود را چه نقد و چه طنز به کار برند، جامعه عاشورایی و جامعه‌ای پیرو دین است و این خطه را که از دیرباز در کنار شعر آیینی، اجتماعی و سیاسی، نگاه فرهنگی وجود داشته را می‌توان جامعه پیرو اهل ‌بیت(ع) دانست.

نگاه رافتی نسبت به انسانیت و تمام خلقت
مروارید تاکید کرد: بنابراین ما در مشهد و کنار بارگاه امام رضا(ع) که معروف به امام رئوف و ضامن آهو هستند نیز باید یعنی نگاه رافت آمیزی را نه تنها به شیعیان و مسلمانان بلکه نسبت به انسانیت و تمام خلقت که همه مظهر خاوند بر روی زمین هستند داشته باشیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی تصریح کرد: این فرصتی که خراسان در این خطه پیدا کرده است، در کنار الهام‌بخشی این امام با این صفت و با این مدل و با توجه به مخاطبان جهانی که دارد می‎تواند تداوم نگاه شاعرانه را به عنوان یک نگاه بی‌بدیل توسعه دهد.

وی اظهار کرد: امیدوارم که با نگاه دقیق ناقدانه و تعهد که ما از قدیم در فضای شعر و ادب خراسان شاهد بودیم با حضور فعالان این عرصه و شورای سیاست‌گذاری شعر و ادب خراسان وجود داشته باشد.

مروارید بیان کرد: به همان اندازه که مشهد در این زمینه موثر است شهرستان‌های استان نیز هویت واحد شعر خراسان را تشکیل می‌دهند. از این رو نه تنها شهرستان‌های خراسان، خراسان بزرگ، افغانستان، تاجیکستان و به هر جایی که زبان فارسی، فرهنگ و تمدن فارسی توسعه پیدا می‌کند با کمک همه این افراد است و امیدواریم که این فداکاری‌هایی که امروزه وجود دارد و برگرفته از سنت عاشورایی است بتواند این کاروان را همانند گذشته به سرانجام مطلوبی برساند.

نقش انکارناپذیر شعر و ادب درتمدن اسلامی
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: در زمان کنونی در عرصه فرهنگ عمومی ما، در انتقال ارزش‌های ایرانی اسلامی از نسل گذشته به نسل امروز نقش شعر، ادبیات و زبان زیبایی شناسانه شعر، نقشی است که با هیچ ابزار و رسانه دیگری قابل جبران نیست.

وی ادامه داد: بسیاری از شعرا در کنار وصف طبیعت، مدح وضعیت و... نگاه مصلحانه خود را به حکما منتقل می‌کردند و شعرا کاری را می‌توانستند انجام دهند که فیلسوفان و حکیمان نمی‌توانستند انجام دهند و آن استفاده از زبان زیبایی‌شناسانه، تلمیح و غیرمستقیم بوده است. همچنین شاعران می‌توانستند با زبان خود وضعیت حکومتی زمانه خود را نیز بیان کنند.

مروارید عنوان کرد: در بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری نیز اگر بخواهد این بیانیه در یک گفتمان قالب در عرصه اجتماعی و فرهنگی وارد شود و انگیزه‌ای را برای حرکت جدید و موثر فراهم کند، باز هم شعر، فرهنگ و اصحاب هنر و ادب طلایه‌داران، سیاست‌گذاران و تبیین‌کنندگان این نکات اصلاحی خواهند بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: نگاه شعر نگاه یک تمدن کهن ایرانی است و این تمدن کهن ایرانی در کنار ارزش‌های اسلامی توانسته است رویدادها و صحنه‌های زیبایی‌آفرینی را خلق کند.

وی عنوان کرد: به نظر من در رویداد و راهپیمایی اربعین که یک اجتماع بزرگ مردمی در دنیا به شمار می‌رود، پیش از آنکه اجتماع مردمی باشد یک اجتماع انسانی است، یعنی در یک فرآیند راهپیمایی و قدم برداشتن از یک مسیری به مسیر دیگر است. در این قدم برداشتن گویی جدا از مذهب، دین و عقیده خویش با نگاه انسانی و فداکاری عمومی فرد به یک تحولی دروی دست پیدا می‌کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی عنوان کرد: در کنار این تحول به این نتیجه خواهد رسید که چگونه از خود بگذرد و به خدا برسد و چطور در این فداکاری از تمامی داشته‌های خود گذر کند که این از خودگذشتگی همان روح قیام امام حسین(ع) است و در اینجاست که فرد در این راهپیمایی به این فداکاری می‌رسد و تحولی در وجودش شکل می‌گیرد.

مروارید اظهار کرد: از این رو شعر و البته شعر آیینی و تمدن ما با این رویدادها و وقایع یک تمدن انسانی است. وقتی ما می‌گوییم پیام امام حسین(ع) پیام جهانی است و پیام شعر خراسان نیز جهانی است در واقع اشاره به این ارزش‌های انسانی پیش از حق، دین و آیینی دارد که انسان در دوران معاصر هنوز تشنه این ارزش‌هاست.

خراسان رضوی پیشرو در ثبت انجمن‌های شعر کشور
افشین تحفه گر، معاون هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در ادامه این نشست اظهار کرد: مفتخریم که خراسان رضوی اولین و تنها استانی است که بیشترین انجمن ثبت شده کشور را با آمار ۱۶۰ انجمن به خود اختصاص داده و این در حالی است که ۱۵۸ آنجمن ثبت شده را داراست.

وی افزود: البته ما انجمن‌های بسیاری در استان داریم اما هنوز فرصت ثبت این انجمن‌ها در سامانه شعر کشور فراهم نشده است.

تحفه‌گر عنوان کرد: همواره وسعت شعر و ادبیات استان و در پهنه شعری کشور به اندازه‌ای است که کشور به آن افتخار می‌کند. امروز گردشگری ادبی در خراسان مطرح می‌شود و اینکه بسیاری از علاقه‌مندان به ادبیات فارسی تلاش می‌کنند در یکی از جلسات شعری استان حضور پیدا کنند.
معاون هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی تصریح کرد: اخیرا رییس انجمن‌های شعر کشور در چند شهرستان و در انجمن‌های شهری ما حضور پیدا کردند و بازخورد خوبی خم از این محافل به وجود آمد.

وی عنوان کرد: حضور بیش از ۷۰۰ شاعر نامدار در استان فعالیت دارند. امید است از این دست برنامه‌ها که به مناسبت روز شهر و ادب فارسی که به بهانه بزرگداشت استاد شهریار که اشعارشان به زبان ترکی و فارسی و همچنین استفاده از اشعارشان به عنوان ضرب‌المثل به کار گرفته می‌شود؛ گرامی بداریم و برگزار کنیم.

تحفه‌گر تصریح کرد: امیدوارم در نیمه دوم سال اقدامات خوبی را که رییس حوزه شعر و ادب اداره‌کل فرهنگ و ارشاد استان تدارک دیده از این فضای فرهنگی که فراهم خواهد شد استفاده خواهیم کرد.

گفتنی است که در حاشیه این مراسم نیز از پیشکسوتان عرصه شعر آیینی مشهد و شهرستان‌های استان تقدیر شد و همچنین از پوستر جشنواره جام که در تربت جام برگزار خواهد شد، رونمایی به عمل آمد.

انتهای پیام

captcha