حضور جوانان در جامعة‌المصطفی(ص) را می‌توان معجزه قرن دانست
کد خبر: 3843362
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۲:۳۸

حضور جوانان در جامعة‌المصطفی(ص) را می‌توان معجزه قرن دانست

گروه معارف ــ رئیس جامعة‌المصطفی العالمیه مشهد گفت: شاید در ۵۰ سال گذشته چنین صحنه‌ای دور از تصور بود که هزاران جوان عاشق معارف اهل بیت(ع) در این مکان گرد هم جمع شوند، این اتفاق کوچکی نیست و آن را می‌توان به نوعی معجزه قرن دانست.

حضور جوانان در نهاد بین‌المللی المصطفی را می‌توان معجزه قرن دانستبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا صالح، رئیس جامعة‌المصطفی مشهد، روز گذشته، 28 شهریورماه در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید که با حضور جمعی از طلاب خواهر و برادر در حسینیه جامعه‌الحسین مشهد برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به آیه قرآن کریم که اشاره می‌کند به اینکه همواره شهدا زنده بوده و ناظر بر ما هستند، باید توجه داشت که ارواح مطهر آن‌ها با دیدن اینکه خون ریخته شده آن‌ها امروز به ثمر نشسته است و شما امروز پیام انقلاب اسلامی را دریافت کرده و رسالت و مجاهدت آن‌ها نیز نتیجه داده است، خوشحال خواهند شد. البته که رسالت ما نیز در این نهاد بین‌المللی آغاز این حرکت است.

وی بیان کرد: از این رو از شما انتظار می‌رود که این شاخصه‌ها را به کار گیرید و براساس آن‌ها حرکت کنید و همواره الگو‌پردازی که باید در جامعة‌المصطفی صورت گیرد به گونه‌ای باشد که در نهایت این پنج شاخصه به فضلا و طلاب منتقل شود.

رئیس جامعة‌المصطفی مشهد با اشاره به یکی از شاخصه‌های حوزه علمیه بیان کرد: همواره بعد ایمان، تقوا و تزکیه نفس از اولین ارکان حوزه علمیه است. همانگونه که در تمام آیات قرآن کریم به هر مناسبتی به این موضوعات بارها اشاره و آن‌ها را تکرار کرده است.

انسان خودساخته؛ هدف جامعة‌المصطفی

صالح بیان کرد: «انسان خودساخته» در واقع هدفی است که جامعة‌المصطفی به دنبال آن است و در نظر دارد هنگامیکه شما به کشور خود باز می‌گردید به یک انسان کامل تبدیل شده باشید. البته در اینجا منظور از انسان کامل، انسان کامل نسبی است، یعنی شما در بررسی که پس از خارج شدن از این مرکز از خودتان دارید به این نتیجه برسید که پس از گذراندن مراحل تحصیلی در این مرکز دچار تغییرات درونی شده‌اید.

وی بیان کرد: تمام قرآن کریم و اهدافی که خداوند از خلقت ما داشته و آن را در جای جای قرآن آورده است، در نهایت به تقوا ختم می‌شود و بارها به داشتن تقوای الهی نیز تأکید کرده است. این تقوای الهی به اندازه‌ای مهم و اساسی است که حتی امامت، مبدأ، معاد و همه اصول تربیتی نیز در ذیل این امر مهم قرار دارد.

رئیس جامعة‌المصطفی مشهد بیان کرد: از این رو اگر ما امروزه به جای اخلاق که در همه جا از آن صحبت به میان می‌آید، واژه تقوا را ترویج دهیم، نتیجه‌بخش خواهد بود، زیرا اخلاق نیز در ذیل این واژه قرار دارد و هنگامیکه از تقوا یاد شود قطعاً اخلاق را هم دربر خواهد گرفت.

ترس از خداوند

صالح بیان کرد: اینکه شما خدا را بالای سر خود بدانید این ترس نیز می‌تواند به عنوان یکی از ارکان حوزه علمیه به شمار رود. این شاخصه باید همواره در وجود شما شکل گیرد، زیرا هرکسی که شما را به عنوان عضوی از جامعة‌المصطفی بشناسد، تقوا را نیز در وجود شما پیدا می‌کند.

وی بیان کرد: اولین شاخصه ترس از خداوند، شناخت خداوند است و اگر کسی خداوند را به خوبی بشناسد، قطعاً این ترس هم به نسبت افزایش پیدا خواهد کرد و ما هر اندازه که در جهت شناخت خداوند گام برداریم، باز هم کم است. امام حسین(ع) نیز در این راستا فرموده‌اند که هیچ گروهی در روز قیامت در امان نیستند، به جز آن دسته از افرادی که در این دنیا از خدا بترسند.

رئیس جامعة‌المصطفی مشهد اظهار کرد: اگر این خوف وجود داشته باشد همین خوف خود به تنهایی می‌تواند، تقوای الهی را به همراه داشته باشد و فرد را از گناه باز ‌دارد و قلب فرد را با انجام گناه می‌لرزاند. در این خصوص نیز امام خمینی(ره) فرمودند که علم اگر برای خدا نباشد، حتی اگر علم توحید هم باشد علم اکبر است. چون آن علم، تکبری را در وجود فرد ایجاد می‌کند و به جای آنکه راهی را باز کند راهی را نیز می‌بندد.

صالح با اشاره به بعد علمی که جامعة‌المصطفی از آن برخوردار است، تاکید کرد: همواره بعد علمی مجموعه جامعة‌المصطفی به عنوان یک نهاد علمی وظیفه سنگینی را بر دوش دارد. از این رو شما باید در رشته‌ای که تحصیل می‌کنید علاوه بر مطالعه دروس رشته‌ای خود به مطالعه عمیق کتاب‌های مرتبط با رشته خود نیز بپردازید، زیرا در این صورت شما پس از دو و یا سه سال مطالعه پی در پی صاحب نظر خواهید شد.

وی تأکید کرد: در واقع این دروس رشته‌ای شما تمام آنچه را که شما باید بدانید را بیان نکرده و تنها مسیر درست را به شما نشان داده و شما باید با پشتکار و برنامه‌ریزی مطالعاتی خود، از این فرصت‌ها استفاده کنید.

رئیس جامعة‌المصطفی مشهد ابراز امیدواری کرد و گفت: امید است که در سال تحصیلی جدید حرکت معنوی، علمی و با نشاطی که از حوزه‌های علمیه انتظار می‌رود را شاهد باشیم.

انتهای پیام

captcha