اسلام‌هراسی ترامپ و نقش مسلمانان در انتخابات آتی آمریکا
کد خبر: 3843470
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۴

اسلام‌هراسی ترامپ و نقش مسلمانان در انتخابات آتی آمریکا

گروه بین‌الملل ــ هرچند دونالد ترامپ در سیاست‌های انتخاباتی خود مسلمانان را به عنوان آخرین اولویت تلقی‌ می‌کند، اما آمارها نشان می‌دهد که مسلمانان در ادوار مختلف نقش اساسی در انتخابات آمریکا داشته‌اند.

به گزارش ایکنا؛ انتخابات ریاست جمهوری سال آینده آمریکا را می‌توان به عنوان بزرگترین انتخابات سیاسی در سطح بین‌المللی تلقی کرد. به نظر می‌رسد که با توجه به حساسیت‌های ایجاد شده در مورد دونالد ترامپ و عملکرد وی در عرصه جهانی این انتخابات از اهمیت زیادی برای همه کشورهای جهان برخوردار است.

در داخل آمریکا و در صحنه سیاست داخلی این کشور هم مسائل مختلفی در مناظرات و نظرسنجی‌های انتخاباتی مطرح می‌شود که مشکلات مختلف نژادی، قومی و مذهبی از مهمترین موضوعات اجتماعی در کنار مسائل دیگر مانند مالیات‌ها و نظام بهداشتی در این کشور به حساب می‌آیند.

به طور کلی نقش اقلیت‌های قومی و نژادی در انتخابات آمریکا، به عنوان سرزمین مهاجران و ملیت‌های مختلف، در صحنه سیاست داخلی و خارجی این کشور از اهمیت بسیاری برخوردار است. لابی‌های گوناگونی از سوی اقوام و مذاهب مختلف در عرصه سیاست آمریکا تشکیل می شود که گاه از نظر تأثیرگذاری اهمیتی فراتر از نمایندگان پارلمان و مجلس سنای این کشور دارند. از مهمترین لابی‌های آمریکا می‌توان به کمیته یهودیان آمریکا (American Jewish Committee) موسوم به AJC، کمیته ملی ارامنه آمریکا (The Armenian National Committee of America) و لابی آمریکاییان کوبایی تبار (Cuban-American lobby) اشاره کرد.

اما جمعیت مسلمانان آمریکا که در آمار های جمعیتی این کشور تعداد آنها تا مرز 9 میلیون نفر هم ذکر شده به طور کلی فاقد یک لابی منسجم که شامل تمام مسلمانان این کشور شود، هستند. بزرگترین لابی و انجمن مسلمانان آمریکا تنها شامل لابی اعراب آمریکایی است که بیشترین دغدغه خود را، روابط آمریکا و کشورهای عربی و نه مسلمانان آمریکا می‌داند.

عملکرد دونالد ترامپ که به عنوان نامزد جمهوری خواهان در سال 2016، به پیروزی رسید به قدری با همتایان گذشته خود در مورد مسائل بین‌المللی متفاوت بوده که عده‌ای عقیده دارند که ترامپ علی‌رغم اینکه نامزد جمهوری خواهان بوده اما نماینده جریان سومی در سیاست داخلی آمریکا محسوب می‌شود که نمونه‌های مشابه آن را در کشورهای دیگر مانند برزیل، بریتانیا، فیلیپین و برخی دیگر از کشورهای اروپایی می‌توان دید.

یکی از مسائلی که از همان دوران تبلیغات ریاست جمهوری در سال 2016، ترامپ در مورد آن نظرات جنجالی خود را اعلام کرد مباحث مرتبط با حقوق اقلیت‌های نژادی و دینی در آمریکا بود. ترامپ در تبلیغات ریاست جمهوری خود و بعد از رسیدن به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده همواره نگاه به شدت منفی و یکطرفه ای نسبت به اقلیت‌های قومی و نژادی آمریکا به خصوص مسلمانان داشته است و اوج این اقدامات را می توان در دستور ممنوعیت ورود اتباع برخی از کشورهای مسلمان به این کشور دید؛ اقدامی که به شدت مورد انتقاد حقوق‌دانان و فعالان حقوق بشری قرار گرفت.
 
رویکرد ترامپ نسبت به مسلمانان

البته سابقه دونالد ترامپ نشان می دهد که اظهارات اسلام‌هراسانه وی، تنها به دوران ریاست جمهوری محدود نبوده و ترامپ سابقه طولانی از اسلام‌هراسی را نشان داده است. براساس آمار تحقیقاتی دانشگاه جورج تاون (Georgetown University) ترامپ در بازه زمانی 2010 تا آوریل 2018، حداقل 86 بار اظهاراتی تنفر آمیز نسبت به اسلام و مسلمانان داشته است.

برای مثال، در سال 2011 و در جریان مصاحبه‌ای تلویزیونی با شبکه فاکس نیوز، ترامپ در پاسخ به سؤالی در مورد اینکه آیا مسلمانان مشکل ساز هستند، گفت: کاملا. منظور من این است که من سوئدی ها را نمی بینم که مرکز تجارت جهانی را ویران می کنند. یک مشکل به اسم مسلمان در جهان وجود دارد و من و شما این را می‌دانیم.
 
اسلام‌هراسی ترامپ و نقش مسلمانان در انتخابات آتی آمریکا

در ماه مِی سال 2015  و در حالی که ترامپ در حال آماده شدن برای آغاز کمپین انتخاباتی خود بود، در اجلاس اقدام عملی امنیت ملی آیووا (Iowa National Security Action Summit) حضور یافت. در آنجا یكی از حضار از وی سؤال كرد كه «برجسته ترین دروغ تبلیغاتی كه به خورد مردم آمریكا در رابطه با امنیت ملی داده شده چیست؟». پاسخ ترامپ اشاره به مهاجرت بود. ترامپ گفت: «مسلمانان می‌توانند وارد شوند اما افراد دیگر نمی توانند؛ مسیحیان نمی توانند وارد این کشور شوند اما مسلمانان می توانند. چیزی از پائین در حال بالا آمدن است... مسلمانان در معرض خطر نیستند بلکه مسیحیان هستند.»

در واقع می‌توان گفت که همگن‌سازی سیستماتیک مبتنی بر نژاد، مذهب، قومیت و پیش زمینه‌های اقتصادی ــ اجتماعی از سوی ترامپ، خطر بزرگی برای گفتمان سیاسی و مدنی آمریکا ایجاد کرده است. کلیشه‌هایی که از ابتدا برای تروریست‌های یازده سپتامبر ساخته شده، به دلیل همگن‌سازی مبتنی بر نژاد و دین، برای کلیه مسلمانان آمریکایی گسترش می‌یابد که حتی به نمایندگان کنگره مانند نماینده ایلهان عمر (نماینده دموکرات ایالت مینه‌سوتا) هم رسیده است. مسلمانان آمریکایی همچنان گرفتار حملات نژادپرستانه رسانه‌ها و سیاستمداران هستند.

بعد از به قدرت رسیدن ترامپ، علاوه بر قانون منع ورود مسلمانان به آمریکا، مسلمانان این کشور هم با محدودیت‌ها و فشار های نظارتی بیشتری رو به رو بوده‌اند. علاوه بر این، انتشار اخبار گوناگون در مورد حملات نفرت گرایانه به مسلمانان و مراکز اسلامی در آمریکا از زمان به قدرت رسیدن ترامپ بیشتر شده است.
 
نقش مسلمانان در انتخابات آمریکا

با این همه مسلمانان نیز به مانند سایر اقلیت های آمریکایی نقش اساسی در انتخابات دارند. نمونه بارز آن را می‌توان در انتخابات میان دوره‌ای سال گذشته دید. 80 درصد از رأی دهندگان مسلمان در سال 2018 به دموکرات‌ها و 17 درصد به جمهوری خواهان رأی دادند. مثال مهمتر از تأثیر مسلمانان را می توان در انتخاب جرج دبلیو بوش دید. در انتخابات ریاست جمهوری سال 2000، رأی دهندگان مسلمان در فلوریدا به جورج دبلیو بوش برای پیروزی در انتخابات کمک کردند که توانست تنها با 537 رأی بیشتر برنده شد.

در واقعیت، رأی جامعه مسلمانان امریکا به شدت متنوع است. مسلمانان آمریكایی از بیش از 90 كشور و از هفت قاره، از جمله مسلمانان آمریكایی آفریقایی تبار كه دومین جمعیت بزرگ مسلمانان در آمریكا را دارند، تشکیل شده‌اند. اکثریت قریب به اتفاق رأی دهندگان مسلمان طیف گسترده‌ای از موقعیت اقتصادی ــ اجتماعی و نژادی دارند و در اولویت های رأی گیری و ترازهای سیاسی فوق العاده متنوع هستند.

شاید بهترین نظر و دیدگاه درباره انتخابات ریاست جمهوری 2020 از زبان غزالا سلام (Ghazala Salam) فعال اسلامگرای آمریکایی گفته شده است: زمان آن فرا رسیده که رأی دهندگان مسلمان آمریکایی از ابزار دموکراسی نه فقط در صندوق های رأی، بلکه رسانه‌ها، انجمن‌های عمومی و شبکه‌های اجتماعی استفاده کنند تا اطمینان حاصل شود که صدای آنها شنیده شده و مورد توجه قرار می گیرد. چیزی که به نظر می‌رسد دونالد ترامپ آن را در اولویت خود قرار نداده است.

یادداشت از محمد حسن گودرزی

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha