عدم مذاکره راه موفقیت راهبرد فشار حداکثری را ناکام می‌گذارد/ پایان جنگ؛ بهترین راهکار عربستان در یمن
کد خبر: 3843474
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۵
منصور حقیقت‌پور:

عدم مذاکره راه موفقیت راهبرد فشار حداکثری را ناکام می‌گذارد/ پایان جنگ؛ بهترین راهکار عربستان در یمن

گروه سیاسی ــ مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به یکصدایی حاکم بر کشور در زمینه عدم مذاکره با آمریکا گفت: اگر در این وضعیت جمهوری اسلامی تن به مذاکره دهد این علامتی به آمریکایی‌‌ها مبنی بر موفق بودن سیاست فشار حداکثری است و در آن زمان آنها در میز مذاکره نه تنها امتیازی نمی‌دهند بلکه باز هم به دنبال تشدید فشار برای گرفتن امتیازات بیشتر هستند، لذا عدم مذاکره در حقیقت بستن باب رسیدن آمریکایی‌ها به موفقیت از طریق فشار حداکثری است.

منصور حقیقت‌پور، مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره وجود هم‌صدایی در ایران در عدم مذاکره با آمریکا به ویژه به با تأکید اخیر رهبر معظم انقلاب از یک‌سو و سخنان متناقض ترامپ درباره مذاکره با ایران گفت: مواضع جمهوری اسلامی ایران آمریکایی‌ها را دچار سردرگمی کرده است و واقعاً آشفته عمل می‌کنند. نقطه قوت جمهوری اسلامی ایران همین است که با شناخت کامل از دولت ترامپ به یک موضع ثابت محکم رسیده و این به دلیل عدم صداقت آمریکایی‌هاست و دلیلی ندارد مجددا با آن‌ها مذاکره کرد.

یکصدایی نظام در عدم مذاکره و آشفتگی موضع‌گیری در آمریکا

وی ادامه داد: همه ارکان نظام از جمله وزارت امور خارجه و شورای عالی امنیت ملی در این خط عدم مذاکره حرکت می‌کنند و آنقدر بر این موضع پافشاری می‌کنیم تا آمریکایی‌ها مجبور به تغییر رفتار شوند. اگر این تغییر رفتار در آمریکایی‌ها مشاهده شد و به برجام برگشتند و از عملکرد گذشته خود پشیمان شدند آن زمان اگر منافع ملی ایجاب کند می‌توان صحبت‌هایی را با آمریکایی‌ها در قالب 1+5 انجام داد والا در شرایطی که آن‌ها هر روز بر فشارهای خود می‌افزایند به تعبیر مقام معظم رهبری مذاکره با امریکا مانند سم مهلک است.

حقیقت‌پور درباره تبعات پذیرش مذاکره زیر فشار حداکثری دشمن گفت: تصور غلط آمریکایی‌ها این است که جمهوری اسلامی و ملت ایران با فشار حداکثری به زانو در می‌آیند اما تجربه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و سال‌های اخیر نشان داده ملت بزرگ ایران اهل مقاومت و مبارزه هستند و در این راستا هم پایداری خواهند کرد.

مشاور رئیس مجلس ابراز کرد: آمریکایی‌ها درحال وارد آوردن فشار زیاد به خودشان هستند، چون از تحریم‌ها و فشارهای قبلی به ایران به نتیجه مدنظر خود که تغییر رفتار ایران و نشستن ایران پای میز مذاکره است، نرسیده‌اند و لذا افزودن بر میزان تحریم‌ها به این شکل کارکرد خود را از دست خواهد داد.

وی با بیان اینکه امروز قوه عاقله دولت آمریکا از کار افتاده، گفت: آنها قدرت تشخیص خود را از دست داده‌اند و این به خاطر ضرباتی است که انقلاب اسلامی در چهل سال گذشته به آن‌ها وارد کرده و آن‌ها امروز دچار سرگردانی در اتخاذ تصمیم و تعیین راهبرد مقابله با مقاومت ایران شده‌اند.

عدم مذاکره برای بستن باب موفقیت از مسیر فشار حداکثری

حقیقت‌پور اضافه کرد: مقاومت امروز جمهوری اسلامی ایران مقاومت مثبت و فعال است و صرفاً دفاعی نیست، تا به امروز هم جواب داده است به نوعی که جمهوری اسلامی ایران را به پایگاه مقاومت سیاسی علیه آمریکا و مجموعه زورمداران عالم تبدیل کرده است.

مشاور رئیس مجلس تصریح کرد: لذا اگر در این وضعیت جمهوری اسلامی گزینه مقاومت را کنار بگذارد و تن به مذاکره دهد این علامتی به آمریکایی‌‌ها مبنی بر موفق بودن سیاست فشار حداکثری علیه ایران است و در آن زمان آ‌ن‌ها در میز مذاکره نه تنها امتیازی نمی‌دهند بلکه باز هم به دنبال تشدید فشار برای گرفتن امتیازات بیشتر از ایران هستند و لذا عدم مذاکره در حقیقت بستن باب رسیدن آمریکایی‌ها به موفقیت از طریق فشار حداکثری است.

سعودی‌ها به جای فرافکنی شکست در یمن را بپذیرند

حقیقت‌پور درباره شکست حیثیتی آمریکا و عربستان در جریان حمله پهپادی انصارالله یمن و تلاش برای فرافکنی و اتهام‌زنی به ایران به عنوان عامل این حمله گفت: اینها به دلیل عدم فهم درست از منطقه و محور مقاومت  دچار خطای تحلیل شده‌اند. جمهوری اسلامی ایران وقتی پهپاد جاسوسی آمریکا را ساقط کرد با شجاعت آن را اعلام کرد و اگر در جای دیگری نیز اقدامی کند آن را اعلام خواهد کرد. از طرفی جمهوری اسلامی ایران اگر بخواهد چنین عملیاتی انجام دهد اینگونه عمل نمی‌کند و عربستان سعودی را به سرزمین سوخته تبدیل می‌کند.

وی اظهار کرد: کاملاً واضح است که ایران این حمله را انجام نداده و انصارالله دست به این عملیات زده و همین باعث سرافکندگی سعودی‌ها و آمریکایی‌ها شده که با وجود تسلیحات پیشرفته میلیاردی نتوانسته‌اند جلوی این حمله را بگیرند و به همین جهت سیاست غبارآلودکردن فضای منطقه، اتهام‌زنی و فریبکاری را در پیش گرفته‌اند.

مشاور رئیس مجلس این حمله پهپادی را نتیجه زورگویی‌ها، جنایات و کشتار پنجساله سعودی‌ها در یمن خواند و گفت: مقاومت یمن امروز یاد گرفته‌ که چگونه از خودش دفاع کند و این خلاف تصور سعودی‌ها در خصوص به زانو درآمدن ملت یمن در عرض یکی دوهفته بود. حال آیا منتسب کردن این حمله به ایران مشکلی امروز سعودی‌ها را حل می‌کند و معادله جنگ را به نفع آنها تغییر می‌دهد؟ بهترین راهکار این است که واقعیت‌ها را بپذیرند و جنگ و جنایت علیه مردم مظلوم و مقاوم یمن را پایان دهند تا دچار خساراتی بیشتر از این نشوند.

گفت‌وگو از مهدی مخبری 

انتهای پیام

captcha