ضرورت اداره داروخانه‌ها به شکل شرکت تعاونی
کد خبر: 3843652
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۵
شانه‌ساز بیان کرد:

ضرورت اداره داروخانه‌ها به شکل شرکت تعاونی

گروه سلامت ــ رئیس سازمان غذا و دارو از تدوین قانون جدیدی برای تأسیس داروخانه‌های مشترک بین چند داروساز و عدم حضور سرمایه‌گذارانی که سود مالی را بر خدمات دارویی ترجیح می‌دهند، خبر داد.

تأسیس داروخانه‌های مشترک / برخورد با فساد در حوزه دارو بدون اغماض استبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ محمدرضا شانه‌ساز، رئیس سازمان غذا و دارو امروز، 30 شهریورماه،‌ با حضور در نشستی خبری، ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس، گفت: مجاهدت روز‌های دفاع مقدس و ایثارگری‌هایی که در آن زمان انجام شد، رشد روحیه خودباوری در کشور را به دنبال داشت، به طوری که یکی از ثمرات آن را امروز در رشد صنعت دارویی مشاهده می‌کنیم.

وی با بیان اینکه در صنعت داروسازی تلاش داریم تا با پوشش بیمه‌ای بیشتر به مردم خدمت کنیم، گفت: صنایع دارویی کشور در زمینه برندینگ و مارکتینگ بسیار ضعیف عمل کرده و هزینه‌ای انجام نمی‌دهند. این مشکلی برای صادرات و معضلی برای صنعت دارویی کشور شده است چنانکه نه مردم و نه حتی پزشکان کشور با توانمندی صنایع دارویی کشور آشنایی ندارند و علی‌رغم کیفیت داروی ایرانی، روی به داروی خارجی می‌آورند.

شانه‌ساز با بیان اینکه صنعت دارویی کشور توانسته به شعار اقتصاد مقاومتی جامه عمل بپوشاند، تصریح کرد: ما امروزه علاوه بر دارو‌های معمولی در حوزه نانوتکنولوژی و بیوتکنولوژی، سلول درمانی و .. حرف‌های زیادی برای گفتن داریم؛ از سوی دیگر امروزه رونمایی در حوزه دارو‌های جدید به یک اتفاق روزانه در کشور تبدیل شده است؛ این توان کمی نیست و نشان می‌دهد دانشگاه‌های علوم پزشکی و دانشکده‌های داروسازی با شرکت‌های دارویی ارتباط سازمان‌دهی شده رو‌ به‌ رشدی دارند و می‌توانند داروسازی کشور را متحول کنند.

وی با بیان اینکه ایران از نعمت منابع معدنی و نفتی بسیاری برخوردار است، گفت: ما امروزه در تولید مواد اولیه دارو به جایگاه خوبی رسیده‌ایم، نیمی از مواد اولیه مورد نیاز در صنعت دارویی در داخل تولید می‌شود، با همکاری شرکت‌ها و صنایع معدنی و پتروشیمی و شیمیایی، ایران می‌تواند به قطب تولید مواد اولیه دارویی در کشور تبدیل شود.

 داروسازان جوان به دلیل نداشتن تجربه در دام افراد سرمایه‌داری می‌افتند که سود مالی برای آن‌ها ارجحیت داشته و هدفی غیر از ارائه خدمت به مردم دارند
شانه‌ساز با اشاره به اهمیت سلامت و ایمنی دارو، بیان کرد: امروز یکی از پیشرفته‌ترین آزمایشگاه‌های مرجع کنترل مواد غذایی و دارویی در کشور را دارا هستیم و در کنار آن نیز آزمایشگاه‌های پیشرفته دیگری در خدمت غذا و داروی کشور است. از خدمات آزمایشگاه‌های همکار برای ایمنی بخشی و سلامت مواد غذایی و دارویی نیز استفاده می‌کنیم.

رئیس سازمان غذا و دارو در ادامه با اشاره به فعالیت ۱۳ هزار داروخانه در کشور اظهار کرد: این داروخانه‌ها با کمترین حمایت، بیشترین سرویس را به مردم ارائه می‌دهند، از سوی دیگر برخی از مناطق کم برخوردار نیز از سرویس داروخانه‌ها محروم هستند؛  باید راهکاری را در خصوص تأسیس داروخانه‌ در این مناطق داشته باشیم.

شانه‌ساز ادامه داد: یکی از مشکلات در حوزه داروخانه‌ها مربوط به داروسازان جوان است؛ این افراد به دلیل نداشتن تجربه در دام افراد سرمایه‌داری می‌افتند که سود مالی برای آن‌ها ارجحیت داشته و هدفی غیر از ارائه خدمت به مردم دارند؛ این امر موجب می‌شود تا گاهی پرونده‌های قضایی  تشکیل و قاضی علی‌رغم میل باطنی برای این داروسازان جوان احکامی را صادر کند.

وی افزود: در حال طراحی ساز و کاری هستیم تا بتوان داروخانه مشترک با همکاری چند داروساز تأسیس شود، گام‌های اولیه این کار برداشته شده و امیدواریم بخش‌نامه آن‌هم تا پایان سال آماده و ابلاغ شود. این اقدام منافعی، چون هم‌افزایی سرمایه‌ها و اشتغال تعداد بیشتری داروساز را به دنبال دارد و نیاز داروسازان به همکاری با افراد سرمایه‌گذار نیز کمتر می‌شود. امیدواریم در آینده شاهد آن باشیم که داروخانه‌ها هم مانند یک شرکت تعاونی و سهامی اداره شوند و بیش از یک مؤسس داشته باشند. این اقدام می‌تواند تحولی را در داروخانه‌ها ایجاد کند.

رئیس سازمان غذا و دارو در ادامه در رابطه با وضعیت پرونده‌های فساد دارویی کشور نیز گفت: در حال حاضر دولت به این نتیجه رسیده است که باید نظارت بیشتری در این حوزه انجام دهد. در رابطه با پرونده‌های مطرح شده با پیگیری‌های انجام شده مشخص شد تعدادی از آن‌ها صحت نداشته و تعداد دیگری نیز بررسی شد، امیدواریم با سامانه‌هایی، چون «تی‌تک» ورود، خروج و ارز اختصاص داده شده به دارو و... مورد نظارت دقیق قرار گیرد. با افرادی که در این حوزه تخلف می‌کنند بدون هیچ اغماضی، برخورد می‌شود و زیان‌هایی که به بیت‌المال وارد شده است را جبران می‌کنیم.

شانه‌ساز همچنین در رابطه با تأمین ارز لازم برای داروی مورد نیاز کشور نیز گفت: علی‌رغم همه فشار‌هایی که بر کشور و بانک مرکزی وارد شده است، ارز مورد نیاز دارو تأمین شده و با مشکل خاصی در این حوزه روبرو نیستیم و خوشبختانه ارز مورد نیاز با همکاری بانک مرکزی تأمین می‌شود.

وی همچنین با تأکید بر لزوم وارد شدن به حوزه صادرات دارو با اشاره به برگزاری پنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی دارو و صنایع وابسته «ایران‌فارما» نیز گفت: برگزاری این نمایشگاه حرکتی بسیار خوب و رو به رشد است، چنانکه در حال حاضر مرجعیت منطقه‌ای و بین‌المللی پیدا کرده است.

غلامحسین مهرعلیان، مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو نیز در این نشست با اشاره به برگزاری پنجمین نمایشگاه بین‌المللی ایران‌فارما اظهار کرد: اگر بخواهیم منصفانه یک رویدادی را آنالیز کنیم، باید توجه داشت که این رویداد در چه زمانی برگزار می‌شود، در حال حاضر یکی از سخت‌ترین زمان‌هایی است که بر کشور تحمیل شده است. علی رغم این شرایط پنجمین نمایشگاه دارو و صنایع وابسته برگزار می‌شود.

وی افزود: این نمایشگاه یک رویکرد صادرات محور داشته و بهترین وجه صنعت دارویی کشور را معرفی می‌کند. امیدواریم این نمایشگاه که جنبه بین‌المللی هم دارد به گونه‌ای تأثیرگذار باشد که صنعت دارویی کشور به یکی از منابع ارزی کشور تبدیل شود.
 
احمد شیبانی، رئیس هیئت مدیره سندیکای صاحبان صنایع دارویی کشور نیز در این نشست با اشاره به برگزاری پنجمین نمایشگاه بین‌المللی دارو و صنایع وابسته اظهار کرد: این نمایشگاه قرار است دوم‌مهرماه در فضایی بالغ بر ۴۳ هزار مترمربع و با حضور بیش از ۵۰۰ شرکت در حوزه صنایع دارویی در مصلی امام خمینی (ره)، برگزار شود.

در نمایشگاه ایران‌فارما برای اولین بار کارگاه‌های تخصصی با امتیاز بازآموزی برگزار می‌شود. ضمن اینکه مجموعه حرم امام خمینی(ره) نیز برای اسکان دانشجویان شهرستانی در نظر گرفته شده است
شیبانی بیان کرد: با توجه به تحریم‌هایی که آمریکا بر علیه ایران وضع کرده است، برگزاری این نمایشگاه حسن بزرگی است و امیدواریم مردم نیز از آن بهره ببرند.
 
وی با تأکید بر لزوم اطلاع‌رسانی تحولات مثبت دارو در کشور گفت: دارو یک کالای تخصصی است که اطلاعات کمی حول و حوش آن منتشر می‌شود. علی رغم تحریم‌ها در این مدت اتفاق‌های مثبت در این حوزه کم نبوده و باید برای امید دادن به جامعه این اخبار توسط رسانه‌ها منتشر شود. یکی از این اتفاق‌های مثبت حضور ۱۵۰ شرکت خارجی در نمایشگاه ایران‌فارما است.

رئیس هیئت مدیره سندیکای صاحبان صنایع دارویی با بیان اینکه شعار امسال رونق تولید است، گفت: شرکت‌های تولید کننده، توزیع کننده، مواد اولیه، تجهیزات دارو، دارو‌های نوترکیب، هایتک، شرکت‌های داروی گیاهی، داروی مکمل و شرکت‌های نگهداری دارو نیز در این نمایشگاه حضور دارند.

وی با اشاره به حضور بیش از سه هزار دانشجو و ۳۰ هزار داروساز و اساتید داروسازی در نمایشگاه گفت: در این نمایشگاه برای اولین بار کارگاه‌های تخصصی با امتیاز بازآموزی برگزار می‌شود. ضمن اینکه مجموعه حرم امام خمینی(ره) نیز برای اسکان دانشجویان شهرستانی در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام
captcha