93 درصد مردم خواستار شفافیت آرای نمایندگان مجلس شدند!
کد خبر: 3843681
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۲
در نظر سنجی برنامه مناظره؛

93 درصد مردم خواستار شفافیت آرای نمایندگان مجلس شدند!

محمدقسیم عثمانی گفت: وقتی رأی علنی می‌شود اولین اثر در دستگاه اجرایی است، اگر رأی علنی باشد، حریت و حفظ منافع مردم در خیلی از موارد امکان‌پذیر نیست.

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام ذوالنور، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در برنامه این هفته مناظره گفت: مخالفین طرح به دنبال فرافکنی هستند! بیش از یک سال است که مجلس تعطیل است!/ عثمانی : طرح شفافیت انتخابات مجلس به دنبال تفتیش عقاید نمایندگان است!!/ برزگر: حقوق دریافتی بنده از مجلس 8 میلیون و 113 هزار است! شفافیت آراء نمایندگان مجلس فوریت ندارد!
ماده 118آئین نامه مجلس با روح قانون اساسی منافات دارد!
محمدحسین فرهنگی در سه دقیقه صحبت های اولیه خود گفت: در بحث شفافیت آرا جزو موافقان هستم اما باید این طرح به صورت کارشناسانه بررسی شود نه به صورت احساسی و باید نظر مخالفین این طرح نیز بررسی شود. در اصل 69 قانون اساسی مجلس و نمایندگان باید جلوی چشم مردم باشند و باید جلسات پخش شود اما در ماده 118 آیین نامه داخلی مجلس، اصل بر علنی نبودن اظهارات و آرا و در موضوعات مختلف است که به نظر میرسد خیلی با روح قانون اساسی یکی نیست.
برزگر: مجلس با دو فوریت شفافیت آراء مخالفت کرد نه با اصل موضوع!!
شهروز برزگر در صحبتهای ابتدایی خود گفت : هیچ کس مخالف بحث اصلاح قانون آیین نامه مجلس که بر اساس شفافیت آراء نیست. اما تغییر آیین نامه باید با کارشناسی اتفاق بیفتد .بحث شفافیت آرا خیلی قبل هم اعلام شده بود و قوانینی که در مجلس اعلام می شود همه و همه مقدم بر دیگریست. نمایندگان با شفافیت مشکلی ندارند اما اختلاف ما بر سر دو فوریت است!!
ذوالنور: اگر نماینده ها بی خاصیت اند به این دلیل است که مورد بررسی قرار نمی گیرند!!
مجتبی ذوالنور نماینده قم در مقدمه بحث چنین عنوان کرد که : نمایندگان مجلس وکیل مردم هستند و مردم نیز به عنوان موکلان یاد میشوند. کار و وظیفه وکیل تامین و حفظ موکل است.مردم از کجا باید بدانند که نماینده ها منافعشان را تامین کردند؟نماینده رای می دهد یا خیر ؟ مردم باید بدانند رای مثبت بوده یا خیر. این مردم هستند که ذی نفعان رای هستند، چرا فوریت ندارد؟ اگر بدانند مردم و رسانه ها پیگیر آرا هستند طرح را حتما مطالعه میکنند. اگر نماینده ها بی خاصیت هستند به این خاطر است که مورد بررسی قرار نمیگیرند.
عثمانی: چرا طرح شفافیت 5 ماه قبل از انتخابات مطرح شد!!؟ طراحان طرح به دنبال تفتیش عقاید نمایندگان مجلس هستند!! ممکن است مراجع ناظر بر انتخابات از رای نمایندگان برای رد صلاحیت آنها استفاده کنند!
قسیم عثمانی درباره مخالفتش با طرح شفافیت گفت : چرا مطرح شدن این طرح باید 5 ماه قبل از انتخابات اتفاق بیفتد ؟ تفتیش عقیده ممنوع است. رأیی که توسط نماینده ها داده می شود بر اساس فهم از منافع ملی و مردم داده میشود و نباید نماینده به خاطر رای خود مورد بازخواست قرار بگیرد. این طرح فوریت ندارد. شورای نگهبان به اگر این طرح ابهام و اشکال محتوایی نداشته باشد هیچ اشکالی ندارد اما در کل بنده مخالف هستم . ممکن است مراجع ناظر بر انتخابات از رای نمایندگان برای رد صلاحیت آنها استفاده کنند!
برزگر: مقدمه شفافیت آراء حزبی شدن انتخابات است! چرا نمایندگانی که موافق شفافیت آراء هستند با حزبی شدن و استانی شدن مخالف اند؟!
شهروز برزگر در ادامه صحبتهای خود افزود : وقتی طرحی وارد مجلس می شود همه کارشناسی شده و ساعتها چکش کاری میشود که نماینده بتوانند رای بدهند، اما دلیل شرکت نکردن نماینده ها در 98 درصد طرحها این است که میدانند دولت و کمیسیون مخالف است و قطعا رای نمی آورد. مقدمه شفافیت آرا حزبی شدن انتخابات است. ما همه موافق شفافیت هستیم اما باید مقدمات را قبول کنیم. چرا نمایندگانی که موافق شفافیت آراء هستند با حزبی شدن و استانی شدن مخالف اند؟!
فرهنگی: شفافیت مقدمه حزبی شدن است نه بر عکس!
فرهنگی با تائید طرح شفافیت عنوان کرد : شفافیت مقدمه حزبی شدن است کسی که شفافیت را رد می کند باید حزبی شدن را هم رد کند. در بعضی موارد شفافیت باعث فشار میشود ، درست است، ولی راه آن رای ندادن نیست. نمایندگان باید در برخی موارد برای مردم، فشارها را تحمل کنند!
ذالنور: بیش از یک سال است که مجلس تعطیل است! مجلس خاصیت خود را از دست داده است!
مجتبی ذوالنور در واکنش به صحبتهای بخش اول عثمانی نماینده مردم بوکان گفت : تفتیش عقاید در حوزه فعالیت های شخصی است نه فعالیت به عنوان نماینده!! اگر نماینده تحت فشار شورای نگهبان قرار می گیرد و دولتی ها هم میتوانند فشار بیاورند، باید ما که نماینده مردم هستیم حریت داشته باشیم تا بتوانیم مشکلات را حل کنیم. به هر دلیلی که رای میدهیم چه مثبت و چه منفی جرئت دفاع از رای خود را داشته باشیم.
عثمانی: بعد از عنلی شدن رأیها، اولین جایی که فشار می آورد دولت و دستگاههای اجرائی است. حریت در بسیاری موارد اجرایی نیست!
قسیم عثمانی در ادامه گفت :وقتی رای علنی میشود اولین اثر در دستگاه اجراییست . اگر رای علنی باشد ، حریت و حفظ منافع مردم در خیلی از موارد امکان پذیر نیست. در بسیاری از موارد اگر رای شفاف باشد به ضرر مردم است چون هزینه را مردم میپردازند. در حال حاضر که شفافیت رای وجود ندارد نمی توانیم آزادانه رای بدهیم وای به حال زمانی که شفافیت وجود داشته باشد. باید بدانیم که با شفافیت آرا برای رفع مشکلات مردم اتفاق مثبتی نخواهد افتاد.برای بهبود اوضاع باید انتخابات حزبی شود. حذب باید تعیین کند که رای به چه گزینه ای داده شود که بعدا بتوانیم برای دفاع از رای خود بگوئیم بر اساس گفتگو های حذب رای داده ایم!
برزگر:خیلی از نمایندگان طرحهاا را امضا می کنند اما مطالعه نمی کنند!
برزگر در ادامه صحبتهای خود عنوان کرد: مردم باید بدانند طرحی که در مجلس آمده است مسیر قانونی نداشته است. خیلی از نماینده ها طرح را امضا میکنند اما مطالعه نمیکنند.آیا تمام مشکلات مردم را حل کرده ایم که الان به فکر شفافیت هستیم؟ مجلس عصاره ملت است تا زمانی که احزاب قدرت را بدست نگیرند و شفافیت جواب نمی دهد. مردم باید بدانند نماینده شان چه کار می کند و بر آن اساس مطالبه کنند.
عثمانی: حریت در بوکان با حریت در قم متفاوت است!
قسیم عثمانی در واکنش به صحبتهای ذوالنور عنوان کرد: حریت در بوکان با حریت در قم متفاوت است! در بوکان مردم متفاوت فکر می کنند! مردمی که سهم مساوی ندارند حتماً حریت مساوی هم ندارند.
فرهنگی: حزبی شدن انتخابات هم باید آسیب شناسی شود! در غیاب شورای نگهبان در مورد آن، حکم صادر نکنیم!
محمد حسین فرهنگی در پاسخ به مخالفان طرح شفافیت گفت : این طرح بار سوم است که مطرح شده است. نکته دوم این است که در غیاب نهادی حکم صادر نکنیم. شورای نگهبان بسیاری از مسائلی را نیز که از سوی نماینده‌ها مطرح شده تایید می کند! اگر ما بخواهیم سر مسائلی که واقعی است متمرکز شویم انتظارات با اختیارات قانونی نمایندگان فاصله زیادی دارد. حزبی شدن هم باید آسیب شناسی شود و بهتر است بگوییم طرحی که وارد می شود متضمن حریت نمایندگان باشد
برزگر:دریافتی من از مجلس 8 میلیون و 113 هزار تومان است! ذالنور: کمپین برخی نمایندگان برای اعلام داوطلبانه و میزان مشارکت آنها در مجلس پوپولیستی است!!
شهروز برزگر در پاسخ به سوال پیامک بینندگان درباره شفافیت حقوق خود گفت حقوق بنده ۸ میلیون و ۱۱۳ تومان است که فیش آن هم موجود است! درادامه ذوالنور در پاسخ به سوالی مبنی بر چرایی عدم پیوستن ایشان به کمپین اعلام داوطلبانه آراء، گفت چون این کمیپن بستر قانونی ندارد لذا من تصور کردم که این کمپین بیشتر جنبه پوپولیستی دارد!!
ذالنور: اگر نماینده ای خارج از وظایف نمایندگی تخلف کرد، باید به آن رسیدگی شود. این ربطی به امنیت و مصونیت نمایندگان ندارد!
قسیم عثمانی در پاسخ به سوال خبرنگار حاضر در استودیو که در خصوص تفکیک و تلفیق منافع ملی و منطقه ای و یا مردمی و تاثیر آن بر رای نمایندگان گفت : در خیلی از موارد منافع منطقه ای در نظر گرفته می شود و در مواردی دیگر ملی که این یکی از اشکالاتی است که برای آن چاره ای وجود ندارد..سوال بعدی مطرح شده توسط خبرنگار حاضر در استودیو از آقای ذوالنور درباره احتمال نقض امنیت و مصونیت نمایندگان با این طرح پرسیده شد که ایشان در پاسخ گفت: اگر کسی بر خلاف عمل نمایندگان عمل کند ، باید به نتیجه کار رسیدگی شود و به موضوع مطرح شده هم فیصله داده شده و این ربطی به شفافیت آراء ندارد. مردم باید بدانند که امنیت برای نمایندگان وجود دارد و کسی تحت الشعاع قرار نخواهد گرفت.

captcha