راهکارهای کاهش اضطراب کودکان در روز اول مدرسه
کد خبر: 3843727
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۸

راهکارهای کاهش اضطراب کودکان در روز اول مدرسه

گروه جامعه ــ برای کاهش اضطراب روز اول مهد کودک و مدرسه باید به بچه‌ها زمان دهید، با‌ توجه به اینکه هر کودکی تجربیات، احساسات و اضطراب مخصوص به خود را دارد، زمان سازگاری هر کودک با محیط مدرسه هم با کودک دیگر متفاوت است.

به گزارش ایکنا؛ گذر از تابستان پر از آرامش و تفریح و ورود به سیستم قانونمند مدرسه برای هیچکس آسان نیست، حال تصور کنید کودک شما باید به‌طور ناگهانی محیط آشنا و خودمانی خانه را ترک کند و به محیط متفاوت و جدیدی برود که بعضا هیچ آشنایی هم در آن وجود ندارد.

معمولا با ورود بچه‌ها به مهد کودک و مدرسه، انتظارات جدیدی از آن‌ها به وجود خواهد آمد که در این فعالیت‌ها از حمایت پدر و مادر و ناز کشیدن خبری نیست و به همین دلیل تحمل اضطراب در روز اول مهد و مدرسه برای بچه‌ها بسیار سخت و دشوار خواهد بود. پس جای تعجب نیست اگر چند روز اول مهد کودک، چشمان بچه‌ها پراز اشک، ترس و اضطراب جدایی باشد.

اما راه‌هایی وجود دارد که والدین می‌توانند کودکان خود‌ را برای رفتن به مهد کودک تشویق کنند و میزان اضطراب روز اول مهد کودک و مدرسه را در آن‌ها کاهش دهند. از آنجایی که اضطراب روز اول یکی از مواردی است که در روانشناسی کودک مورد توجه است و باید با دقت بیشتری در دوره‌های تربیتی به آن توجه شود، اما می‌توان با چند فعالیت و برنامه ساده برای شروع مدرسه، به کودک خود کمک کنید تا روز اول مدرسه برایش موفقیت‌آمیز، بدون استرس و حتی مفرح باشد.

معمولا اضطراب جدایی در کودکان در سنین ۶ تا ۳۶ ماهگی رخ می‌دهد و در برخی مواقع تا روز اول شروع مدرسه هم ادامه پیدا می‌کند. در میان کودکان اصطلاحی به نام ترس از مدرسه یا اضطراب از مدرسه داریم که این حالت با ورود کودک به محیط مدرسه فعال و با جدایی والدین بیشتر می‌شود. گاهی هم مشکلات والدین و مشاجره آن‌ها باعث می‌شود که کودک دچار اضطراب از مدرسه شود، چون دائم به این موضوع فکر می‌کند که اگر روزی به مدرسه برود، یکی از والدین او را ترک می‌کند. همچنین ندیدن یکی از والدین به مدت چند ساعت، ایجاد نگرانی در کودک می‌کند، بنابراین ترجیح می‌دهد در محیط خانه بماند، در حالی که ما فکر می‌کنیم بچه‌ها نمی‌فهمند و معمولا ترس بیرون رفتن از خانه را دارند که این اضطراب هم در قالب اضطراب مدرسه جای می‌گیرد.

قدم اول در کاهش اضطراب؛ همدلی با کودک
در این مواقع خیلی از ما برای آرام کردن بچه‌ها، از جمله‌هایی مثل «این که ترس نداره»، «تو دیگه بزرگ شدی» و یا «این که گریه نداره» استفاده می‌کنیم و انتظار داریم با این جمله بچه نگرانیش رفع شود. اما باید بدانید تکرار این جمله‌ها اثر خوبی در بچه‌ها ندارد، چرا که با انکار چیز ترسناک یا موقعیتی که ایجاد نگرانی می‌کند، در واقع احساسات فرزند را نادیده گرفته‌ایم و یا به نوعی آن را مورد تمسخر قرار داده‌ایم. این رفتار‌ها باعث می‌شود کودک تصور کند که ما هیچ درکی از موقعیتش نداریم؛ لذا این مسئله می‌تواند ترس و اضطراب کودک را بیشتر و یا حتی به عصبانی شدن او منجر شود. در این مواقع اگر بچه شما می‌گوید که از چیزی می‌ترسد، نگران است و یا احساس درد می‌کند، قدم اول، همدلی با اوست.

پس به‌ جای جملات بالا بهتر است بگویید: «تنهایی مدرسه رفتن ترس داره، می‌دونم اما...» بعد از این سعی کنید با آن‌ها برای پیدا کردن راه‌های رفع نگرانی یا ترسی که ایجاد شده صحبت کنید و از خود آن‌ها برای رفع این ترس کمک بگیرید. دقت کنید که قبل از اینکه بچه احساس منفی از خودش نشان دهد، از این جمله‌ها استفاده نکنید! همچنین باید برای همدلی، احساسات بچه‌ها را، هر چیزی که هست، به رسمیت بشناسید، با آن‌ها همدلی کنید و از خود آن‌ها برای رفع احساساتشان کمک بگیرید.

چند نکته ریز دیگر هم جود دارد که رعایت آن می‌تواند از استرس بچه‌ها در روز اول مدرسه بکاهد. برای کاهش اضطراب روز اول مهد کودک و مدرسه سعی کنید در خانه و پیش از آماده شدن بچه برای حضور در محیط جدید، هیاهو و هیجانات را کم کنید. هیجانات و هیاهو‌ها به مرور باعث افزایش اضطراب کودک نسبت به زمان حال می‌شود و افزایش انتظارات، برجسته‌سازی روز اول مهد کودک و مدرسه و نشان دادن آن به صورت اتفاقی بزرگ نتیجه معکوس خواهد داشت. پس سعی کنید محیط جدید را با مکان‌های آشنایی مانند پیش دبستانی و یا کلاس موسیقی مقایسه کنید، که قبلا کودک از آن لذت می‌برد. برای او توضیح دهید، این محیط جدید جایی است که می‌تواند دوست پیدا کند و سرگرم شود، درست مثل وقتی که از بازی با دوستانش لذت می‌برد.

البته برای کاهش اضطراب گاهی لازم است که والدین تا مدتی کنار فرزندشان بمانند و او را آرام کنند، به همین خاطر معلم‌ها هم باید اجازه دهند که والدین
گاهی لازم است که والدین تا مدتی کنار فرزندشان بمانند و او را آرام کنند، به همین خاطر معلم‌ها هم باید اجازه دهند که والدین فرزندان یک ساعت و تا زمان آرام شدن آنها، پیش بچه‌ها بنشینند
فرزندان یک ساعت و تا زمان آرام شدن آنها، پیش بچه‌ها بنشینند تا بچه‌ها با محیط آنجا آشنا شوند. این وضعیت به کودک کمک می‌کند تا به اطراف خود توجه کند. در حالی که در همان ساعت‌های اول کودک ببیند که هم‌سن و سال‌های خود بدون پدر و مادرشان هستند اضطراب و ترس آن برطرف می‌شود و از والدین می‌خواهد که بروند.

اشک و ترس برخی کودکان در هنگام ورود به محیط جدیدی مانند مدرسه ممکن است چند هفته به طول انجامد، لذا بهتر است برای کاهش اضطراب روز اول مهد کودک و مدرسه به بچه‌ها زمان دهید. با‌ توجه به اینکه هر کودکی تجربیات، احساسات و اضطراب مخصوص به خود را دارد، زمان سازگاری هر کودک با محیط مدرسه هم با کودک دیگر متفاوت است. پس در صورتی که اضطراب مهد کودک بچه‌ها بیش از چند روز یا چند ماه طول بکشد، مانع رشد علمی و تحصیلی او خواهد شد.

به قلم وهاب خدابخشی

انتهای پیام
captcha