تحریم‌های جدید آمریکا علیه بانک مرکزی بی‌خاصیت و از سر ناچاری است
کد خبر: 3843922
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۸
مصباحی‌مقدم در گفت‌وگو با ایکنا:

تحریم‌های جدید آمریکا علیه بانک مرکزی بی‌خاصیت و از سر ناچاری است

گروه اقتصاد ــ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره تحریم‌های جدید آمریکا علیه بانک مرکزی اظهار کرد: این اقدامی بی‌خاصیت و از سر ناچاری توسط رئیس‌جمهور آمریکا است که شاید موجب دلخوشی خودش و اطرافیان وی شود.

دولت آمریکا در روزهای اخیر و در اقدامی غیرمنتظره تحریم‌های جدیدی علیه اقتصاد ایران و به ویژه بانک مرکزی در نظر گرفت. هرچند که چند سال است که بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با تحریم مواجه بوده اما در تحریم‌های اخیر، این بانک به حمایت از تأمین مالی تروریسم هم متهم شده و همین موضوع هم کار را مقداری سخت‌تر می‌کند. اینکه آیا اساساً می‌توان بانک‌های مرکزی را مورد تحریم قرار داد یا خیر؟ موضوعی است که از منظر قوانین و مقررات بین‌المللی نیازمند بررسی‌های بیشتر است. همچنین آنگونه که از شواهد پیداست هدف اصلی آمریکا، از این قدام، نه تنها فشار بر دولت بلکه  فشار بر مردم ایران است.

تحریم‌های جدید بانک مرکزی تفاوتی با اقدامات قبلی‌ ندارد

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو شورای فقهی بانک مرکزی، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره این اقدام آمریکا علیه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: تحریم جدید بانک مرکزی هیچ‌گونه افزوده‌ای بر تحریم‌های قبلی علیه این بانک ندارد و هیچ‌گونه آثار منفی نسبت به اقتصاد کشور و فشار بر دولت و ملت ایران در پی نخواهد داشت.

وی ادامه داد: تحریم‌های جدید بانک مرکزی از سوی آمریکا، اقدامی از سر ناچاری و در واقع اقدامی بی‌خاصیت توسط رئیس‌جمهور این کشور است که شاید موجب دلخوشی خودش و اطرافیان وی را فراهم کند.

اهداف آمریکا از تحریم بانک مرکزی

مصباحی‌مقدم با بیان اینکه تحریم بانک مرکزی اقدامی غیرقانونی است، افزود: ظاهراً چنین تجربه‌ای در تاریخ کشورهای جهان وجود ندارد چراکه بانک‌ مرکزی در همه کشورهای جهان، بانک کلیت ملت و حاکمیت است و لذا تحریم یک ملت اقدامی کاملاً بی‌معناست.

رئیس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به هدف اصلی آمریکا از تحریم‌ها علیه بانک مرکزی گفت: البته چنین اقدامی حکایت از خشونت و رفتار تروریستی کسانی است که دست به چنین کاری زده‌اند. گویا آن‌ها می‌خواهند ریشه ملتی را بخشکانند.

تحریم‌های جدید نمی‌تواند ملت ایران را به زانو دربیاورد

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه آمریکا با این تحریم‌ها در رسیدن به اهداف خود ناکام خواهد ماند، تأکید کرد: معتقدم که حتماً ملت بزرگی همانند ملت ایران دارای چنان توانمندی‌هایی است که امکان اینکه آمریکایی‌ها بتوانند در مورد آن‌ها به چنین نتیجه‌ای دست پیدا کنند وجود ندارد.

عضو شورای فقهی بانک مرکزی در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت تحریم‌های بانک مرکزی بعد از قرارداد برجام یادآور شد: البته تحریم‌های قبلی بانک مرکزی از ناحیه شورای امنیت سازمان ملل متحد بود که با قطعنامه‌ای که پس از توافق برجام صادر شد، آن تحریم هم برطرف شد، اما تحریم‌های یک‌جانبه آمریکاعلیه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه رفع نشد.

انتهای پیام

captcha