احتمال آغاز مذاکرات طالبان ــ آمریکا پس از انتخابات افغانستان
کد خبر: 3844199
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۰

احتمال آغاز مذاکرات طالبان ــ آمریکا پس از انتخابات افغانستان

گروه بین‌الملل ــ یک کارشناس سیاسی افغانستان اظهار کرد: مذاکرات صلح بین گروه طالبان و آمریکا در قطر، پس از انتخابات افغانستان آغاز می‌شود.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از خبرگزاری «دید» افغانستان، احمد سعیدی، کارشناس سیاسی این کشور گفت: در افغانستان این فرهنگ وجود ندارد که بازنده به برنده تبریک بگوید و پس از انتخابات حتی اگر یک نامزد به ‌صورت قطعی برنده باشد، طرف مقابل قبول نمی‌کند و اعتراض‌ها شروع خواهد شد و در نتیجه آمریکا مداخله می‌کند، مذاکرات شروع می‌شود و بر سر ایجاد یک حکومت موقت به ‌نتیجه می‌رسند.

این کارشناس سیاسی افزود: لغو مذاکرات صلح از سوی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا دو علت عمده داشت؛ وی گفت که به علت عدم آتش‌بس از سوی طالبان این مذاکرات را لغو کرده است، ولی پس از آن خواست یک نوع قدرت‌نمایی کند که آمریکا می‌تواند هر مذاکره‌ای را که در دنیا و از سوی مذاکره‌کنندگان، طالبان و یا حکومت افغانستان انجام می‌شود را با یک انگشت نابود کند.

وی با بیان اینکه ترامپ با لغو مذاکرات صلح قدرت‌نمایی کرد، گفت: آمریکا مذاکرات را آغاز می‌کند، ولی موضوع صلح یکجانبه نیست. طالبان و دولت افغانستان هم باید از غرور جاه‌طلبی خود بگذرند.

این کارشناس سیاسی اظهار کرد: بهترین مذاکره این ‌است که با مشارکت دولت افغانستان و حتی با رهبری آن انجام شود. نادیده گرفتن دولت افغانستان و شریک نکردن آن در مذاکرات به نوعی خیانت آمریکا و زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان است.

سعیدی درباره تأثیرگذاری کشورهای منطقه در مذاکرات صلح گفت: کشورهای منطقه تأثیرات خود را در صلح دارند، ولی برخی از آنها در ادامه جنگ منافع خود را دنبال می‌کنند و برخی دیگر در صلح؛ ولی جنگ در افغانستان یک جنگ ملی، منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای است و میدان زورآزمایی بین قدرت‌های بزرگ به شمار می‌رود.

وی افزود: جنگ در افغانستان یک جنگ نیابتی و رقابتی است و تا زمانی که این زورآزمایی ادامه داشته باشد، جنگ در افغانستان به پایان نمی‌رسد. همچنین جنگ در این کشور با پیوستن طالبان به دولت تمام نمی‌شود. طالب افغانستانی، طالب پاکستانی، گروه جیش محمد، القاعده، داعش، جمعیت‌ الدعوه، النصر و ده‌ها گروه تروریستی دیگر نیز حضور دارند و از همین راه صاحب پول و زندگی شده‌اند و حاضر نخواهند بود که از اقدامات خود دست بکشند.

سعیدی در پایان سخنان خود گفت: تا زمانی که قدرت‌های بزرگ دخیل در جنگ افغانستان و تضادهای موجود بین عربستان و قطر، پاکستان و هند و دیگر کشورها وجود داشته باشد، جنگ تمام نخواهد شد و راه‌حل این موضوع آن است که کشورهای یاد شده به یک تفاهم برسند که جنگ در افغانستان به پایان برسد.

انتهای پیام

captcha