نقش سرزنش در انحرافات اخلاقی دانش‌آموزان
کد خبر: 3844215
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۴
ناجا به مناسبت سال تحصیلی جدید واکاوی کرد؛

نقش سرزنش در انحرافات اخلاقی دانش‌آموزان

کانون خبرنگاران نبأ ــ اگر می‌خواهیم تحصیل علم و دانش به‌ عنوان یک ارزش، مانع از گرایش فرزندانمان به انحرافات اخلاقی باشد، از تأکیدهای خسته‌کننده، تحقیر و سرزنش آنان در فرایند علم‌آموزی اجتناب کنیم.

اجتناب از سرزنش دانش‌آموزان برای جلوگیری از نمود انحرافات اخلاقیبه گزارش کانون خبرنگاران ایکنا؛ نبأ، اداره‌کل آموزش همگانی معاونت اجتماعی نیروی انتظامی به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید مطلبی از توصیه‌های امنیتی و آموزشی خطاب به والدین را منتشر کرد.
مهرماه، آغازی دوباره از خاطره‌انگیزترین دوران زندگی است؛ آغاز هیاهویی دلچسب و شیرین است؛ پیاده‌روهای ماه مهر، سرشار از لبخندها و بازی‌های شاد کودکانه است. کودکان دلبند ما در ماه مهر و مهربانی، بیش از پیش نیازمند هوشیاری و مراقبت ما هستند؛ بیایید امنیت را چاشنی این هیاهوی قشنگ کنیم.
پدر و مادر گرامی، به فرزندان خود بیاموزیم که هنگام خروج از مدرسه، دلیلی برای عجله کردن وجود ندارد.
اگر کودک شما به سنی رسیده که خودش به تنهایی از مدرسه به خانه برمی‌گردد، اطمینان حاصل کنید که از محل‌های امن برای عبور از عرض خیابان استفاده می‌کند. محل‌هایی مانند پل روگذر یا زیرگذر، خط‌کشی عابر و تقاطعی که دارای چراغ عابر پیاده است.
فرزندان خود را با تابلوهای راهنمایی و رانندگی آشنا کرده و نحوه عبور صحیح از عرض خیابان را به صورت عملی با آنان تمرین کنید.
برای پیشگیری از آسیب‌پذیری فرزند خود در مسیر مدرسه به خانه، قوانین و مقررات خاصی را وضع کرده و او را به اجرای دقیق آن ملزم کنید.
 
نکات ایمنی درباره سرویس مدارس
اگر فرزندتان برای رفت و آمد خود از سرویس مدرسه استفاده می‌کند، تمامی نکات ایمنی مربوطه را به وی گوشزد کنید. نکات ایمنی مربوط به استفاده از سرویس مدرسه شامل حضور به موقع برای سوار شدن، لزوم توقف کامل خودرو در هنگام سوار یا پیاده شدن، صحبت و شوخی نکردن با راننده و مسافران، بیرون نبردن سر و دست از پنجره و مواردی نظیر آن است.
برای تردد فرزند خود به مدرسه، از سرویس‌های دارای مجوز و آموزش دیده استفاده کرده و به سایر راننده‌ها اعتماد نکنید.
خطر مربوط به حرکت از پشت خودروهای بزرگ و دور از میدان دید سایر رانندگان را به کودک خود گوشزد کنید.
رعایت قوانین مدرسه و احترام به حقوق سایر دانش‌آموزان را به کودکان خود بیاموزیم.
رانندگان سرویس مدارس باید متأهل بوده و از سلامت جسمی و روانی لازم برخوردار باشند.
به فرزندان خود تأکید کنید که اگر در مسیر مدرسه دچار مشکل شدند، بلافاصله مسئله را با شما یا مسئولان مدرسه در میان بگذارند.
نشانی و شماره تلفن منزل خود را بر روی برگه‌ای نوشته و در کیف کودک دانش‌آموزتان قرار دهید.
به کودک خود بیاموزید که هرگز به افراد غریبه اعتماد نکرده و از سوار شدن به وسیله نقلیه آنها خودداری کند.
به فرزندان خود بیاموزید که به تقاضای نامعقول دیگران صراحتاً و بدون واهمه «نه» بگویند.
به فرزندان خود بیاموزید که در مسیر مدرسه، از پیاده‌رو تردد کرده و مسیرهای اصلی را به کوچه‌های خلوت و مسیرهای میان‌بر ترجیح دهند.
سوار شدن دانش‌آموزان به تعداد بیش از حد ظرفیت خودرو در سرویس مدرسه ممکن است کاهش هزینه‌های شما را در پی داشته باشد، اما مصداق تخلف قانونی بوده و خطرآفرین خواهد بود.
روابط خود با فرزندان‌تان را به گونه‌ای تنظیم کنید که دلمشغولی‌های خود را نسبت به فضای مدرسه با شما در میان بگذارند.
وجود اضطراب در والدین یکی از علل افزایش تنش در دانش‌آموزان است. با جملات استرس‌زا زمینه تنش هر چه بیشتر فرزندان دانش‌آموز خود را فراهم نکنید.
کودکان خود را هرگز با دوستان و همکلاسی‌های‌شان مقایسه نکنید.
اگر می‌خواهیم تحصیل علم و دانش به‌ عنوان یک ارزش، مانع از گرایش فرزندانمان به انحرافات اخلاقی باشد، از تأکیدهای خسته‌کننده، تحقیر و سرزنش آنان در فرایند علم‌آموزی اجتناب کنیم.
 
به روابط دوستانه‌ فرزندانمان حساس باشیم
منشأ بسیاری از انحرافات اخلاقی در جوانان و نوجوانان، مسیر مدرسه و همنشینی با افرادی است که لایق دوستی با آنان نبوده‌اند؛ به روابط دوستانه‌ فرزندان‌مان حساس باشیم.
محیط درس و مدرسه را به فرصتی برای مشارکت فرزندان‌تان در فعالیت‌های اجتماعی تبدیل کنیم.
هموطن گرامی، پاییز فصل رویش است؛ فصل شکفتن نوگلان باغ زندگی، در سایه‌سار امنیتی است که با دستان همه ما ایجاد می‌شود.
زنگ مدرسه، آهنگ دلنشین زندگی است؛ نوای شکفتن غنچه‌های اندیشه در سایه امنیتی است که نه فقط رهاورد پلیس، بلکه یک محصول جمعی از آحاد جامعه است.
از کودکان نمی‌توان انتظار داشت که توصیه‌های ایمنی را همواره به یاد داشته باشند؛ وظیفه ماست که هنگام رانندگی در اطراف مدارس، با دقت بیشتری حرکت کنیم.
انتهای پیام
captcha