مطالبات 16 هزار پیمانکار از طریق اسناد خزانه اسلامی پرداخت شد
کد خبر: 3844317
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۴
در آخرین ماه از فصل تابستان؛

مطالبات 16 هزار پیمانکار از طریق اسناد خزانه اسلامی پرداخت شد

گروه اقتصاد ــ در شهریورماه سال‌جاری، اسناد خزانه اسلامی در نماد «اخزا 707» مربوط به تسویه بدهی‌های 32 دستگاه اجرایی کشور، سررسید و از طریق آن مطالبات 16 هزار پیمانکار پرداخت شد.

به گزارش ایکنا، به نقل از مدیریت ارتباطات فرابورس ایران، شهریورماه 1398 ضمن افزایش حجم و ارزش معاملات و تداوم بازدهی مثبت شاخص کل، متغیر ارزش بازار فرابورس در مقایسه با ماه قبل، رشد 5 درصدی را تجربه کرد تا این متغیر با افزایش 51 درصدی از آغاز سال، روبه‌رو شود.

آخرین ماه از فصل تابستان در فرابورس ایران در حالی به پایان رسید که تمامی متغیرها اعم از شاخص کل، ارزش بازار، حجم و ارزش دادوستدها روند صعودی را نشان می‌دهد به طوری که شاخص کل نسبت به مردادماه بازدهی نزدیک به 12 درصدی و نسبت به مدت مشابه در سال گذشته بازدهی 89 درصدی را کسب کرده و حجم و ارزش مبادلات در مقایسه با شهریورماه سال گذشته بیش از 99 درصد افزایش یافته است.

طی یک ماه گذشته شاهد دو عرضه اولیه یعنی عرضه 10 درصد از سهام شرکت جنرال مکانیک در بازار دوم و عرضه 10 درصد از سهام شرکت مجتمع تولیدی نیلی صنعت کرمان در بازار شرکت‌های کوچک و متوسط بودیم. همچنین اسناد خزانه اسلامی در نماد «اخزا 707» مربوط به تسویه بدهی‌های 32 دستگاه اجرایی کشور، سررسید و از طریق آن مطالبات 16 هزار پیمانکار پرداخت شد.

طی روزهای معاملاتی آخرین ماه تابستان سال جاری در مجموع 33 هزار و 45 میلیون ورقه بهادار در 5183 نوبت دادوستدی نقل‌وانتقال یافته است که این حجم از مبادلات ارزش 209 هزار و 964 میلیارد ریالی را به ثبت رساند که به ترتیب نشانگر رشد 240، 262 و 157 درصدی این متغیرها نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

به طور میانگین در 20 روز کاری شهریورماه، روزانه 1652 میلیون ورقه به ارزش بالغ بر 10 هزار و 498 میلیارد ریال میان معامله‌گران بازارهای فرابورس دست به دست شده است.

بازدهی 78 درصدی آیفکس از آغاز سال

شاخص کل فرابورس ایران که در روز پایانی مردادماه 98 در ارتفاع 3579 واحدی قرار داشت در شهریورماه کماکان روند صعودی را در پیش گرفت که در نهایت با 438 واحد رشد توانست در سطح تاریخی 4017 واحدی قرار گیرد و سقف‌شکنی کند.

از این رو بازدهی آیفکس طی یک ماه به 12 درصد رسید و بازدهی این نماگر از آغاز سال جاری نیز 78 درصد شد.

تفکیک عملکرد بازارهای فرابورس

با نگاهی به جداول حجم و ارزش معاملات سهام و اوراق بهادار به تفکیک بازارها مشاهده می‌کنیم که حجم دادوستدها در تمامی بازارهای فرابورس با افزایش روبرو شدند.

در جدول ارزش دادوستدها نیز بازارهای اول، دوم، شرکتهای کوچک و متوسط، پایه و ابزارهای نوین مالی به ترتیب با رشد 317، 336 ، 36، 606 و 13 درصدی، نسبت به مدت مشابه در سال گذشته عملکرد مثبتی را ثبت کردند.

بدین ترتیب در بازار اول شاهد دست به دست شدن 3637 میلیون سهم به ارزش افزون بر 20 هزار و 222 میلیارد ریال بودیم.

در بازار دوم هم، طی شهریورماه 15 هزار و 804 میلیون سهم دست به دست شد که ارزش بیش از 88 هزار و 700 میلیارد ریالی را به دنبال داشت.

همچنین معامله‌گران سهام به ثبت مبادله 12 هزار و 623 میلیون سهم به ارزش 42 هزار و 495 میلیارد ریال در سه تابلو مبادلاتی بازار پایه اقدام کردند.

جزئیات عملکرد بازارهای ابزارهای نوین مالی

طی شهریورماه اوراق بدهی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله به‌ترتیب به تعداد 52 و 881 میلیون ورقه دادوستد شدند که ارزش این مبادلات به ترتیب بیش از 42 هزار و 14 هزار میلیارد ریال بود.

همچنین خریداران و فروشندگان اوراق گواهی تسهیلات مسکن 1.4 میلیون ورقه تسه را دست به دست کردند که از این طریق ارزش 550 میلیارد ریالی را به ثبت رساندند.

در این میان در حالی حجم و ارزش معاملات ETFها نسبت به شهریورماه 97 بیش از 271 درصد افزایش یافت که دادوستد اوراق بدهی با کاهش 3 و 7 درصدی حجم و ارزش مبادلاتی مواجه شد. همچنین رصد مبادلات اوراق تسهیلات مسکن نسبت به مدت مشابه سال گذشته افت حدود 41 درصدی ارزش معاملات این اوراق را نشان می‌دهد.

گروه‌های پیشرو معاملات

گروه‌های «فلزات اساسی»، «بانکها و موسسات اعتباری» و «انبوه‌سازی، املاک و مستغلات» به‌ترتیب سه صنعتی بودند که بیشترین سهم از ارزش معاملات خرد بازار سهام فرابورس در شهریورماه را به خود اختصاص دادند.

گروه فلزات اساسی با ارزش معاملاتی بالغ بر 14 هزار و 669 میلیارد ریال سهم 11 درصدی، گروه بانکها و موسسات اعتباری با ارزش معاملاتی 11 هزار و 628 میلیارد ریال سهم 8 درصدی و گروه انبوهسازی با ارزش دادوستدی 10 هزار و 93 میلیارد ریال، سهم 7 درصدی را از مجموع ارزش معاملات خرد بازار سهام در اختیار گرفتند.

ارزش معاملات خرد بازار سهام شامل مبادلات بازارهای اول، دوم، پایه، اختیار معامله خریدوفروش و SME در شهریورماه 98 رقم بیش از 137 هزار میلیارد ریال بوده است.

افزایش تعداد حراج در بازار پایه

قوانین جدید بازار پایه فرابورس که از 25 شهریورماه اجرایی شده بودند، در آخرین روز معاملاتی شهریورماه، با تغییری در تعداد حراج همراه شدند. روز سی و یکم شهریورماه فرابورس ایران اعلام کرد که از روز چهارشنبه مورخ 03/07/1398 تعداد حراج در تمامی تابلوهای بازار پایه به تعداد روزهای کاری در هفته و با رعایت دامنه نوسان مجاز هر یک از تابلوها (محدوده دامنه نوساني 3 درصد در تابلو پایه زرد، 2 درصد در تابلو پایه نارنجی و 1 درصد در تابلو پایه قرمز نسبت به قيمت پاياني در روز قبل) مطابق با مکانیسم حراج روزانه در بازار اول و دوم افزایش می‌یابد. بدین ترتیب قطار اصلاح قوانین بازار پایه حرکت خود را در مسیر اصلاحی ادامه داد.

فرابورس میزبان گروه فدراسیون بورس‌های اروپایی- آسیایی

از دیگر رخدادهای فرابورس در شهریورماه می‌توان به برگزاری رویداد آنسایت ترینینگ در نخستین هفته شهریورماه اشاره کرد. این رویداد در تهران، به میزبانی فرابورس و با حضور 20 نفر از 6 کشور برگزار شد و در این دوره آموزشی نمایندگان ارمنستان، بورس مسقط، سپرده‌گذاری مسقط، بورس دمشق، بورس قزاقستان، بورس ملی تاشکند، بورس تهران، شرکت سپرده‌گذاری و مدیریت فناوری بورس تهران شرکت کردند.

فیاس، بورس یا نهاد مالی میزبان را در پی فرآیند خاصی از میان سایر نامزدها انتخاب می‌کند تا میزبان برگزاری دوره‌های آنسایت ترینینگ خود باشد. در این دوره، فرایندهای تخصصی کاری میزبان به صورت کلی و جزئی آموزش داده شد.
در سفر یک هفته‌ای اعضای این فدراسیون به تهران همچنین نشست‌هایی با موضوع نحوه عملکرد ارکان بازار سرمایه کشور شامل بورس‌ها، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و مدیریت فناوری بورس تهران، ظرفیت‌ها و امکانات متنوع تامین مالی بورس‌ها در فرابورس ایران برگزار شد.
انتهای پیام

captcha