نتیجه نظرسنجی محرّمی رسانه ملی اعلام شد
گروه هنر ــ طبق آماری که از سوی مرکز تحقیقات صدا و سیما اعلام شد بیش از 72 درصد از مردم بیننده برنامههای سیما در ایام محرم بودهاند.
به گزارش ایکنا؛ مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما در نخستین نظرسنجی محرم امسال با بررسی سریالها و ویژهبرنامههای دهه اول محرم اعلام کرد: حدود ۷۱ درصد از مردم بیننده حداقل یکی از سریالها یا ویژه برنامههای این ایام از شبکههای مختلف ملی و استانی بودهاند که از میان آنها برنامههایی درباره عزاداری، مداحی و نوحهسرایی با ۵۲.۱ درصد پربینندهتر از سایر برنامه بوده است.بنا بر این گزارش، براساس این نظرسنجی حدود ۸۰ درصد مردم بیننده برنامههای مختلف سیمای جمهوری اسلامی اعم از سریال، فیلم سینمایی، مسابقه، سخنرانی، برنامههای ورزشی و اخبار بودهاند. نظرسنجی مرکز تحقیقات رسانه ملی نشان میدهد بعد از مراسم عزاداری، مداحی و نوحه سرایی که با ۵۲.۱ درصد پربینندهتر از سایر برنامهها در ایام دهه اول محرم بوده است، مراسم دستهجمعی عزاداری در شهرهای مختلف با ۴۷.۷ درصد، سخنرانیهای مذهبی با ۳۵.۷ درصد و ارتباط مستقیم با عتبات عالیات با ۳۵ درصد در رتبههای پربینندهترین برنامههای سیما دراین ایام قرار گرفتهاند.از ۷۱ درصدی که بیننده حداقل یکی از برنامههای دهه اول محرم بوده اند نیز ۴۶ درصد بیشتر از شبکه سه، ۱۶.۲ درصد بیشتر از شبکه یک و ۱۴.۲ درصد هم بیشتر از شبکه استانی مداحیها، سخنرانیها و مراسم عزاداری را تماشا کردهاند. براساس نظرسنجی مرکز تحقیقات، از میان بینندگان دهه اول محرم سیما، حدود ۷۹ درصد تلویزیون را در نمایش همدلی و همکاری مردم در برگزاری مراسم عزاداری امام حسین(ع) در حد زیاد موفق دانسته اند.بر این اساس، ۷۶ درصد از این بینندگان هم سیمای جمهوری اسلامی را در ایجاد شور در مردم برای شرکت در مراسم عزاداری امام حسین(ع) در حد زیاد موفق ارزیابی کردهاند. حدود ۶۵ درصد به موفقیت سیما در حد زیاد، در ترویج فرهنگ صحیح عزاداری برای امام حسین(ع) و بیش از ۶۲ درصد هم در ایجاد معرفت و آگاهی درباره فلسفه و دلیل قیام امام حسین(ع) رأی دادهاند.براساس نظرسنجی مرکز تحقیقات همچنین برنامههای «سمت خدا» از شبکه سه، «شیرخوارگان حسینی»، «از لاک جیغ تا خدا»، «کوی محبت» و «پیرغلامان عشق» از شبکه دو، «در آستان خورشید» از شبکه سه، «هزارداستان» و «با حسین حرف بزن» از شبکه نسیم، «این شبها» از شبکه یک و «یاد خدا» از شبکه قرآن و معارف سیما پربینندهترین برنامههای دهه اول تلویزیون بودهاند.در میان سریالها هم تکرار «مختارنامه» از شبکه آیفیلم با بیش از پنجاه درصد مخاطب در صدر قرار دارد و بعد از آن تکرار «شب دهم» از شبکه افق و سریالهای جدید «وقت صبح» از شبکه یک (تولید مرکز سمنان) و «دریا نزدیک است» از شبکه سه (تولید مرکز سیمافیلم) به ترتیب در رتبههای دوم تا چهارم قرار گرفتهاند.مهمترین محور انتقادی مخاطبان دهه اول برنامههای تلویزیون هم تکراری بودن سریالهای پخش شده است. همچنین بر اساس نظرسنجی مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما بیش از ۱۹ درصد از مردم شنونده رادیو در دهه اول محرم بودهاند که از میان آنها بیش از ۲۹ درصد برنامههای شبکه رادیویی استانی و حدود ۱۶ درصد هم رادیو محرم را گوش دادهاند.
انتهای پیام