راه طولانی حوزه خواهران تا مرجعیت علمی در زمینه زن و خانواده
کد خبر: 3844503
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۱
معاون آموزش حوزه خواهران:

راه طولانی حوزه خواهران تا مرجعیت علمی در زمینه زن و خانواده

گروه حوزه‌های علمیه ــ معاون آموزش حوزه خواهران با بیان اینکه تلاش برای مرجعیت علمی حوزه خواهران در زمینه مباحث زن و خانواده از سال‌ها قبل شروع شده، تأکید کرد: با همه تلاش‌ها همچنان راه طولانی تا رسیدن به این مرتبه داریم.

راه طولانی تا رسیدن به مرجعیت علمی داریم/ تربیت 20 هزار مبلغه فعالفریده داودی، معاون آموزش حوزه علمیه خواهران، در گفت‌وگو با ایکنا با بیان اینکه در سال تحصیلی جدید حوزه علمیه، تغییرات اساسی در برنامه‌های سطح دو ایجاد شده است، اظهار کرد: از جمله این تغییرات آن است که برخی واحدها مانند تفسیر و حدیث و اعتقادات بیشتر شده و 20 واحد هم به اقتضائات منطقه‌ای سپرده شده است تا هر استان متناسب با نیاز و منطقه خود از جمله مشکلات فکری و اجتماعی آن منطقه برنامه‌ریزی و واحد درسی مخصوص خود را تعیین کند.

داودی با اشاره به اینکه تفسیر و علوم قرآن در دوره جدید آموزشی به 20 واحد رسیده است، تصریح کرد: شیوه آموزش در این واحدها به روش طولی ترکیبی است؛ یعنی طلبه در سال اول روخوانی، روان‌خوانی، ترجمه و تجوید را فرامی‌گیرد.

معاون آموزش حوزه علمیه خواهران با ذکر اینکه این روند آموزشی تا سال سوم تحصیل ادامه دارد، ابراز کرد: آشنایی با تفسیر و مباحث علوم قرآنی هم در ادامه این مباحث انجام می‌شود و هدف از آن انس با قرآن و آشنایی علمی با قرآن کریم است.

داودی با بیان اینکه به رشته حدیث هم هفت واحد اضافه شده است، اظهار کرد: یکی از اهداف در رشته حدیث اشراب روایات و مباحث روایی به دروس دیگر مانند فقه و ... اشراب شود؛ البته آیات قرآن نیز به نسبت سال‌های گذشته در متون درسی حوزه حضور بیشتری دارد و در متون اشراب شده است.

وی با پرداختن به اینکه در سطح دو رسیدن به مرجعیت علمی از سوی طلاب انتظار نادرستی است، گفت: شش واحد به بحث زن و خانواده اختصاص یافته است تا طلاب در این سطح با این نوع مباحث بیشتر آشنا شوند و مقدمه ورود به مباحث جدی‌تر در سطح سه و چهار را داشته باشند.

ایجاد 20 واحد درسی اقتضائی در حوزه خواهران

معاون آموزش حوزه خواهران اظهار کرد: در عین حال با توجه به اینکه 20 واحد درسی به صورت اقتضائی در اختیار برخی استان‌هاست خود آنان می‌توانند با توجه به فضای استان خود واحدهای بیشتر یا کمتری را به موضوع زن و خانواده اختصاص دهند.

داودی با تأکید بر اینکه در سطح دو خروجی‌ها و فارغ‌التحصیلان نمی‌توانند نیازهای فکری مباحث زن و خانوداه را تأمین کنند، بیان کرد: برای رفع این نقیصه  در سطح سه و چهار، رشته مطالعات زنان و فقه خانواده را تأسیس کرده‌ایم؛ همچنین در مباحثی مانند تاریخ هم تلاش شده تا متون آن با برجسته تر شدن نقش زنان آموزش داده شود.

معاون آموزش حوزه علمیه خواهران با پرداختن به اینکه بحث تبیین‌های علمی در موضوعات زن و خانواده از سطح چهار انتظار می‌رود، تصریح کرد: هم اکنون 54 هزار طلبه سطح دو داریم که کنشگری اجتماعی براساس نقش زنان و دختران در جامعه دارند و در ایام تبلیغ از این فرصت‌ها بهره می‌برند، ولی این کنشگری در سطح عموم مردم و به صورت تبلیغی است.

ورود به مباحث نظریه‌پردازانه در سطح چهار

داودی تأکید کرد: در سطح چهار تلاش بر این است که کنگشری بانوان طلبه علاوه بر سطح عمومی، ورود به مباحث نظریه‌پردازانه باشد. البته اولین خروجی‌های حوزه خواهران در سطح چهار سال آینده صورت می‌گیرد.

معاون آموزش حوزه خواهران با بیان اینکه رشته فقه خانواده برای طلاب سطح چهار اجرا می‌شود، گفت: البته راهی طولانی تا رسیدن به بحث مرجعیت علمی و فقهی در بحث زن و خانواده داریم.

فعالیت 20 هزار مبلغه

داودی با پرداختن به اینکه هم‌اکنون 20 هزار مبلغ فعال در حد تبلیغ در سطح عمومی جامعه داریم که تربیت شده حوزه خواهران هستند، تصریح کرد: این مبلغان در این سطح که بتوانند مباحث را با ذکر سند و منبع روایی و استدلال فقهی و قرآنی آن بیاورند، نیستند و نباید از آنان توقع داشته باشیم، ولی در مدارس آموزش و پرورش و مجامع عمومی زنانه می‌توانند ایفای نقش کنند.

معاون آموزش حوزه علمیه خواهران با بیان اینکه 62 هزار طلبه شاغل به تحصیل در حوزه خواهران داریم اضافه کرد: در سطح دو، حدود 410 مدرسه، در سطح سه حدود 70 مدرسه و در سطح چهار، 10 مدرسه برنامه‌های آموزشی را دنبال می‌کنند.

این مدرس حوزه علمیه خواهران افزود: فقه، تفسیر، کلام با گرایش مهدویت، مطالعات زنان، اخلاق و تربیت اسلامی، تربیت دینی کودک و نوجوان و همچنین مشاوره خانواده با رویکرد اسلامی از جمله رشته‌هایی است که در سطوح مختلف حوزه خواهران تدریس می‌شود و برخی رشته‌ها هم تنها در قم و تهران وجود دارد.

700 شاغل به تحصیل در سطح 4

داودی با بیان اینکه در سطح چهار حوزه خواهران، 700 نفر شاغل به تحصیل هستند، اظهار کرد: این افراد در چهار رشته فقه خانواده، تفسیر تطبیقی، کلام و حکمت متعالیه در ده مدرسه مشغول به تحصیل هستند.

داودی با اشاره به مباحث رو به گسترش زنان در جامعه امروز، بیان کرد: زنان جامعه باید هوشیار باشند تا برخی سوءاستفاده‌ها از نیازهای اجتماعی آنان مانند آنچه در بحث ورود زنان به ورزشگاه‌ها رخ داد اتفاق نیفتد، زیرا چنین مباحثی در درجه اول نیازمند مباحث فقهی دقیق است و باید سراغ بزرگان و مراجع برویم.

انتهای پیام

captcha