توانمندی‌های جهاددانشگاهی در راستای اهداف توسعه‌ای بهزیستی
کد خبر: 3844526
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۳

توانمندی‌های جهاددانشگاهی در راستای اهداف توسعه‌ای بهزیستی

گروه جامعه ــ با امضای تفاهم‌نامه همکاری بین سازمان بهزیستی کشور و جهاددانشگاهی این دو نهاد در زمینه‌های مختلف پژوهشی، محتوایی، توانمند‌سازی، گردشگری و ... همکاری می‌کنند.

توانمندی‌های جهاددانشگاهی در راستای اهداف توسعه‌ای بهزیستی

به گزارش ایکنا؛ مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین سازمان بهزیستی کشور و جهاددانشگاهی صبح امروز سه‌شنبه، دوم مهرماه، با حضور رؤسای دو نهاد در سازمان بهزیستی کشور برگزار شد.

در ابتدای این مراسم سیدحمیدرضا طیبی، رئیس جهاددانشگاهی، با ابراز خرسندی از اینکه یکی از نیروهای توانمند جهاددانشگاهی از لحاظ اخلاقی، علمی و مدیریتی مسئولیت سازمان بهزیستی کشور را بر عهده گرفته است، گفت: جهاددانشگاهی وظیفه خود می‌داند که همه توانمندی‌های آموزشی، اشتغال، کارآفرینی، پژوهشی و ... خود را در خدمت توسعه اهداف سازمان بهزیستی قرار دهد.

در ادامه محمدصادق بیجندی، معاون آموزشی جهاددانشگاهی، با اشاره به اینکه زمینه‌های خوب همکاری بین سازمان بهزیستی و جهاددانشگاهی فراهم بود که با امضای تفاهم‌نامه حاضر تقویت خواهد شد، اظهار کرد: کمک به بهزیستی در حوزه مهدهای کودک، ایجاد مراکز مشترک در زمینه آموزش و مشاوره ژنتیک، برگزاری دوره‌های آموزشی و ... از جمله پیشنهادهایی بود که مطرح و بر اساس تفاهم‌نامه موجود اجرا خواهد شد. همچنین پیاده‌سازی طرح‌های خرد و خانگی اشتغال را می‌توانیم برای جامعه هدف بهزیستی اجرا کنیم.

اطلاع‌رسانی فعالیت‌های بهزیستی 

عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی، نیز اطلاع‌رسانی فعالیت‌های بهزیستی و فرهنگ‌سازی مواجهه مردم با مددجویان به کمک دو خبرگزاری ایکنا و ایسنا را از توانمندی‌های جهاددانشگاهی در کمک به بهزیستی برشمرد و گفت: مشارکت در تولید محتوای فرهنگی ویژه مددجویان، برگزاری گالری‌های عرضه و فروش محصولات هنری مددجویان، اجرای برنامه‌های قرآنی ویژه مددجویان و معلولان از جمله طرح‌های قرآنی برای نابینایان و ... نیز از دیگر زمینه‌هایی است که می‌توانیم با بهزیستی همکاری مشترک داشته باشیم. 

حبیب‌الله مسعودی فرید، معاون امور اجتماعی بهزیستی، همکاری مشترک در حوزه مهده‌های کودک با نگاه آینده‌نگرانه و استفاده از ظرفیت تحقیق و پژوهش جهاددانشگاهی در حوزه‌های مختلف را از زمینه‌های خوب همکاری دو طرف برشمرد.

بهزیستی مسئول 15 هزار مهد کودک

وحید قبادی دانا، رئیس سازمان بهزیستی، ضمن گرامی‌داشت یاد شهدای بهزیستی، افرادی را که پس از شهادت خانواده‌ای نداشتند که منتظر بازگشت آن‌ها باشند، ادامه داد: هدف ما بهتر زیستن مردم ایران است. بهزیستی مسئولیت 15 هزار مهد کودک، دو هزار مرکز مشاوره و روانشناسی، هزار مرکز نگهداری شبانه‌روزی سالمندان، معلولان و بیماران روانی و هزار و 600 مرکز توانبخشی روزانه را برعهده دارد و یک میلیون و 450 هزار فرد دارای معلولیت تحت پوشش بهزیستی بوده و یک میلیون و 500 هزار نفر نیز از این سازمان مستمری دریافت می‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه تلاش بهزیستی بر پیشگیری از معلولیت و وقوع آسیب اجتماعی است، گفت: در صورت بروز معلولیت یا آسیب اجتماعی نیز از این افراد حمایت می‌کنیم. همچنین این سازمان در حوزه مسکن و اشتغال معلولان نیز فعالیت‌های زیادی انجام داده است.

قبادی دانا در ادامه وجود دو خبرگزاری ایکنا و ایسنا را فراهم‌کننده همکاری تنگاتنگ بهزیستی و جهاددانشگاهی برشمرد و افزود: در حوزه فعالیت‌های قرآنی کارهای خوبی انجام شده که باید گسترش یابد. پژوهش و فناوری نیز از بخش‌هایی است که می‌توان با جهاددانشگاهی اقدامات مشترکی در خصوص آن انجام داد.

در پایان این مراسم تفاهم‌نامه همکاری جهاددانشگاهی و سازمان بهزیستی کشور به امضای رؤسای دو نهاد رسید.

تعهدات جهاددانشگاهی

 تعهدات جهاددانشگاهی به شرح زیر است:

  1. همکاری در انجام پژوهش‌های دارای اولویت سازمان با استفاده در توان تخصصی مراکز مختلف جهاددانشگاهی.
  2. مشارکت در تولید محتوای علمی، آموزشی، فرهنگی و دینی در راستای اهداف سازمان، اعم از تألیف و چاپ و نشر کتاب و مجلات علمی و تخصصی، محصولات چندرسانه‌ای و دیجیتال، تولیدات رسانه‌ای، آموزش الکترونیکی و ....
  3. همکاری در زمینه توانمندسازی جامعه هدف تحت پوشش سازمان برای ورود به بازار کار و توسعه مهارت‌های کارآفرینی آنان با هدف تسهیل در جذب بهینه منابع مالی و اعتبارات اشتغال‌زایی سازمان.
  4. همکاری در برگزاری دوره‌های استعدادسنجی و مشاوره شغلی و ارائه خدمات مشاوره شغلی و تعیین شایستگی‌های شغلی در طرح‌های کسب و کار به جامعه هدف سازمان.
  5. اجرای دوره‌های آموزش تخصصی جهت توانمندسازی مددجویان (با تأکید بر دانش‌آموزان و دانشجویان مورد حمایت سازمان)، مدیران و کارکنان سازمان و مراکز غیردولتی تحت نظارت سازمان با اهدای مدرک علمی معتبر.
  6. مشارکت در برگزاری همایش‌ها، جشنواره‌ها، نمایشگاه‌ها، مسابقات و کارگاه‌های تخصصی، با اولویت فعالیت‌های قرآنی و تقویت بنیه اعتقادی مددجویان.
  7. همکاری در اجرای طرح‌های گردشگری ویژه مددجویان سازمان و برگزاری اردوهای فرهنگی، زیارتی و آموزشی.
  8. مشارکت در تحقق اهداف فرهنگی سازمان در حوزه حمایت‌های اجتماعی – به‌ویژه حمایت از دانشجویان تحت پوشش – با استفاده از ظرفیت مجمع خیرین دانشگاهی، صندوق قرض‌الحسنه دانشجویان ایران و خبرگزاری‌های ایسنا، ایکنا و مرکز افکارسنجی.
  9. همکاری برای توسعه مشارکت‌های مردمی در برنامه‌ها و خدمات سازمان.
  10. همکاری در خصوص مستندسازی فعالیت‌های سازمان به منظور تولید محتوا و دانش سازمانی و انتشار مستندات علمی و تبدیل آن‌ها به منابع آموزشی و کمک آموزشی جهت بهره‌برداری در آموزش کارکنان.
  11. تلاش برای ایجاد و راه‌اندازی سامانه اطلاع‌رسانی شغلی ویژه مددجویان جویای کار سازمان و همکاری در فرآیند نظارت بر طرح‌های اشتغال سازمان.
  12. همکاری در جهت بررسی طرح‌های ارائه شده به سازمان و استفاده از نقطه نظرات تخصصی کارشناسان سازمان در تدوین و اجرای برنامه‌ها.
  13. ارائه تخفیف به کارکنان و خانواده محترم ایشان و جامعه هدف آن در دوره‌های عمومی کوتاه‌مدت جهاد سراسر کشور تا 20 درصد (با ارائه معرفی‌نامه).
  14. کمک به تدوین طرح‌های کسب و کار افراد تحت پوشش سازمان و بررسی، توجیه فنی و اقتصادی طرح‌های کسب و کار جامعه هدف سازمان.
  15. شناسایی و ایجاد ارتباط با مراکز آموزشی بین‌المللی و برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی مشترک با آن‌ها.
  16. استفاده از کارشناسان امور توانبخشی دارنده گواهینامه TOT یا کد مدرسی از دانشگاه‌های معتبر در اجرای دوره‌های آموزشی و پژوهشی این تفاهم‌نامه و دیگر دوره‌های آموزشی جهاددانشگاهی.
  17. همکاری در ایجاد زمینه‌ لازم برای افزایش سطح سلامت و آگاهی سالمندان از طریق مرکز طب سالمندی جهاد. 
  18. همکاری در اجرای طرح‌های پژوهشی و طراحی و ساخت تجهیزات توانبخشی و پزشکی (ویلچر، برانکارد، تخت های بیمارستانی و ...)

تعهدات بهزیستی

تعهدات سازمان بهزیستی کشور نیز به این شرح است:

  1. ابلاغ تفاهم‌نامه فی‌مابین به واحدهای تابعه سراسر کشور و تسهیل در ایجاد ارتباط و همکاری میان واحدها و مراکز تابعه و واحدها و مراکز وابسته به جهاد.
  2. اعلام اولویت‌ها و نیازهای پژوهشی سازمان در سطوح کشوری و استانی به سطح سازمانی متناظر در جهاد و استفاده از ظرفیت جهاد در اجرای طرحهای پژوهشی، بالاخص در موضوعات مرتبط با حوزه‌های تخصصی فعالیت این نهاد.
  3. استفاده از توان و ظرفیت‌های فرهنگی جهاد (مرکز افکارسنجی؛ سازمان انتشارات؛ مرکز گردشگری؛ سازمان فعالیت‌های قرآنی؛ صندوق قرض‌الحسنه دانشجویان و ...) در راستای تحقق برنامه‌های سازمان و توانمندسازی جامعه هدف.
  4. تهیه عناوین و مشخصات برنامه توانمندسازی و دوره‌های آموزشی مورد نیاز با همکاری جهاد و برنامه‌ریزی برای استفاده از  امکانات و اساتید متخصص و مجرب جهاد به‌ منظور آموزش نیروی انسانی سازمان و مراکز وابسته. 
  5. بهره‌گیری از ظرفیت‌های مراکز خدمات تخصصی جهاددانشگاهی، نظیر مراکز مشاوره و روان‌شناسی جهاد در راستای ارائه خدمات کیفی به جامعه هدف.
  6. معرفی فراگیران و پیگیری در خصوص حضور مداوم شرکت‌کنندگان در دوره‌های آموزشی، فرهنگی و کارآفرینی.
  7. همکاری در اجرای طرح توسعه مشاغل خانگی برای جامعه هدف و سایر برنامه‌های حوزه اشتغال و کارآفرینی جهاد. 
  8. اطلاع‌رسانی دوره‌های آموزشی و فعالیت‌های فرهنگی مورد توافق با جهاد از طریق سایت، بخشنامه و ...
  9. اولویت‌بندی نیازها و مطالبات گروه‌های هدف سازمان و انعکاس آن به جهاد جهت دریافت خدمات مربوطه.
  10. شناسایی مددجویان مستعد و نیازمند آموزش و مهارت‌افزایی و ارجاع به مراکز مرتبط با جهاد.
  11. انتقال آخرین تجربیات حوزه‌های مختلف سازمان به جهاد با هدف بالا بردن کیفیت فعالیت‌ها و همکاری‌های مشترک.

تبصره: در صورت وجود بار مالی بر ذمه سازمان، از طریق انعقاد قراردادهای مجزا امکان‌پذیر خواهد بود.

تعهدات مشترک

تعهدات مشترک دو نهاد نیز به این شرح است:

  1. تشکیل کمیسیون مشترک فرهنگی، اشتغال، آموزشی و پژوهشی به‌منظور توانمندسازی و ارتقای برنامه‌ها از نظر کمی و کیفی.
  2. ایجاد نظام اطلاع‌رسانی و افکارسنجی مشترک با بهره‌گیری از مدل‌های علمی با رعایت امنیت اطلاعات.
  3. همکاری در راه‌اندازی هیئت اندیشه‌ورز (اتاق فکر) فرهنگی و گفتمان‌سازی فرهنگی.
  4. تبادل تجربیات و اطلاعات در به‌کارگیری ظرفیت‌های ارتباطی نخبگان علمی، فرهنگی و خیرین حقیقی و حقوقی.

انتهای پیام

captcha