به گزارش ایکنا، آیتالله رضا استادی، استاد حوزه علمیه عصر امروز 11 مهرماه، در مراسم گرامیداشت آیتالله شیخ هادی فقهی؛ مترجم کتاب«سنن النبی» در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) با اشاره به فلسفه برپایی این نوع جلسات گرامیداشت گفت: وقتی به منزل کسانی مانند آیتالله طباطبایی میرویم باید بررسی کنیم که ایشان چگونه زندگی کرده است که افراد زیادی به سمت او جلب و جذب شدند.
وی با بیان اینکه به محض ورود علامه طباطبایی زمانی نگذشته بود که استادان و فضلای آن دوره، دور ایشان جمع شدند، ادامه داد: این مسئله ریشه در ویژگیهای برجسته علامه دارد.
استادی با بیان اینکه اولین ویژگی علامه، ملابودن و دانش بالای او بود که عمدتاً آن را در ده سال اول طلبگی به دست آورده بود، تصریح کرد: من نشنیدم کسی به درس ایشان برود و آن را نپسندد به خصوص وقتی جلد اول تفسیر ایشان منتشر شد افراد بیشتری هم جذب درس او شدند.
این استاد حوزه اظهار کرد: علامه که به قم آمد وضع فلسفه، تفسیر و عقاید و ... به خوبی مطرح شد و عدهای از افاضل و کسانی مانند آیتالله العظمی مکارم و آیتالله مصباح در محضر ایشان تحصیل تفسیر و فلسفه کردند.
وی با بیان اینکه علامه علاوه بر تهذیب به صورت جدی به فلسفه و فقه و اصول پرداخت، بیان کرد: تهذیب در کنار تحصیل جواب میدهد؛ یعنی فرد باید هم ملا و هم مهذب باشد به خصوص در این زمانه که فریاد از همه جا بلند است که حوزه باید پاسخگوی سؤالات باشد و دین مردم را تقویت کند بنابراین اگر کسی ملا نباشد کاری از او ساخته نیست.
تواضع علامه
استادی اظهار کرد: دومین ویژگی علامه تواضع و فروتنی بیش از حد او بود؛ تواضع در رفت و آمد و تواضع علمی که زبانزد و سرآمد و مایه تعجب بسیاری از افراد بود؛ وقتی به او گفتند که کتاب برای مدارس و دبیرستان بنویس هم نوشت و از آن ابا نکرد.
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه اصل تواضع در این است که انسان حق را قبول کند که برخی قبول نمیکنند ولی ایشان این ویژگی را داشت، اضافه کرد: خصوصیت دیگر ایشان زهد بالای او بود؛ وی با وجود داشتن این همه علاقهمند و مرید، اهل مرید و مراد بازی نبود و مکرراً تنها در خیابان راه میرفت بدون اینکه کسی همراه او باشد.
استادی با بیان اینکه برخی بازده زیادی ندارند ولی برداشت زیادی دارند و برخی تنها برداشت دارند، تأکید کرد: علامه بدون اینکه برداشت مادی داشته باشد بازده زیادی داشت و کسی به معنای واقعی در حوزه تحول ایجاد کرد ایشان بود؛ در آن دوره تفسیر جلوهای نداشت ولی او بدون هیچ گونه توقعی بزرگترین تفسیر را نوشت.
وی افزود: ما در این جلسات که حضور مییابیم باید از شخصیت کسانی مانند علامه و غیرت دینی و علمیت او عبرت و درس بگیریم؛ وی در دورهای که ممکن بود دین مردم متزلزل شود با زندگی سادهای که داشت به تقویت دین مردم پرداخت.
استادی با اشاره به اینکه توسل ایشان به اهل بیت از دیگر ویژگیهای مثال زدنی او بود بیان کرد: علامه با این عظمت روضه را ترک نمیکرد.
توسل رکن پیشرفت
وی تاکید کرد: توسل برای رشد طلاب و اهل علم، رکن است و اگر کسی از آن غفلت کند به جایی نمی رسد البته توسل به معنای اینکه درس را کنار بگذاریم و صبح و عصر و شب در حرم و جمکران و ... باشیم نیست.
این استاد حوزه علمیه ادامه داد: ما باید دنبال تحصیل خصوصیات علامه برای به کاربردن آن توسط خودمان باشیم؛ ایشان تحولی در علوم معقول، تفسیر و معنویت و اخلاق و در تمامی ابعاد ایجاد و حوزه قم را احیاء کرد و اگر ایشان نبود معقول و تفسیر کمرنگ میماند.
وی با بیان اینکه دو نوع تفسیر تقلیدی و اجتهادی داریم بیان کرد: تفسیر ایشان از ابتدا مسیر اجتهادی داشت ولی امروز نمیدانم با این همه خدمات چرا برخی علیه ایشان و تفسیر وی صحبت میکنند و میگویند اینکه ایشان چون خبر واحد را در تفسیر حجت نمیدانسته پس بسیاری از مطالب از دست رفته است در حالی که این حرف درست نیست زیرا روایات صحیح واحد در تفسیر بسیار اندک هستند.
استادی با بیان اینکه شاگردانی که از ایشان باقی مانده است از آثار ماندگار علامه است، اظهار کرد: حوزه و طلاب جوان باید قدر خدمات بزرگان را بدانند و از آن درس بگیرند.
این استاد حوزه با تجلیل از شخصیت آیتالله فقهی با بیان اینکه ایشان از افراد پاک و خوب بودند و خوبی خود این افراد بود که در محضر فرد بزرگواری مانند علامه تحصیل کردند تاکید کرد: ما هم باید در این مسیر حرکت کنیم و اگر آنان نمره 20 داشتند ما حداقل بدون نمره نباشیم.
انتهای پیام