پیشنهاد برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن با نام شهید سلیمانی/ 8 بهمن‌؛ تجدید میثاق با امام راحل
کد خبر: 3872345
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۸
در دومین جلسه ستاد ویژه‌برنامه‌های قرآنی بزرگداشت سردار سلیمانی/

پیشنهاد برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن با نام شهید سلیمانی/ 8 بهمن‌؛ تجدید میثاق با امام راحل

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ قائم‌مقام شورای عالی قرآن در جلسه ستاد ویژه‌برنامه‌های قرآنی بزرگداشت سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی پیشنهاد داد که ‌سی‌وهفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن به نام سپهبد سلیمانی نام‌گذاری شود. ‌

برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن با نام سردار شهید سلیمانی/ 8 بهمن‌ماه؛ تجدید میثاق جامعه قرآنی با امام راحل(ره)به گزارش خبرنگار ایکنا؛ دومین جلسه ستاد ویژه‌برنامه‌های قرآنی بزرگداشت سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی صبح امروز، 28 دی‌ماه، با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی اخوان‌صباغ، رئیس سازمان دارالقرآن؛ سیدعلی سرابی، قائم‌مقام شورای عالی قرآن؛ مجتبی ایزدی، مدیر رادیو قرآن؛ حسن محمدی، مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور؛ محمدتقی میرزاجانی، معاون اجرایی شورای عالی قرآن؛ محمدرضا مسیب‌زاده، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش؛ حجت‌الاسلام میثم طاهرآبادی از شورای عالی قرآن شهرداری تهران؛ علی تن، از معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ حجت‌الاسلام والمسلمین شفیعی، مدیر اداره ارتباطات و امور استان‌های سازمان دارالقرآن؛ حسین نیک‌نژاد، نماینده رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف؛ حمید شیخ‌زاده از دارالقرآن حرم امام خمینی(ره)؛ محمدرضا خالقی، مدیرگروه جلسات شبکه قرآن و معارف سیما و سیدمحمدجواد شوشتری، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان و مدیرعامل ایکنا در محل سالن نشست‌های این خبرگزاری برگزار شد.

در ابتدای این نشست هر یک از اعضا به بررسی نقاط قوت و ضعف محفل قرآنی گرامیداشت سردار شهید سلیمانی که پنجشنبه، 26 دی، از سوی همین ستاد برگزار شد پرداختند و برپایی این مراسم را در مجموع مطلوب و قابل قبول ارزیابی کردند. همچنین، تمامی اعضای ستاد به هم‌افزایی و تعامل بین جامعه قرآنی و نهادهای مختلف تأکید داشتند.

سیدمحمدجواد شوشتری، مدیرعامل ایکنا، طی سخنانی اظهار کرد: متأسفانه در موضوعات این‌چنینی خلأ وجود دارد. در واقع در طول سال به طور جدی سراغ سایر رسانه‌ها نمی‌رویم. بنابراین، هنگامی که در طول سال رسانه‌های مختلف مانند روزنامه‌های جمهوری اسلامی و اطلاعات، که صفحه قرآنی نیز دارند، جدی گرفته نمی‌شوند، برای پوشش یک برنامه‌ قرآنی مهم  اقبال چندانی نشان نمی‌دهند. در مسئله محفل قرآنی که برگزار شد، همین اشکال در مورد رسانه‌ها حتی صدا و سیما نیز وجود داشت؛ چراکه صدا و سیما باید اطلاع‌رسانی مناسبی در شبکه‌های مختلف انجام می‌داد.

شوشتری پیشنهاد داد که این مراسم ماهی یک بار در جلسات قرآن مستقر در تهران به صورت چرخشی اجرا شود تا به این مناسبت، قرآنیان و پیشکسوتان گرد هم جمع شوند.

وی ادامه داد: این امکان وجود دارد که جمعی از سوی جامعه قرآنی کشور در منزل سردار شهید سلیمانی حاضر شوند و قاریان به تلاوت بپردازند. در مورد ادامه روند برگزاری محافل قرآنی در تهران نیز به نظر می‌رسد، امکان برپایی یک مراسم دیگر در تهران به مناسبت اربعین سردار شهید سلیمانی و همرزمان شهید ایشان وجود دارد.

مدیرعامل ایکنا بیان کرد: همچنین، می‌توان محفل قرآنی ویژ‌ه‌ای را در کرمان یا شهرهایی مانند مشهد مقدس و قم نیز برگزار کرد و برنامه‌ها و خدمات جامعه قرآنی کشور را در قالب هماهنگی با ستاد در دیگر مناسبت‌ها و ایام مختلف نیز ادامه داد و اجرا کرد. طی روزهای گذشته سیل در استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان جاری شد که جامعه قرآنی موظف است تا وظیفه خود را به هر نحو ممکن انجام دهد.

برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن با نام سردار شهید سلیمانی/ 8 بهمن‌ماه؛ تجدید میثاق جامعه قرآنی با امام راحل(ره)

همچنین، سیدعلی سرابی، قائم‌مقام شورای عالی قرآن، نیز در سخنانی بیان کرد: باید در برگزاری مراسم به ویژه محافل قرآنی، که در بزرگداشت سردار شهید سلیمانی برپا می‌شود، جنبه مردمی برنامه‌ها را به خوبی تقویت کنیم تا مردم اجرای برنامه‌ها را در دست گیرند و پرشور در آن‌ها شرکت کنند.

وی با ذکر اینکه نهادهای قرآنی نیز می‌توانند از برنامه‌های قرآنی مردمی حمایت کنند، افزود: هر چه امور و برنامه‌های مختلف به مؤسسات مردمی و مردم سپرده شود و مردم اجرای آن‌ها را برعهده داشته باشند و نهادهای مختلف نیز از آن‌‌ها پشتیبانی کنند، برنامه‌ها نیز اثرگذاری بیشتری خواهند داشت.

سرابی تصریح کرد: در راستای ادامه‌دار بودن محافل قرآنی ویژه گرامیداشت سردار شهید سلیمانی در استان‌های مختلف نیز اعلام می‌کنیم که جلسات شاخص قرآنی در استان‌ها، یک جلسه و محفل قرآنی خود را مختص گرامیداشت سردار شهید سلیمانی برگزار کنند و از جلسات قرآنی به طرق مختلف همچون اعزام قاریان و تقبل هزینه ایشان حمایت خواهیم کرد.

همچنین، محمدتقی میرزاجانی، معاون اجرایی شورای عالی قرآن،؛ نیز طی سخنانی به فهرست برنامه‌های اجرا شده و برنامه‌های در دست اجرای ستاد قرآنی گرامیداشت سردار شهید سلیمانی اشاره و اظهار کرد: در جلسات قبلی ستاد 12 عنوان برنامه مصوب شد که تعدادی از برنامه‌ها همچون پویش یک میلیون ختم قرآن، محفل قرآنی ویژه، طرح قرائت سوره مبارکه الرحمن و طرح قرائت سوره مبارکه یاسین اجرا شده است.

وی ادامه داد: برگزاری محافل قرآنی در استان‌های مختلف کشور و تداوم آن‌ها تا اربعین سردار شهید سلیمانی و همرزمان شهید ایشان دیگر برنامه‌ای است که اجرا خواهد شد. در این زمینه سازمان دارالقرآن با مشارکت اتحادیه مؤسسات قرآنی به منظور شناسایی جلسات شاخص قرآنی در استان‌های مختلف و برگزاری محفل قرآنی ویژه در این جلسات اقدام خواهند کرد.

میرزاجانی ابراز کرد: برنامه‌های دیگری نیز از سوی ستاد مصوب شده، همچون برگزاری محافل قرآنی در استان‌های کشور تا اربعین سردار شهید سلیمانی، تألیف کتابی با رویکرد ابعاد قرآنی شخصیت سردار شهید سلیمانی، اجرای برنامه‌ ویژه تواشیح از سوی گروه محمد رسول‌الله(ص) و نیز دیگر گروه‌های هم‌خوانی، نام‌گذاری مراکز قرآنی به نام سردار شهید سلیمانی و سوق دادن محتوای برنامه‌های مهم قرآنی نهادها به یاد سردار شهید سلیمانی و مزین شدن این برنامه‌ها به نام سردار، دیدار با خانواده شهید سلیمانی، اجرای محافل قرآنی توسط کاروان قرآنی انقلاب و تجدید میثاق جامعه قرآنی با آرمان‌های امام راحل(ره). البته با تصمیم اعضای ستاد مقرر شد که هر کدام از نهادهای عضو مسئولیت پیگیری و اجرای این برنامه‌ها را برعهده گیرند.

بنا بر تصمیمات اتخاذ شده در این جلسه مقرر شد که برنامه برگزاری محافل قرآنی در استان‌ها تا اربعین سردار با مسئولیت سازمان دارالقرآن الکریم و با همکاری اتحادیه مؤسسات قرآنی پیگیری و اجرا شود. همچنین، ایکنا نیز در قالب نشریه رایحه، که تا اربعین سردار شهید سلیمانی منتشر می‌شود، به بررسی زندگی و ابعاد شخصیتی سردار شهید سلیمانی خواهد پرداخت.

شبکه قرآن و معارف سیما نیز با همکاری رادیو قرآن اقدام به اعلام فراخوانی جهت دریافت آثار گروه‌های تواشیح در مورد موضوع مقاومت و سردار سلیمانی می‌کند. البته بهترین آثار دریافتی نیز در قالب آلبومی ویژه منتشر خواهد شد.

برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن با نام سردار شهید سلیمانی/ 8 بهمن‌ماه؛ تجدید میثاق جامعه قرآنی با امام راحل(ره)
همچنین، پیگیری حضور در منزل سردار شهید سلیمانی و اجرای محفل قرآنی در منزل ایشان (پیش از اربعین سردار شهید سلیمانی) نیز برعهده ایکنا قرار گرفت. کاروان قرآنی انقلاب نیز در ایام دهه فجر انقلاب اسلامی برای اجرای محافل قرآنی در استان‌های مختلف کشور (کرمان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان) اقدام خواهد کرد و اولین برنامه خود را 10 بهمن‌ سال جاری در کرمان و بر سر مزار سردار شهید سلیمانی برگزار می‌کند.

درباره بحث نام‌گذاری مراکز و مؤسسات قرآنی به نام سردار شهید سلیمانی نیز قرار بر این شد تا سازمان‌هایی مانند سازمان دارالقرآن الکریم و وزارت آموزش و پرورش، که مجموعه‌ها و مراکز مختلفی در کشور دارند، به این موضوع اقدام کنند.

علاوه بر این، هشتم بهمن‌ سال جاری برای برگزاری تجدید میثاق جامعه قرآنی با آرمان‌های امام راحل(ره) در نظر گرفته شد. این مراسم همراه با اجرای محفل قرآنی به یاد سردار شهید سلیمانی از ساعت 9 هشتم بهمن‌ماه در مرقد مطهر امام خمینی(ره) برگزار خواهد شد.

در ادامه این جلسه که بیش از دو ساعت به طول انجامید، هر کدام از حاضران به ترتیب به بیان دیدگاه‌ها، پیشنهادها و برنامه‌‌ها و فعالیت‌های قرآنی ویژه مراسم گرامیداشت سردار شهید سلیمانی و همرزمان شهیدشان پرداختند که در ذیل به آن‌ها اشاره می‌شود:

ــ استمرار برنامه‌ها و محافل قرآنی نظیر محفل ویژه گرامیداشت سردار شهید سلیمانی جهت تعامل و انسجام جامعه قرآنی
ــ تأکید بر ضرورت حمایت همه‌جانبه شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور از این قبیل برنامه‌ها
ــ‌ برگزاری و تداوم طرح‌های قرآنی همچون طرح «تحیت» که از سوی ایکنا پیگیری می‌شود جهت هم‌افزایی و اتحاد بیشتر در میان جامعه قرآنی
ــ ضرورت واسپاری اجرای ویژه‌برنامه‌های قرآنی در مناسبت‌های مختلف به بدنه مردم و مؤسسات مردم‌‌نهاد
ــ تأکید بر عدم انفعال جامعه قرآنی در مناسبت‌های مختلف، برنامه‌ریزی بر روی اهداف مورد نظر و حضور جامعه قرآنی در استان‌ها
ــ بهره‌گیری از ظرفیت‌های مختلف هنری در حوزه قرآنی کشور در رشته‌های مختلف همچون خوشنویسی، نقاشی و ...
ــ ضرورت استمرار جلسات ستاد قرآنی در مناسبت‌ها و ایام مختلف سال و برنامه‌ریزی در زمینه مناسبت‌ها و رویدادهای مختلف و ایجاد کارگروه هماهنگی ویژه مناسبت‌های مختلف
ــ تأکید بر برگزاری مراسم ویژه قرآنی در اربعین سردار شهید سلیمانی و همرزمان شهید ایشان
ــ بهره‌گیری از ظرفیت هیئت‌های مذهبی و اتحادیه مؤسسات قرآنی شهر استان تهران در برگزاری مراسم قرآنی ویژه گرامیداشت سردار شهید سلیمانی
ــ اعزام قاریان به کشورهای محور مقاومت جهت برگزاری محافل قرآنی در این کشورها
ــ برگزاری سی‌وهفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن به نام سردار شهید سلیمانی

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha